Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Liikennenäkymä Helsingistä auton peilin kautta. Kauppakamarilehti 3/2023.

Ydinkeskustaan haettava tasapaino liikenteelle ja kävelyalueille

Helsingin ydinkeskustan kävelyalueiden laajentaminen sopii yrityksille, jos liikenteen sujuvuus turvataan. Avuksi he toivovat jo kertaalleen kuopattua keskustatunnelia.

You can read article in English  Traffic and pedestrian areas need to be balanced in central Helsinki

Hotellit, taksit ja pysäköintilaitokset ovat esimerkkejä toimialoista, joille Helsingin ydinkeskustan saavutettavuuden vaikeutuminen aiheuttaa harmia ja suoranaisia tulonmenetyksiä.

Pohjoismainen hotellikonserni Strawberry operoi keskustassa kymmentä hotellia, joista tunnetuimmat ovat Hotel Kämp ja Clarion Helsinki Jätkäsaaressa.

– Molempien hotellien saavutettavuus on viime vuosina heikentynyt, Strawberryn maajohtaja Erika Ehrnrooth sanoo.

Kulkua Kämp-hotelliin hidastaa Esplanadilla kahden kaistan sulkeminen. Clarion taas kärsii Länsisataman liikenneruuhkista, Ehrnrooth muistuttaa, että liikkumisen hidastuminen ei koske vain asiakkaita. Myös hotellien ja ravintoloiden tarvitseman logistiikan on sujuttava.

Strawberryn maajohtaja Erika Ehrnrooth. Kauppakamarilehti 3/2023.
Pohjoismainen hotellikonserni Strawberry operoi keskustassa kymmentä hotellia, joista tunnetuimmat ovat Hotel Kämp ja Clarion Helsinki Jätkäsaaressa. Molempien hotellien saavutettavuus on viime vuosina heikentynyt, Strawberryn maajohtaja Erika Ehrnrooth sanoo.

Strawberryllä on yli 230 hotellia eri puolilla Pohjoismaita. Ehrnrooth ei ole kuullut, että muissa kaupungeissa kuin Helsingissä saavutettavuus koettaisiin ongelmaksi.

Kehittämisestä puuttuu kokonaiskuva

Ehrnroothin mielestä elävässä kaupungissa kuuluukin tehdä uudistuksia ja korjata infraa.

– Välillä kuitenkin tuntuu, että koko Helsingin niemi on yhtä työmaata, jota eri tahot toteuttavat ilman kunnollista koordinaatiota. Kokonaiskuva puuttuu.
Esimerkiksi Espan kokeilu toteutetaan nyt, kun keskustan liikennettä haittaavia katutöitä on muutenkin paljon meneillään. Ehrnroothilta ei liikene asialle muutenkaan ymmärrystä.

– Meillähän on Espalla jo vetovoimainen puisto ja leveät jalkakäytävät.

Ehrnroothin mielestä ydinkeskustan pitää olla kaunis ja viihtyisä, jotta siellä halutaan viettää aikaa. Se ei kuitenkaan riitä, vaan paikan päälle on myös päästävä vaivattomasti. Muuten palvelujen pariin hakeudutaan ostoskeskuksiin muualle.

– Kannatan yhtenäisen kävelykeskustan laajentamista, jos liikenne saadaan pidettyä sujuvana.

Ehrnrooth muistuttaa, että Helsingin keskusta on maan keskeisimpiä hotelli- ja ravintola-alueita. Hän sanoo olevansa kateellinen Tampereelle ja Turulle, joissa on tehty paljon hyvää työtä keskustan houkuttelevuuden parantamiseksi.

– Helsingin on tehtävä samoin, jotta voimme kilpailla kotimaisista ja kansainvälisistä matkailijoista.

Taksin päästävä sujuvasti myös kävelyalueille

Harva ammattiryhmä kärsii Helsingin ydinkeskustan liikenneruuhkista enemmän kuin taksiautoilijat. Taksi Helsingin toimitusjohtajan Juha Pentikäisen mielestä vanhaa infraa on korjattava, mutta liikennejärjestelmien suunnittelussa autoliikennettä on vaikeutettu liikaa kevyen liikenteen vuoksi.

