Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Krista Östman Helsingin seudun kauppakamarin kolumnistina Kauppakamarilehdessä.
Niin Helsingin kuin muidenkin kaupunkien keskustojen kehittämistavoitteet ja visiot ovat pääpiirteittäin samoja: luoda elinvoimainen ja viihtyisä kaupunkikeskusta, jossa kaupallinen elinvoima säilyy tai mieluiten lisääntyy.

Helsingin kaupungin keskustavisiona on ollut (v. 2017–2021) olla maailman toimivin kaupunki. Alkuvuodesta 2021 esiteltiin uusi keskustavisio, jonka käytännön linjaavaa strategiaehdotusta odotetaan valmistuvan syyskuun aikana.

Huhupuheiden mukaan keskustat ovat kuolemassa?

Julkisuudessa on puhuttu ydinkeskustojen kaupallisen elinvoiman heikentyneen, mutta todellisuudessa kuluttaminen ja tarve kohdata on vain muuttumassa, kuten kautta aikojen. Itseasiassa tämä kehitys on menossa vain kohti parempaa.

Kriittisenä menestystekijä   Helsingin ydinkeskustassa toimiville yrityksille on se, miten kaupunkistrategian luomisessa otetaan mukaan alueen toimijat. Miten varmistetaan, että viihtyisän kaupunkitilan lisäksi ydinkeskusta säilyy elinvoimaisena ja vetovoimaisena myös kaupallisia palveluja ajatellen?

Ydinkeskustojen tulevaisuus rakennetaan yhteistyöllä

Kuuden kaupungin (Jyväskylä, Oulu, Kuopio, Lahti, Kouvola ja Lappeenranta) yhdistävä ydinkeskustojen kehittämisverkosto sai valtioneuvostolta puolen miljoonan rahoituksen vuosille 2021–2023. Ydinkeskustan kestävä tulevaisuus -teemaverkosto muodostaa ensimmäisen kaupunkienvälisen, ydinkeskustojen käytännön kehittämisverkoston, jossa kaupungit kehittävät ja kokeilevat innovatiivisia konsepteja vertaisoppimisen menetelmin.

Yhteen hiileen puhaltamisella  ja ns. kolmikantamallien avulla rakennetaan tälläkin hetkellä monessa kaupungissa vetovoimaisempaa ydinkeskustaa. Usein kaupunki itse mahdollistaa yhteistyömallin kaupan, palvelujen, kiinteistöjen ja kaupunkien yhteistyölle, raskaiden strategioiden rinnalle. Kaikilla kun on kuitenkin sama tavoite, elinvoimaisempi keskusta.

Muutoksesta uuteen nousuun

Kuluttajuuden muutos ei johdu pandemiasta, mutta se toki vauhditti tätä. Kivijalkaliikkeiltä vaaditaan nyt herkkyyttä ja ketteryyttä uudistamaan palveluitaan vastaamaan muuttuvia tarpeita. Toisille se voi olla esim. toimijoiden välisiä kokeiluja, joissa yhdistetään eri konsepteja, joilla houkutellaan asiakkaita viipymään pidempään ja palvelemaan yllättävilläkin tavoilla.

Ihmisillä on entistä suurempi tarve kohdata toisiaan – toki turvallisesti, mutta tutkimusten mukaan patoutunut tarve näkyy muun muassa sillä, että kuluttajat ovat entistä valmiimpia panostamaan ja maksamaan hyvästä palvelusta tai tuotteesta – ja siitä, että saavat samalla myös jotain lisäarvoa itselleen, kuten viihtyisiä tiloja kohdata ja viettää aikaa, kokea kulttuurielämyksiä sekä ”ravintoa kaikille aisteilleen”.

Niin Helsingin kuin muidenkin kaupunkien keskustojen kehittämistavoitteet ja visiot ovat pääpiirteittäin samoja: luoda elinvoimainen ja viihtyisä kaupunkikeskusta, jossa kaupallinen elinvoima säilyy tai mieluiten lisääntyy.

Se, miten kukin kaupunki mahdollistaa yhteistyön ja ketterän kehittämisen alueen sidosryhmien kanssa tulee myös näkymään ydinkeskustan vetovoimaisuutena.

Krista Östman
toiminnanjohtaja
Helsinki City Markkinointi ry
@kristaostman

 

Helsinki City Markkinointi ry on ydinkeskustan kiinteistönomistajien, yrittäjien ja kaupungin yhteistyöelin, jonka tavoitteena on keskustan viihtyisyyden ja vetovoiman lisääminen.

Toiminnan tavoitteena on verkostoitua keskustan alueella toimivien yritysten ja muiden yhteisöjen kesken, lisätä alueen toimijoiden ja kaupungin välistä vuorovaikutusta ja tiedonkulkua. Lisätä ymmärrystä ydinkeskustan kannattavan liiketoiminnan ja sen kehittämiselle asettamista vaatimuksista.

Yhdistys tuottaa ja kerää myös riippumatonta tutkimustietoa, järjestää keskustelutilaisuuksia ja yleisötapahtumia sekä päätoimittaa Downtownhelsinki.fi -sivustoa ja sosiaalisen median kanavia.

