On huomionarvoista, että ammatillisen koulutuksen opiskelijoista yli puolet on yli 20-vuotiaita. Vuonna 2022 ammatillisessa koulutuksessa koko tutkintoa suoritti 171 639 ja tutkinnon osia 51 777 yli 20-vuotiasta opiskelijaa. Työelämän nopeasti muuttuvat ydinosaamiset ja ammatteihin liittyvät uudistuvat erikoisosaamiset ovat merkittävässä roolissa työelämässä menestymisessä. Ammatillisen koulutuksen ajantasaisuus ja työelämälähtöisyys riippuu pitkälti siitä, kuinka ammatillista koulutusta toteutetaan ja miten aktiivisesti hyödynnetään kaikkia niitä vaihtoehtoja, jotka nykymallissa ovat käytettävissä opiskelijan henkilökohtaisia opintopolkuja laadittaessa.
Ammatillisia tutkintoja tai tutkinnon osia voi suorittaa opiskelijan elämäntilanteesta riippuen koulutussopimuksella, oppisopimuksella, työvoimakoulutuksena tai omaehtoisesti opiskellen ja opintoihin voi liittää tarvittaessa tutkinnon osia muista tutkinnoista tai valita erillisen paikallisen tutkinnon osan. Tarvittaessa kaikkiin edellä mainittuihin opintoihin voidaan sisällyttää erityisen tuen palveluita ja ohjausta opiskelijan henkilökohtaisten tarpeiden mukaisesti.
Ammatillisen tutkinnon tai tutkinnon osien suorittaminen ei ole sidottu aikaan, kriteerinä tutkintoa tai tutkinnon osia suoritettaessa on osaaminen ja sen todentaminen. Voidaan siis todeta, että ammatillinen koulutus jatkuvan oppimisen näkökulmasta tarjoaa erittäin joustavan, skaalautuvan ja henkilökohtaisen mahdollisuuden hankkia uusi ammatti tai lisätä ja syventää nykyistä ammatillista osaamistaan työn ohessa tai omaehtoisesti opiskellen.
Kädentaitoja tarvitaan edelleen monissa ammateissa, mutta niiden osuus osana arkea sekä oppimisen mahdollisuudet ovat muuttuneet nyky-yhteiskunnassa huomattavasti. Menneinä vuosina kädentaitoja opittiin osana päivittäistä elämää: perheissä korjattiin rikkinäiset laitteet, autoja huollettiin ja korjattiin sekä monia muita kädentaitoja edellyttäviä asioita tehtiin osana arkea ja niihin osallistuivat kaikki ikäryhmät. Tämän päivän yhteiskunnassa kädentaidot eivät ole enää samalla tavalla kansalaistaitoja kuin ennen ja vanhaan ei ole enää paluuta. On huolehdittava, että kädentaidot pysyvät ammatillisen koulutuksen kivijalkana, ja käytäntölähtöiset hyvät kädentaidot ovat osa jatkuvan oppimisen eetosta. Laadukkaalla kädentaitojen koulutuksella on oltava myös tulevaisuudessa riittävän suuri rooli osana ammatillista koulutusta.
Jarkko Paananen
vararehtori, oppilaitosjohtaja
Taitotalo
Lue myös: Ennakointikamari auttaa löytämään lääkkeitä osaajapulaan