– Jalankulku, polkupyörät ja potkulaudat ovat vieneet huomion henkilöautoilun toimintaedellytysten kehittämiseltä.

Pentikäinen kannattaa kävelyalueiden laajentamista. Maailmalla on lukuisia esimerkkejä siitä, että ne elävöittävät kaupunkien keskustoja. Tämä tuo lisää asiakkaita myös takseille, kun ihmiset menevät viettämään aikaa vaikkapa ravintoloihin.

Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen. Kauppakamarilehti 3/2023.
Taksiautoilijat ovat olleet jo pitkään vakaasti keskustatunnelin kannalla, sillä Helsingin keskusta on paha liikennesumppu. Juuri nyt Espan kaistakokeilu ruuhkauttaa liikennettä aivan mahdottomasti, muistuttaa Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

– Taksien kaltainen välttämätön autoliikenne tulee kuitenkin mahdollistaa myös kävelyalueilla.

Pentikäisen mukaan asiakas haluaa taksin usein ravintolan oven eteen. Taksin pääsy kävelyalueella voi kuitenkin olla melkoista taiteilua. Keskustassa liikkuu myös liikuntarajoitteisia, jotka eivät voi kävellä lähimmälle taksiasemalle.

Taksiautoilijat kannattavat keskustatunnelia

Pentikäinen muistuttaa, että taksit ovat olennainen osa julkista liikennettä. Siksi niiden liikkuminen tulisi tehdä mahdolliseksi samalla tavalla kuin bussien tai ratikoidenkin.

Taksit liikuttavat isoa joukkoa ihmisiä. Yksistään Taksi Helsinki kuljetti viime vuonna neljä miljoonaa matkustajaa.

– Taksiautoilijat ovat olleet jo pitkään vakaasti keskustatunnelin kannalla, sillä Helsingin keskusta on paha liikennesumppu. Juuri nyt Espan kaistakokeilu ruuhkauttaa liikennettä aivan mahdottomasti.

Pentikäisen mukaan moni taksiasiakas on käärmeissään, kun aikaa menee hukkaan ja taksimatkakin tulee kalliimmaksi.

– Toivon, että kyse on aidosti väliaikaisesta Espan kokeilusta, jossa testataan uuden järjestelyn toimivuutta. Taksien mielestä se ei toimi. Toivomme paluuta vanhaan.

Myös pysäköinti on osa kaupungin infraa

Pysäköintiyhtiö Aimo Parkin suurimmat kohteet keskustassa ovat Erottaja, Finlandia, Kasarmitori ja Stockmann. Yhtiön toimitusjohtaja Juha Sirelius korostaa, että pysäköinnin järjestäminen ei ole mikään erillinen asia, vaan sen on oltava olennainen osa kaupungin infraa ja liikennepolitiikkaa.

Helsingin ydinkeskustassa on kattava maanalaisten parkkihallien verkosto, mutta niihin on nykyisin usein hankalaa kulkea.

– Ymmärrän kaistojen tekemisen pyörille ja ratikoille, mutta samalla tulisi tehdä väyliä myös autoille, jotta ydinkeskustaan pääsee ja sieltä pois. Nyt tehdyt ratkaisut ovat olleet kiusantekoa autoilijoille.

Kaupungin tavoitteena on ohjata henkilöautoja ydinkeskustan kaduilta pysäköintilaitoksiin. Sireliuksen mukaan asiaa edistäisi pysäköintimaksujen uudistaminen.

Aimo Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius. Kauppakamarilehti 3/2023.
Pysäköinnin järjestämisen on oltava olennainen osa kaupungin infraa ja liikennepolitiikkaa. Pysäköinti ei ole mikään erillinen asia, sanoo Aimo Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius.

– Kadunvarsipysäköinnin tulisi olla kalliimpaa kuin parkkihalleissa. Myös sallittuja pysäköintiaikoja tulisi lyhentää kaduilla. Se olisi luonteva tapa vähentää autojen määrää kaduilla.

