Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Liikennenäkymä Helsingistä auton peilin kautta. Kauppakamarilehti 3/2023.

Ydinkeskustaan haettava tasapaino liikenteelle ja kävelyalueille

Helsingin ydinkeskustan kävelyalueiden laajentaminen sopii yrityksille, jos liikenteen sujuvuus turvataan. Avuksi he toivovat jo kertaalleen kuopattua keskustatunnelia.

You can read article in English  Traffic and pedestrian areas need to be balanced in central Helsinki

Hotellit, taksit ja pysäköintilaitokset ovat esimerkkejä toimialoista, joille Helsingin ydinkeskustan saavutettavuuden vaikeutuminen aiheuttaa harmia ja suoranaisia tulonmenetyksiä.

Pohjoismainen hotellikonserni Strawberry operoi keskustassa kymmentä hotellia, joista tunnetuimmat ovat Hotel Kämp ja Clarion Helsinki Jätkäsaaressa.

– Molempien hotellien saavutettavuus on viime vuosina heikentynyt, Strawberryn maajohtaja Erika Ehrnrooth sanoo.

Kulkua Kämp-hotelliin hidastaa Esplanadilla kahden kaistan sulkeminen. Clarion taas kärsii Länsisataman liikenneruuhkista, Ehrnrooth muistuttaa, että liikkumisen hidastuminen ei koske vain asiakkaita. Myös hotellien ja ravintoloiden tarvitseman logistiikan on sujuttava.

Strawberryn maajohtaja Erika Ehrnrooth. Kauppakamarilehti 3/2023.
Pohjoismainen hotellikonserni Strawberry operoi keskustassa kymmentä hotellia, joista tunnetuimmat ovat Hotel Kämp ja Clarion Helsinki Jätkäsaaressa. Molempien hotellien saavutettavuus on viime vuosina heikentynyt, Strawberryn maajohtaja Erika Ehrnrooth sanoo.

Strawberryllä on yli 230 hotellia eri puolilla Pohjoismaita. Ehrnrooth ei ole kuullut, että muissa kaupungeissa kuin Helsingissä saavutettavuus koettaisiin ongelmaksi.

Kehittämisestä puuttuu kokonaiskuva

Ehrnroothin mielestä elävässä kaupungissa kuuluukin tehdä uudistuksia ja korjata infraa.

– Välillä kuitenkin tuntuu, että koko Helsingin niemi on yhtä työmaata, jota eri tahot toteuttavat ilman kunnollista koordinaatiota. Kokonaiskuva puuttuu.
Esimerkiksi Espan kokeilu toteutetaan nyt, kun keskustan liikennettä haittaavia katutöitä on muutenkin paljon meneillään. Ehrnroothilta ei liikene asialle muutenkaan ymmärrystä.

– Meillähän on Espalla jo vetovoimainen puisto ja leveät jalkakäytävät.

Ehrnroothin mielestä ydinkeskustan pitää olla kaunis ja viihtyisä, jotta siellä halutaan viettää aikaa. Se ei kuitenkaan riitä, vaan paikan päälle on myös päästävä vaivattomasti. Muuten palvelujen pariin hakeudutaan ostoskeskuksiin muualle.

– Kannatan yhtenäisen kävelykeskustan laajentamista, jos liikenne saadaan pidettyä sujuvana.

Ehrnrooth muistuttaa, että Helsingin keskusta on maan keskeisimpiä hotelli- ja ravintola-alueita. Hän sanoo olevansa kateellinen Tampereelle ja Turulle, joissa on tehty paljon hyvää työtä keskustan houkuttelevuuden parantamiseksi.

– Helsingin on tehtävä samoin, jotta voimme kilpailla kotimaisista ja kansainvälisistä matkailijoista.

