Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Krista Östman toimii Helsinki City Markkinointi ry:n toiminnanjohtaja.
Niin Helsingin kuin muidenkin kaupunkien keskustojen kehittämistavoitteet ja visiot ovat pääpiirteittäin samoja: luoda elinvoimainen ja viihtyisä kaupunkikeskusta, jossa kaupallinen elinvoima säilyy tai mieluiten lisääntyy.

Helsingin kaupungin keskustavisiona on ollut (v. 2017–2021) olla maailman toimivin kaupunki. Alkuvuodesta 2021 esiteltiin uusi keskustavisio, jonka käytännön linjaavaa strategiaehdotusta odotetaan valmistuvan syyskuun aikana.

Huhupuheiden mukaan keskustat ovat kuolemassa?

Julkisuudessa on puhuttu ydinkeskustojen kaupallisen elinvoiman heikentyneen, mutta todellisuudessa kuluttaminen ja tarve kohdata on vain muuttumassa, kuten kautta aikojen. Itseasiassa tämä kehitys on menossa vain kohti parempaa.

Kriittisenä menestystekijä   Helsingin ydinkeskustassa toimiville yrityksille on se, miten kaupunkistrategian luomisessa otetaan mukaan alueen toimijat. Miten varmistetaan, että viihtyisän kaupunkitilan lisäksi ydinkeskusta säilyy elinvoimaisena ja vetovoimaisena myös kaupallisia palveluja ajatellen?

Ydinkeskustojen tulevaisuus rakennetaan yhteistyöllä

Kuuden kaupungin (Jyväskylä, Oulu, Kuopio, Lahti, Kouvola ja Lappeenranta) yhdistävä ydinkeskustojen kehittämisverkosto sai valtioneuvostolta puolen miljoonan rahoituksen vuosille 2021–2023. Ydinkeskustan kestävä tulevaisuus -teemaverkosto muodostaa ensimmäisen kaupunkienvälisen, ydinkeskustojen käytännön kehittämisverkoston, jossa kaupungit kehittävät ja kokeilevat innovatiivisia konsepteja vertaisoppimisen menetelmin.

Yhteen hiileen puhaltamisella  ja ns. kolmikantamallien avulla rakennetaan tälläkin hetkellä monessa kaupungissa vetovoimaisempaa ydinkeskustaa. Usein kaupunki itse mahdollistaa yhteistyömallin kaupan, palvelujen, kiinteistöjen ja kaupunkien yhteistyölle, raskaiden strategioiden rinnalle. Kaikilla kun on kuitenkin sama tavoite, elinvoimaisempi keskusta.

Muutoksesta uuteen nousuun

Kuluttajuuden muutos ei johdu pandemiasta, mutta se toki vauhditti tätä. Kivijalkaliikkeiltä vaaditaan nyt herkkyyttä ja ketteryyttä uudistamaan palveluitaan vastaamaan muuttuvia tarpeita. Toisille se voi olla esim. toimijoiden välisiä kokeiluja, joissa yhdistetään eri konsepteja, joilla houkutellaan asiakkaita viipymään pidempään ja palvelemaan yllättävilläkin tavoilla.

Ihmisillä on entistä suurempi tarve kohdata toisiaan – toki turvallisesti,
mutta tutkimusten mukaan patoutunut tarve näkyy

muun muassa sillä, että kuluttajat ovat entistä valmiimpia panostamaan ja maksamaan hyvästä palvelusta tai tuotteesta – ja siitä, että saavat samalla myös jotain lisäarvoa itselleen, kuten viihtyisiä tiloja kohdata ja viettää aikaa, kokea kulttuurielämyksiä sekä ”ravintoa kaikille aisteilleen”.

 

Niin Helsingin kuin muidenkin kaupunkien keskustojen kehittämistavoitteet ja visiot ovat pääpiirteittäin samoja: luoda elinvoimainen ja viihtyisä kaupunkikeskusta, jossa kaupallinen elinvoima säilyy tai mieluiten lisääntyy.

Se, miten kukin kaupunki mahdollistaa yhteistyön ja ketterän kehittämisen alueen sidosryhmien kanssa tulee myös näkymään ydinkeskustan vetovoimaisuutena.

Krista Östman

Helsinki City Markkinointi ry:n toiminnanjohtaja
@kristaostman

Kuva: Nina Stolt / Ihana Elämys Oy



Helsinki City Markkinointi ry
on ydinkeskustan kiinteistönomistajien, yrittäjien ja kaupungin yhteistyöelin, jonka tavoitteena on keskustan viihtyisyyden ja vetovoiman lisääminen.

Toiminnan tavoitteena on verkostoitua keskustan alueella toimivien yritysten ja muiden yhteisöjen kesken, lisätä alueen toimijoiden ja kaupungin välistä vuorovaikutusta ja tiedonkulkua. Lisätä ymmärrystä ydinkeskustan kannattavan liiketoiminnan ja sen kehittämiselle asettamista vaatimuksista.

Yhdistys tuottaa ja kerää myös riippumatonta tutkimustietoa, järjestää keskustelutilaisuuksia ja yleisötapahtumia sekä päätoimittaa Downtownhelsinki.fi -sivustoa ja sosiaalisen median kanavia.

