Vastuullisuus on löytänyt tiensä kirjaimellisesti lehtien etusivuille myös siitä syystä, että vastuullisuudesta on tullut monille yrityksille näkyvä osa markkinointiviestintää. Samanaikaisesti kun yritykset pyrkivät tuomaan esille omaa vastuullisuuttaan, kriittisyys pehmeää puhetta kohtaan on lisääntynyt. Sanojen takaa pitää löytyä myös uskottavia tekoja.
Yritysvastuu on noussut Yritysvastuu on noussut johtavaksi teemaksi myös yrityksiä koskevan lainsäädännön valmistelussa. Tämä näkyy niin kansallisella tasolla kuin erityisesti EU:n lainsäädännössä. EU:n taksonomia-asetus sekä sitä koskevat raportointivelvoitteet tulevat ohjaamaan pääomavirtoja enenevässä määrin yrityksiin, jotka pystyvät täyttämään määritellyt kestävän kehityksen kriteerit. Valmisteilla on myös yritysvastuulainsäädäntöä, jossa vastuuta ihmisoikeus- ja ympäristöriskien hallinnasta ollaan laajentamassa koskemaan yrityksen koko arvoketjua. Vaikka valmisteilla oleva sääntely kohdistuu ensisijaisesti suuryrityksiin, sääntelykehityksellä tulee olemaan vaikutuksia kaikkiin yrityksiin joko suoraan tai välillisesti.
Vaikka vastuullisuuden merkitys on monissa yrityksissä jo ymmärretty, haasteeksi muodostuu usein resurssien rajallisuus ja tarve vastuullisuusosaamisen lisäämiseen. Siksi Keskuskauppakamari haluaa toimia yritysten tukena vastuullisuutta kehitettäessä. Jo lähes neljäsataa yritystä ja muuta organisaatiota on osallistunut Keskuskauppakamarin järjestämiin päästövähennyskoulutuksiin. Koulutusten lisäksi Keskuskauppakamari on kehittänyt yrityksille ilmasto- ja ihmisoikeussitoumusjärjestelmät, joiden avulla yritykset voivat kehittää omaa vastuullisuuttaan ja viestiä siitä tehokkaasti ja luotettavasti.
Vastuullisuutta kannattaa alkaa rakentamaan ajoissa.
Antti Turunen
vastuullisuusasiantuntija
Keskuskauppakamari