Taksin päästävä sujuvasti myös kävelyalueille

Harva ammattiryhmä kärsii Helsingin ydinkeskustan liikenneruuhkista enemmän kuin taksiautoilijat. Taksi Helsingin toimitusjohtajan Juha Pentikäisen mielestä vanhaa infraa on korjattava, mutta liikennejärjestelmien suunnittelussa autoliikennettä on vaikeutettu liikaa kevyen liikenteen vuoksi.

– Jalankulku, polkupyörät ja potkulaudat ovat vieneet huomion henkilöautoilun toimintaedellytysten kehittämiseltä.

Pentikäinen kannattaa kävelyalueiden laajentamista. Maailmalla on lukuisia esimerkkejä siitä, että ne elävöittävät kaupunkien keskustoja. Tämä tuo lisää asiakkaita myös takseille, kun ihmiset menevät viettämään aikaa vaikkapa ravintoloihin.

Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen. Kauppakamarilehti 3/2023.
Taksiautoilijat ovat olleet jo pitkään vakaasti keskustatunnelin kannalla, sillä Helsingin keskusta on paha liikennesumppu. Juuri nyt Espan kaistakokeilu ruuhkauttaa liikennettä aivan mahdottomasti, muistuttaa Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

– Taksien kaltainen välttämätön autoliikenne tulee kuitenkin mahdollistaa myös kävelyalueilla.

Pentikäisen mukaan asiakas haluaa taksin usein ravintolan oven eteen. Taksin pääsy kävelyalueella voi kuitenkin olla melkoista taiteilua. Keskustassa liikkuu myös liikuntarajoitteisia, jotka eivät voi kävellä lähimmälle taksiasemalle.

Taksiautoilijat kannattavat keskustatunnelia

Pentikäinen muistuttaa, että taksit ovat olennainen osa julkista liikennettä. Siksi niiden liikkuminen tulisi tehdä mahdolliseksi samalla tavalla kuin bussien tai ratikoidenkin.

Taksit liikuttavat isoa joukkoa ihmisiä. Yksistään Taksi Helsinki kuljetti viime vuonna neljä miljoonaa matkustajaa.

– Taksiautoilijat ovat olleet jo pitkään vakaasti keskustatunnelin kannalla, sillä Helsingin keskusta on paha liikennesumppu. Juuri nyt Espan kaistakokeilu ruuhkauttaa liikennettä aivan mahdottomasti.

Pentikäisen mukaan moni taksiasiakas on käärmeissään, kun aikaa menee hukkaan ja taksimatkakin tulee kalliimmaksi.

– Toivon, että kyse on aidosti väliaikaisesta Espan kokeilusta, jossa testataan uuden järjestelyn toimivuutta. Taksien mielestä se ei toimi. Toivomme paluuta vanhaan.

Myös pysäköinti on osa kaupungin infraa

Pysäköintiyhtiö Aimo Parkin suurimmat kohteet keskustassa ovat Erottaja, Finlandia, Kasarmitori ja Stockmann. Yhtiön toimitusjohtaja Juha Sirelius korostaa, että pysäköinnin järjestäminen ei ole mikään erillinen asia, vaan sen on oltava olennainen osa kaupungin infraa ja liikennepolitiikkaa.

Helsingin ydinkeskustassa on kattava maanalaisten parkkihallien verkosto, mutta niihin on nykyisin usein hankalaa kulkea.

– Ymmärrän kaistojen tekemisen pyörille ja ratikoille, mutta samalla tulisi tehdä väyliä myös autoille, jotta ydinkeskustaan pääsee ja sieltä pois. Nyt tehdyt ratkaisut ovat olleet kiusantekoa autoilijoille.

Kaupungin tavoitteena on ohjata henkilöautoja ydinkeskustan kaduilta pysäköintilaitoksiin. Sireliuksen mukaan asiaa edistäisi pysäköintimaksujen uudistaminen.

Aimo Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius. Kauppakamarilehti 3/2023.
Pysäköinnin järjestämisen on oltava olennainen osa kaupungin infraa ja liikennepolitiikkaa. Pysäköinti ei ole mikään erillinen asia, sanoo Aimo Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius.

