Elokuun viimeisenä päivänä ilmestyvä Kauppakamarilehti käsittelee maankäyttöä ja liikennettä Helsingin seudulla. Verkkolehden pidemmissä teemajutuissa pureudutaan MAL 2023 -suunnittelutyöhön ja Helsingin keskusta-alueen kehittämiseen. Alueellisessa jutussa on esillä raskaan liikenteen taukopaikat.
Teemoissa riittää kuumia perunoita. Vaikka nyt on monessakin mielessä hyvä hetki nostaa Helsingin ydinkeskusta uuteen kukoistukseen, ratkaisujen ja yhteisymmärryksen löytyminen kysyy uudenlaista vuorovaikutusta ja luottamusta erilaisten intressien ja toimijoiden kesken. Kuinka yhdistää ennakkoluulottomasti keskusta-alueen monipuolisuus, ainutkertaisuus ja elämyksellisyys? Entä miten tavoittaa asiakastarve – yksilöiden, yritysten ja organisaatioiden yhteinen näkemys? Asioiden keskinäiset vaikutussuhteet ovat moniulotteiset. Ratkaisuja löytyy vain vuoropuhelulla ja yhteistyöllä.
Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen strateginen MAL-suunnitelma ei välttämättä näy yritysten päivittäisessä arjessa, mutta seudun elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin sillä on pitkällä tähtäimellä suuri vaikutus. Nykyisen suunnitelman lähtökohtana on, että vuonna 2050 Helsingin seudulla on kaksi miljoonaa asukasta ja runsaat miljoona työpaikkaa. Nykyiseen verrattuna se tarkoittaa noin puolen miljoonan asukkaan ja 300 000 työpaikan kasvua.
Mutta mihin päin pääkaupunkiseutua kasvu kohdistuu tulevina vuosina?
Entä miten tavoitetaan sellainen seudullinen, pitkän tähtäimen kokonaiskuva, johon kaikki keskeiset toimijat yhdessä sitoutuvat?
Lehden jutuista kuulen mielelläni palautetta. Entä mistä haluat lukea seuraavassa lehdessämme, joka ilmestyy marraskuussa?
Hyvää syksyä – ollaan yhteyksissä!
Tiina Tikander
viestintäpäällikkö
Helsingin seudun kauppakamari
@tintti
Aloitin syksyn bisneskirjamaratonini Kauppakamarin kustantamalla Markku Vierulan uutuusteoksella Löydä kilpailuetusi – käsikirja strategian ja brändin rakentamiseen.
Kirjan esittely on mukana Kauppakamarilehdessä. Vierula tarjoilee kirjassaan kiinnostavan työkalupakin, josta löytyy strategista suuntaa ja kilpailuedun määritelmiä ei vain pk-yrityksille vaan myös kunnan ja julkishallinnon organisaatioille. Kun tavoitellaan kilpailuetua, on olennaista löytää asiakkaan etu. ”Kilpailuetua ei voi googlettaa, se pitää löytää ja luoda.”