Varsinaisia kaupunkivaltioita kuten Monacoa tai Singaporea lukuun ottamatta kaupungeilla ei ole lainsäädäntövaltaa kansainväliseen kilpailukykyyn vaikuttavien tekijöiden kuten maahanmuuton tai verotuksen osalta. Pääkaupunkialueiden kilpailukykyisyys on keskeisesti riippuvainen kansallisen lainsäädännön kilpailukykyisyydestä.
Kansainvälisesti on onnistuneita esimerkkejä lainsäädännöstä, jolla tuetaan pääkaupunkialueen vetovoimaa. Viron sähköinen kansalaisuus on tehnyt yrityksen perustamisen ulkomaiselle yrittäjälle helpoksi. Toisaalta maahantuloon ja yrityksen perustamiseen liittyvien asioiden hoidossa ratkaisevaa ei aina ole lainsäädäntö vaan viranomaismenettelyjen sujuvuus. Hyvänä esimerkkinä on International House Helsinki, josta muuttaja saa monipuolisia viranomais- ja neuvontapalveluita.
Verotus on keskeisimpiä huomioitavia tekijöitä ulkomaille muutossa. Verotus voi parhaimmillaan toimia muuton lisähoukuttimena, jos työstä ja yrittämisestä saatavien tulojen verotus samalla kevenee. Pahimmillaan harkinnassa olevan valtion verotus on liian ankaraa, monimutkaista ja poukkoilevaa.
Monissa ulkomaisten osaajien suosimissa kohteissa markkinoidaan verohoukuttimia maahanmuuttajille. Amsterdamissa huippuosaaja voi saada 30 prosenttia palkastaan verovapaana. Lontooseen ja Singaporeen muuttavia osaajia ei veroteta tuloista, joita ei ”kotiuteta” uuteen kotivaltioon. Dubaissa ei ole tuloveroa ollenkaan. Viron yritysverojärjestelmää pidetään maailman kilpailukykyisimpänä, mikä on houkutellut Tallinnaan kansainvälistä liiketoimintaa.
Helsinki mainitaan kansainvälisissä vertailuissa korkean elämänlaadun paikkana, jossa suurten metropolialueiden ongelmat loistavat vielä poissaolollaan. Suomen korkea verotus ei houkuttele ulkomaisia osaajia tai kasvuyrittäjiä, vaikka vastineeksi saakin varsin kattavia julkisia palveluita.
Nykyisen hallituksen ohjelmaan sisältyy verotoimenpiteitä, jotka lieventävät ulkomaisten osaajien verotusta. Ne ovat oikeansuuntaisia mutta riittämättömiä Helsingin verotuksellisen takamatkan kiinnikuromiseksi. Verotus on kuitenkin toissijaista maahantuloa koskevaan lainsäädäntöön verrattuna: Jos Suomessa työskentelyä vaikeutetaan lainsäädäntötoimenpiteillä, myös Helsingin houkuttelevuus pääkaupunkialueena heikkenee, eikä kasvuhakuisia veronmaksajia saada ulkomailta Suomeen enää nykyistäkään määrää.
Tomi Viitala
johtava veroasiantuntija
Keskuskauppakamari
Tomi Viitala X (Twitter)
International House Helsinki -työnantajaneuvonta
International House Helsinki tarjoaa maksuttomasti neuvontaa työnantajille ja yrityksille muun muassa kansainväliseen työvoimaan, työperäiseen maahanmuuttoon, rekrytointiprosesseihin ja työ- ja oleskelulupiin liittyvissä kysymyksissä.
Kysy neuvoa: ihhtyonantajaneuvonta@helsinki.chamber.fi