– Kadunvarsipysäköinnin tulisi olla kalliimpaa kuin parkkihalleissa. Myös sallittuja pysäköintiaikoja tulisi lyhentää kaduilla. Se olisi luonteva tapa vähentää autojen määrää kaduilla.

Pienilläkin ratkaisuilla liikenne sujuvammaksi

Sisääntuloväylien ruuhkia voitaisiin Sireliuksen mielestä helpottaa lisäämällä liityntäpysäköintiä juna-asemilla.

– Siitä on hyviä kokemuksia. Moni autoilija on kuitenkin tottunut ajamaan perille asti keskustaan.

Sireliuksen mukaan ydinkeskustan laajennetut kävelyalueet toimivat vain silloin, kun läpikulku idästä länteen sujuu edes kohtalaisen mutkattomasti.

– Keskustatunneli olisi tähän paras ratkaisu, sillä siihen voitaisiin liittää helposti pääsy pysäköintilaitoksiin.

Sireliuksen mielestä isoja uudistuksia odottaessa liikennettä voidaan sujuvoittaa myös pienemmillä liikennesuunnittelun ratkaisuilla. Hän ottaa esimerkiksi Uudenmaankadun, joka on lännestä tuleville autoilijoille tärkeä väylä ydinkeskustaan.

– Etenkin talvisin kadulla on ahdasta, kun molemmille puolille pysäköityjen autojen lisäksi kadulla on lunta. Yksikin jäteauto voi tukkia koko liikenteen. Helppo ratkaisu olisi vuoropysäköinti, jossa kadun jommalle kummalle puolelle saa pysäköidä vuoropäivin.

Ongelmat nostettava avoimesti pöydälle

Helsingin liikenneinsinööri Marek Salermon mielestä on tärkeää, että elinkeinoelämä nostaa avoimesti pöydälle tarpeensa ja huolenaiheensa ydinkeskustan liikennejärjestelmän kehittämisessä.

– Ongelmia ei saa peitellä, vaan niihin on pyrittävä hakemaan ratkaisuja.

Salermo muistuttaa, että liikenne- ja kaupunkisuunnittelussa kyse on aina eri intressien vastakkainasettelusta. Ydinkeskustassa se tarkoittaa ristiriitaa viihtyisän kaupungin ja liikenneratkaisujen välillä.

Helsingin liikenneinsinööri Marek Salermo. Kauppakamarilehti 3/2023.
Helsingin liikenneinsinööri Marek Salermo on työskennellyt toistakymmentä vuotta ydinkeskustan liikenneratkaisujen parissa. Salermo toivoo entistä tiiviimpää keskustelua eri toimijoiden välille.

– Erilaiset tarpeet on vain pystyttävä sovittamaan yhteen niissä puitteissa, jotka kaupungissa on realistista toteuttaa.

Liikennejärjestelmän suunnittelu pyörii nyt Salermon mukaan pitkälti autoliikenteen ympärillä.

– Oleellista on löytää järjestelmätasolla tasapaino, kuinka paljon katuja tarvitaan toimivan autoliikenteen varmistamiseksi ja kuinka paljon tilaa on mahdollista vapauttaa muille tavoiteltaville asioille, kuten kevyelle liikenteelle ja oleskelulle. Kokonaisuus syntyy nämä asiat yhdistämällä.

Salermo on työskennellyt toistakymmentä vuotta ydinkeskustan liikenneratkaisujen parissa. Hän toivoo jatkossa entistä tiiviimpää keskustelua eri toimijoiden välillä.

– Kaupunki ei ole ollut kovin hyvä kuuntelemaan mielipiteitä ja tuomaan selvästi esille tavoitteita, jotka vaikuttavat eri toimijoiden arkeen. Tässä meillä on parannettavaa.

 

Avainsanat

Lue ja kehity

Haluatko pysyä ajan tasalla ja varmistaa, että käytössäsi ovat aina tuoreimmat ammattikirjat? Hanki käyttöösi sähköisten kirjojen Ammattikirjasto – tilaa yhden aihealueen kokoelma tai kattavasti koko Ammattikirjaston sisältö.