Downtown Helsinki on liike elinvoimaisen ydinkeskustan puolesta. Se tarjoaa alustan laajalle keskustelulle Helsingin ydinkeskustan tulevaisuudesta ja jakaa monipuolisesti tietoa, sekä esittää erilaisia näkemyksiä rakentaen yhteistyötä eri toimijoiden välille.

Avainsanat

Laadukkaat ammattikirjat

KauppakamariKaupasta löydät ajankohtaiset ammattikirjat liiketoiminnan kaikilta osa-alueilta johtamisesta ja kirjanpidosta viestintään. Tutustu kattavaan painettujen ja
e-kirjojen valikoimaamme ja kehitä osaamistasi.

Lisää luettavaa

Neljälle suomalaiselle hankkeelle yhteensä 260 miljoonaa euroa - EU:n innovaatiorahastohaku käyntiin taas joulukuussa
EU:n innovaatiorahasto on yksi maailman suurimmista rahoitusohjelmista, jonka avulla tuetaan vähähiilisten...
Lue juttu ›
Suomen kieltä tarvitaan kotoutumiseen
Kattavilla englanninkielisillä palveluilla on hyvä houkutella kansainvälisiä osaajia Suomeen. Kotoutuakseen...
Lue juttu ›
Osaajien avulla maailmalle
Tässä Kauppakamarilehdessä lähdetään maailmalle. Mistä kasvua? Ja miten? Kun yritys havaitsee kasvumahdollisuuksia...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

3/2021
Kolumnit
Neljälle suomalaiselle hankkeelle yhteensä 260 miljoonaa euroa - EU:n innovaatiorahastohaku käyntiin taas joulukuussa
EU:n innovaatiorahasto on yksi maailman suurimmista rahoitusohjelmista, jonka avulla tuetaan vähähiilisten...
Suomen kieltä tarvitaan kotoutumiseen
Kattavilla englanninkielisillä palveluilla on hyvä houkutella kansainvälisiä osaajia Suomeen. Kotoutuakseen...
Osaajien avulla maailmalle
Tässä Kauppakamarilehdessä lähdetään maailmalle. Mistä kasvua? Ja miten? Kun yritys havaitsee kasvumahdollisuuksia...
Helsingin maahanmuuttojohtaja Glenn Gassen: Vienti sujuu parhaiten kohdemaan kielellä
Kansainvälistyvän yrityksen kannattaa hyödyntää maahanmuuttajien kielitaitoa ja kulttuuriosaamista. Oppia...
Vientiä vauhdittavaa osaamista voi kerryttää monella tapaa
Vientimarkkinoille tähyävällä yrityksellä on monta tapaa hankkia kansainvälistä osaamista. Vientiä voi...
Hallitusammattilainen ja Matkalla johtajaksi -podcastin vetäjä Petra Erätuli: Pk-yrityksenkin kannattaa panostaa hallitustyöhön
Yritysten hallituksiin tarvitaan lisää erilaista osaamista ja ihmisiä eri taustoista. Tästä olisi hyötyä...
Onko työnantajan myönnettävä työntekijälle opintovapaa?
Opintovapaalla tarkoitetaan työntekijän omasta halusta ja hakemuksesta työstä saamaa vapaata, jonka aikana...
Osaamisen kehittäminen – lakisääteinen velvollisuus ja yrityksen kilpailukyvyn edellytys
Taitojen ja ammattiosaamisen jatkuva kehittäminen ei ole vain työntekijöiden etu, vaan myös työnantajan...
Seuraa näitä 13.11.2024
Työterveyslaitoksen sekä sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijoiden laatima työturvallisuuslain...
Ehdotuksia yritysten hallinnollisen taakan vähentämiseksi
Yritysten on laadittava määräajoin useita talousasioihin ja verotukseen liittyviä kuukausi- ja vuosi-ilmoituksia...
Kansainvälistymispalveluilla apua maailmalle
Helsingin seudun kauppakamarin kansainvälistymispalvelut auttavat yrityksiä kansainvälisillä markkinoilla,...
Suomi tarvitsee aivotuontia
Valtaosa hyvistä ideoista on aina ollut ja tulee aina olemaan tuontitavaraa. Usein helpoin tapa tuoda...
Mitä kuuluu insinööreille?
Yhteiskunnan teknistyminen teki Suomesta 1900-luvun lopulla insinöörivetoisen maan. Tällä vuosituhannella...
Uusi kaupunginjohtaja Tomas Björkroth: Loviisan kannattaa hakea kasvua matkailusta
Loviisan palvelualoilla on paljon pienyrityksiä, jotka hyötyisivät matkailun kasvusta. Alueen monipuolinen...
Miksi DEI-teemat kannattaa huomioida yrityksissä?
Lainsäädäntö asettaa raamit sille, että työelämässä toimitaan syrjimättömästi, yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti....
Työntekijä on suunnitellussa hammasleikkauksessa, onko sairausloma palkallinen? Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon Vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Acquiring Skills to Boost Exports in Many Ways
A company aiming for export markets has several ways to gain international expertise. Export can be accelerated...
Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....