Kaupungit kaikkialla maailmassa kärsivät vuosikymmenen alussa pandemiasta, mutta ne ovat toipuneet siitä eri tavalla. Verkkokaupan ja etätyön vaikutus näkyy kaikkialla.
Konsulttiyhtiö Nortecon mittaa kaupunkikeskustojen elävyyttä indeksillä, joka huomioi käynnit ja asioinnit. Verrattuna koronaa edeltävään aikaan, vuoteen 2019 (= 100), Helsingin käynti-indeksi (noin 70) pärjää huonosti Kööpenhaminaa (noin 100) ja aivan erityisesti Osloa ja Tukholmaa (noin 130) vastaan. Eikä Helsinki itse asiassa pärjää maakuntasarjassakaan. Tampere ja Turku ovat lähempänä pandemiaa edeltänyttä tasoaan: niiden käynti-indeksi on noin 90, kun se Helsingillä on 70.
Helsingissä oli vuonna 2023 noin 185 000 käyntiä päivässä – 85 000 vähemmän kuin vuonna 2019. Se tarkoittaa paljon aikaisempaa vähemmän lounas-, parturi-, fysioterapeutti- ja ostoskäyntejä, jotka ennen suoritettiin luontevasti työpäivän yhteydessä.
Selvityksemme mukaan se myös näkyy kauppojen ja ravintoloiden liikevaihdossa. Kauppojen, ravintoloiden ja hotellien liikevaihdot ovat kehittyneet Helsingin seudulla ja Helsingin ulommalla keskustavyöhykkeellä suotuisammin kuin Helsingin ytimessä. Ydinkeskustan osuus näiden toimialojen liikevaihdoista on samalla supistunut. Ydinkeskustan osuus koko Helsingin seudun vähittäiskaupan liikevaihdosta oli noin kahdeksan prosenttia vuonna 2023, kun se kymmenen vuotta aiemmin oli noin 11 prosenttia.
Suomi on täynnä näivettyneitä keskustoja. Helsinki ei kuulu niihin. Helsinki on edelleen ylivertainen ostospaikka, josta löytyy upeita liikkeitä ja ravintoloita. Syytä huoleen kuitenkin on.
Ydinkeskustasta on kadonnut reilusti yli 137 liikettä, ja vähittäiskaupan toimipisteitä on siten viidennes vähemmän kuin ennen pandemiaa. Liikevaihtoa kertyy 200 miljoonaa euroa vähemmän.
Jotta palvelut säilyvät ja uusia yrityksiä syntyy, tarvitaan lisää asiakasvirtoja eli lisää asukkaita ja parempaa saavutettavuutta sekä autolla että joukkoliikenteellä. Elinvoimaisessa ja houkuttelevassa ydinkeskustassa on monipuolinen palvelu- ja toimialarakenne. Erilaista ostettavaa, kahviloita, ravintoloita, kulttuurielämyksiä. Lisäksi yritykset tarvitsevat toimivan logistiikan. Jos arjen yritystoiminta tehdään hankalaksi, yritykset siirtyvät sinne, missä se on sujuvampaa.
Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
@Pia_Pakarinen X (Twitter)
@Pia_Pakarinen LinkedIn