Pienilläkin ratkaisuilla liikenne sujuvammaksi

Sisääntuloväylien ruuhkia voitaisiin Sireliuksen mielestä helpottaa lisäämällä liityntäpysäköintiä juna-asemilla.

– Siitä on hyviä kokemuksia. Moni autoilija on kuitenkin tottunut ajamaan perille asti keskustaan.

Sireliuksen mukaan ydinkeskustan laajennetut kävelyalueet toimivat vain silloin, kun läpikulku idästä länteen sujuu edes kohtalaisen mutkattomasti.

– Keskustatunneli olisi tähän paras ratkaisu, sillä siihen voitaisiin liittää helposti pääsy pysäköintilaitoksiin.

Sireliuksen mielestä isoja uudistuksia odottaessa liikennettä voidaan sujuvoittaa myös pienemmillä liikennesuunnittelun ratkaisuilla. Hän ottaa esimerkiksi Uudenmaankadun, joka on lännestä tuleville autoilijoille tärkeä väylä ydinkeskustaan.

– Etenkin talvisin kadulla on ahdasta, kun molemmille puolille pysäköityjen autojen lisäksi kadulla on lunta. Yksikin jäteauto voi tukkia koko liikenteen. Helppo ratkaisu olisi vuoropysäköinti, jossa kadun jommalle kummalle puolelle saa pysäköidä vuoropäivin.

Ongelmat nostettava avoimesti pöydälle

Helsingin liikenneinsinööri Marek Salermon mielestä on tärkeää, että elinkeinoelämä nostaa avoimesti pöydälle tarpeensa ja huolenaiheensa ydinkeskustan liikennejärjestelmän kehittämisessä.

– Ongelmia ei saa peitellä, vaan niihin on pyrittävä hakemaan ratkaisuja.

Salermo muistuttaa, että liikenne- ja kaupunkisuunnittelussa kyse on aina eri intressien vastakkainasettelusta. Ydinkeskustassa se tarkoittaa ristiriitaa viihtyisän kaupungin ja liikenneratkaisujen välillä.

Helsingin liikenneinsinööri Marek Salermo. Kauppakamarilehti 3/2023.
Helsingin liikenneinsinööri Marek Salermo on työskennellyt toistakymmentä vuotta ydinkeskustan liikenneratkaisujen parissa. Salermo toivoo entistä tiiviimpää keskustelua eri toimijoiden välille.

– Erilaiset tarpeet on vain pystyttävä sovittamaan yhteen niissä puitteissa, jotka kaupungissa on realistista toteuttaa.

Liikennejärjestelmän suunnittelu pyörii nyt Salermon mukaan pitkälti autoliikenteen ympärillä.

– Oleellista on löytää järjestelmätasolla tasapaino, kuinka paljon katuja tarvitaan toimivan autoliikenteen varmistamiseksi ja kuinka paljon tilaa on mahdollista vapauttaa muille tavoiteltaville asioille, kuten kevyelle liikenteelle ja oleskelulle. Kokonaisuus syntyy nämä asiat yhdistämällä.

Salermo on työskennellyt toistakymmentä vuotta ydinkeskustan liikenneratkaisujen parissa. Hän toivoo jatkossa entistä tiiviimpää keskustelua eri toimijoiden välillä.

– Kaupunki ei ole ollut kovin hyvä kuuntelemaan mielipiteitä ja tuomaan selvästi esille tavoitteita, jotka vaikuttavat eri toimijoiden arkeen. Tässä meillä on parannettavaa.

 

Avainsanat

Lue ja kehity

Haluatko pysyä ajan tasalla ja varmistaa, että käytössäsi ovat aina tuoreimmat ammattikirjat? Hanki käyttöösi sähköisten kirjojen Ammattikirjasto – tilaa yhden aihealueen kokoelma tai kattavasti koko Ammattikirjaston sisältö.