Downtown Helsinki on liike elinvoimaisen ydinkeskustan puolesta. Se tarjoaa alustan laajalle keskustelulle Helsingin ydinkeskustan tulevaisuudesta ja jakaa monipuolisesti tietoa, sekä esittää erilaisia näkemyksiä rakentaen yhteistyötä eri toimijoiden välille.

 

Luitko jo nämä?

Avainsanat

Laadukkaat ammattikirjat

KauppakamariKaupasta löydät ajankohtaiset ammattikirjat liiketoiminnan kaikilta osa-alueilta johtamisesta ja kirjanpidosta viestintään. Tutustu kattavaan painettujen ja
e-kirjojen valikoimaamme ja kehitä osaamistasi.

Lisää luettavaa

Osaavan työvoiman saaminen ratkaisee koko Suomen menestyksen
Suomessa on herätty väestörakenteen muutokseen aivan liian myöhään. Vuonna 2040 maassamme on lähes 200 000...
Lue juttu ›
Lääkkeitä osaajapulaan: työelämän treffipalvelu ja asenneremontti?
Tervetuloa uudistuneen Kauppakamarilehden sisältöjen pariin. Helsingin seudun kauppakamarin verkkolehti...
Lue juttu ›
Kohtaanto-ongelman ratkaisu vaatii nyt tositoimia
Avoimien työpaikkojen täyttäminen vaatii koulutuksen ketteröittämistä. Lisäksi tarvitaan työpaikat ja...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

3/2021
Kolumnit
Osaavan työvoiman saaminen ratkaisee koko Suomen menestyksen
Suomessa on herätty väestörakenteen muutokseen aivan liian myöhään. Vuonna 2040 maassamme on lähes 200 000...
Lääkkeitä osaajapulaan: työelämän treffipalvelu ja asenneremontti?
Tervetuloa uudistuneen Kauppakamarilehden sisältöjen pariin. Helsingin seudun kauppakamarin verkkolehti...
Kohtaanto-ongelman ratkaisu vaatii nyt tositoimia
Avoimien työpaikkojen täyttäminen vaatii koulutuksen ketteröittämistä. Lisäksi tarvitaan työpaikat ja...
Työperäisessä maahanmuutossa koko ketju kuntoon
Työperäisen maahanmuuton lupakäsittely nopeutuu. Koko ketju hakemusten jättämisestä kotoutumiseen on...
Johtamisessa riittää aina opittavaa
Johdon suorahakukonsultti Hannu-Matias Nurmi on ollut aina kiinnostunut johtamisen saloista. Aihe kiehtoo,...
ICT sector in Ukraine – resilient and fast developing sector providing high quality services 
In Ukraine, the ICT sector is highly developed. Despite of challenges, the digital sector has remained...
Seuraa näitä 17.5.2023
Yhtenäispatentti, tekijänoikeuslaki ja hankintailmoitusten yhdenmukaistaminen EU:ssa.
Työntekijöille tarjottava koulutus
Työnantajalla ei ole yleistä velvollisuutta tarjota työntekijöille tiettyä määrää koulutusta, mutta työsopimuslain...
Oppisopimuksella koulutusta henkilöstölle tai mahdollisuuksia nuorille
Oppisopimuskoulutus on pääosin työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessä järjestettävää koulutusta,...
Rohkeutta kansainväliseen rekrytointiin
Kauppakamarin viimeisin tutkimus kertoo karun totuuden siitä, että emme pärjää ilman kansainvälistä työvoimaa....
Ammatillinen koulutus ratkaisee osaajapulaa – kädentaitojen merkitys osana työelämää
Ammatillinen koulutus ratkaisee osaltaan työvoiman saatavuus- ja kohtaanto-ongelmaa. Osaajapulaa on sekä...
Ammatillinen koulutus väylänä suomalaiseen työelämään
Vieraskielisyys näkyy ammatillisissa oppilaitoksissa pääkaupunkiseudulla aivan eri tavalla kuin muualla...
Asenteen maahanmuuttajiin pitää muuttua
Nuivat asenteet työpaikoilla ovat yhä maahanmuuttajien työllistymisen suurin este. Tätä mieltä on terveysalan...
Johda ja ajattele kuin menestyvä toimitusjohtaja
Suomen Ekonomien Bisneskirjapalkinto-ehdokkuudellaankin mainetta niittänyt Hannu-Matias Nurmen teos Toimitusjohtaja...
Etsi vastauksia KauppakamariTiedon vastauspankista tai lähetä kysymyksesi asiantuntijalle
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Ennakointikamari auttaa löytämään lääkkeitä osaajapulaan
Uudenmaan osaajapulaan vastaaminen vaatii yritysten, oppilaitosten ja julkisen hallinnon hyvää yhteistyötä....
Fixing the entire chain of work-based immigration
The processing of permits for work-based immigration is speeding up. However, the entire chain from the...
Koko Suomen metropoli tarvitsee panostuksia hallitusohjelmassa
Vahvistamalla Helsingin seudun toimintaedellytyksiä luodaan samalla kasvua, menestystä ja hyvinvointia...
Eduskuntavaalit – mikä mahtava mahdollisuus metropolille!
Helsingin seudun yrityksillä on vahva näkemys siitä, että metropolipolitiikka pitää nostaa näissä vaaleissa...
Metropolipolitiikassa uusi vaihde päälle
Helsingin seudun etuja ajavaa metropolipolitiikkaa on tulevalla hallituskaudella terävöitettävä. Kehityshankkeiden...