Työntekijät ja heidän osaamisensa ovat organisaation kilpailukyvyn perusta. Koodaripulasta on kuullut jo jokainen, mutta yhtä lailla menestyvää verokonsultointia on mahdotonta harjoittaa, jos palkkalistoilta ei löydy ammattitaitoisia veroasiantuntijoita. Rekrytoinnitkaan eivät pelasta tilannetta, kun miltei jokaista toimialaa vaivaa osaajapula.
Miten organisaatiossa voidaan varmistaa, että oman henkilöstön osaaminen on kunnossa ja sitä myös kehitetään? Useissa yrityksissä hyödynnetään esimerkiksi mentorointia ja sisäistä kouluttamista. Suuri osa osaamisen kehittämisestä tapahtuu kuitenkin edelleen osallistumalla koulutuksiin taikka lukemalla tai kuuntelemalla ammattikirjoja.
Nykyään kouluttautua voi ainakin kolmella tavalla:
- lähikoulutuksessa, jonka vahvuus on ihmisten kohtaaminen, energia ja keskeytyksistä vapaa ympäristö.
- reaaliaikaisessa etäkoulutuksessa, jolloin matkustamiseen ei kulu aikaa ja osallistuminen onnistuu myös kotikonttorilta.
- verkko-opiskeluna omaan tahtiin.
Sopivin koulutusmuoto kannattaa valita tavoitteiden mukaan. Esimerkiksi lähikoulutus on vahva vaihtoehto, kun päivän tavoitteisiin kuuluu verkostoituminen. Etäkoulutus puolestaan voi olla tehokkuudessaan paras ratkaisu, jos tarvitaan napakka asiantuntijakatsaus tuoreen lakimuutoksen vaikutuksiin.
Viime vuosien kehitystrendeinä ovat olleet verkkokurssit sekä suuren kurssivalikoiman yhteen kokoavat digitaaliset koulutusalustat.
Verkkopalvelussa työntekijälle voidaan rakentaa henkilökohtainen, räätälöity opintopolku, jonka pystyy suorittamaan omaan tahtiin ja jossa oppimista on mahdollista seurata käyttödatan ja testien avulla. Konsulttiyhtiö McKinseyn tutkimuksessa 87 % vastaajista piti verkkokursseja vähintään yhtä tehokkaina kuin lähiopetusta, joten verkko-opiskelu on yrityksille suuri mahdollisuus.
Etenkään pk-yrityksen ei kannata rynnätä pystyttämään omaa oppimisympäristöä – johon on seuraavaksi löydettävä koulutussisällöt – vaan kannattaa hyödyntää koulutuspalveluja, joista löytyy valmiina satojen koulutusten päivittyvä valikoima ja sisältöä koko henkilöstön tarpeisiin.
Kriittinen edellytys osaamisen kehittymiselle organisaatiossa on johdon osoittama kiinnostus ja kannustus.
Leenamaija Otala ja Soili Meklin perustelevat Ketterä oppiminen 2 -kirjassa (Kauppakamari 2021), kuinka työpaikan, joka haluaa säilyttää kilpailukykynsä, tulee olla myös hyvä oppimispaikka, jossa oppimiseen tarjotaan välineet ja kohdennetaan resursseja. Rahaa useammin opiskelun pullonkaulaksi muodostuu aika.
Onko sinun organisaatiosi jo hyvä oppimispaikka työntekijöille vai olisiko osaamisen kehittämisen tiellä vielä esteitä, jotka voisi raivata pois tieltä? Jokainen panostus työntekijöiden osaamiseen on samalla satsaus yrityksen kilpailukykyyn.
Antti-Pekka Hulkko
Palveluliiketoiminnan johtaja
Helsingin seudun kauppakamari
Kauppakamarikauppaan
Työpaikat, joissa ihmiset voivat oppia samalla kun tekevät työtään, ovat menestyjiä.