Lisää luettavaa

Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Lue juttu ›
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Lue juttu ›
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....
Lue juttu ›
Data auttaa parantamaan keskustan vetovoimaa
Uusi teknologia tarjoaa entistä tarkempaa tietoa ihmisten liikkumisesta Helsingin keskustassa. Data auttaa...
Lue juttu ›
Myös pehmeät arvot vetävät yrityksiä Helsinkiin
Kansainvälisiä yrityksiä ja osaajia Helsinkiin houkutteleva Clarisse Berggårdh sanoo, että sijaintipaikan...
Lue juttu ›
Nopea opas arvonlisäverolain muutoksiin
Kevään kehysriihessä sovittiin lisäsopeutuksista ja veronkiristyksistä valtiontalouden huonon tilanteen...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

3/2023
Teemajutut
Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....
Data auttaa parantamaan keskustan vetovoimaa
Uusi teknologia tarjoaa entistä tarkempaa tietoa ihmisten liikkumisesta Helsingin keskustassa. Data auttaa...
Myös pehmeät arvot vetävät yrityksiä Helsinkiin
Kansainvälisiä yrityksiä ja osaajia Helsinkiin houkutteleva Clarisse Berggårdh sanoo, että sijaintipaikan...
Nopea opas arvonlisäverolain muutoksiin
Kevään kehysriihessä sovittiin lisäsopeutuksista ja veronkiristyksistä valtiontalouden huonon tilanteen...
Seuraa näitä 28.8.2024
Tekoälysäädös astui voimaan elokuun alussa. Pienten yrityksen arvonlisäverollisuuteen tulee puolestaan...
Jakamistalouden kuusi liiketoimintamallia
Jakamistalous on yksi kiertotalouden muoto ja tarjoaa mahdollisuuksia niin yrityksille, kuluttajille...
Metropolien kova kilpailu osaajista
Huippuosaajista ja kasvuyrittäjistä käydään kovaa kansainvälistä kilpailua. Yritysten investointiympäristöä...
Espoo tähtää kasvuun
Espoo varautuu yleiskaavaluonnoksessaan 200 000 uuteen asukkaaseen ja 90 000 uuteen työpaikkaan. Helsingin...
Tukholma on Pohjolan Ruotsi
Itämeren alueen metropolien talousvertailussa Tukholma on selvästi vahvin.
Uusi kaupunginjohtaja Jani Pitkäniemi: Porvoo pitää kiinni monipuolisesta yrityskentästä
Monipuolinen elinkeinoelämä ja omavaraisuus työpaikoissa ovat Porvoon vahvuus, sanoo uusi kaupunginjohtaja...
10 eri tyyppiä – millainen ihmisten johtaja olet?
Millaista on hyvä ihmisten johtaminen? Miten haasteet kannattaa kohdata? Miten kehittyä paremmaksi johtajaksi?...
Työntekijä ilmoittaa olevansa pois työstä hajonneen auton vuoksi. Onko kyseessä luvallinen vai luvaton poissaolo? Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Data Helps Improve the Attractiveness of the City Center
New technology is offering increasingly accurate information about people’s movements in Helsinki’s city...
Sääntötehtailusta kasvun edistämiseen
Euroopan vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin tavoitteena on olla kasvuohjelma, jonka avulla...
Asenteista tekoihin!
Suomalaiset suhtautuvat positiivisesti Suomen jäsenyyteen Euroopan unionissa. Olisi hyvä, jos myönteiset...
EU-parlamentin puhemies Roberta Metsola: Kilpailukyvyn parantaminen vaatii erityishuomion
Uuden EU-parlamentin tulee tehdä sisämarkkinoita ja yritysten tasapuolista kilpailua edistäviä päätöksiä,...
Ehdokastentti - Sääntelyn purku nousee EU-vaalien kärkiteemaksi
Kesäkuussa valittava EU-parlamentti vaikuttaa monella tapaa yritysten kilpailukykyyn. Viisi Helsingin...
Lisäkierroksia kasvuun EU-markkinoilta
EU-markkinoilla suomalaisilla tuotevalmistajilla on vielä paljon otettavaa. Verkostoituminen ja tuotteen...