Lisää luettavaa

Vastuullisuus on jo valtavirtaa
Taakse ovat jääneet ajat, jolloin vastuullisuus nähtiin vain lisääntyvänä sääntelyn tuottamana rasitteena....
Lue juttu ›
Vastuunkantajat, turvallisuuden tuottajat
Noin 25 vuotta sitten mokasin töissä. Toki virheitä olen tehnyt senkin jälkeen. Tuolloin 25 vuotta sitten...
Lue juttu ›
Suomen kieli karttuu vauhdilla työn ohessa
Maahanmuuttajataustaiset työntekijät oppivat hyvin suomea, kun työpaikalla kannustetaan ja annetaan kielen...
Lue juttu ›
Voiko aseisiin sijoittaa vastuullisesti?
Suhtautuminen puolustusalaan puhuttaa myös suomalaisia sijoituspiirejä. Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti...
Lue juttu ›
Turvallisuuspolitiikan asiantuntija Pekka Toveri: Jokainen yritys voi olla hyökkäyksen kohde
Venäjän totaalinen sodankäynti koskettaa myös Suomea. Hybridiuhkiin varautuminen on sen vuoksi myös yrityksissä...
Lue juttu ›
Ulkomaalaisen opiskelijan työnteko-oikeus Suomessa
EU-, ETA-maan tai Sveitsin kansalaisella on oikeus työskennellä Suomessa ilman erillistä lupaa myös opintojensa...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

3/2023
Teemajutut
Vastuullisuus on jo valtavirtaa
Taakse ovat jääneet ajat, jolloin vastuullisuus nähtiin vain lisääntyvänä sääntelyn tuottamana rasitteena....
Vastuunkantajat, turvallisuuden tuottajat
Noin 25 vuotta sitten mokasin töissä. Toki virheitä olen tehnyt senkin jälkeen. Tuolloin 25 vuotta sitten...
Suomen kieli karttuu vauhdilla työn ohessa
Maahanmuuttajataustaiset työntekijät oppivat hyvin suomea, kun työpaikalla kannustetaan ja annetaan kielen...
Voiko aseisiin sijoittaa vastuullisesti?
Suhtautuminen puolustusalaan puhuttaa myös suomalaisia sijoituspiirejä. Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti...
Turvallisuuspolitiikan asiantuntija Pekka Toveri: Jokainen yritys voi olla hyökkäyksen kohde
Venäjän totaalinen sodankäynti koskettaa myös Suomea. Hybridiuhkiin varautuminen on sen vuoksi myös yrityksissä...
Ulkomaalaisen opiskelijan työnteko-oikeus Suomessa
EU-, ETA-maan tai Sveitsin kansalaisella on oikeus työskennellä Suomessa ilman erillistä lupaa myös opintojensa...
Yritysvastuudirektiivi tulee
EU:n toimielimet pääsivät alustavaan sopuun 14.12.2023 niin sanotun yritysvastuudirektiivin sisällöstä....
Seuraa näitä 14.2.2024
Miten vahvistetun tilinpäätöksen voi ilmoittaa kaupparekisteriin maksutta? Korkolain mukaisesta viitekorosta...
Pk-yrityksille 10 000 euron EENergy-avustus energiansäästöön tähtääviin toimenpiteisiin
EENergy on EU:n rahoittama hanke, joka myöntää 10 000 euron avustuksia eri puolille Eurooppaa pk-yrityksille,...
Kotirintama rientää apuun
Vallitsevaa taloussuhdannetta on vaikea kuvailla erinomaiseksi. Siten ei yllätä, että myös Helsingin...
Näin yritys varautuu vieraan valtion vihamieliseen vaikuttamiseen – asiantuntijan 4 vinkkiä
Vihamieliset valtiot ovat harjoittaneet hybridivaikuttamista vuosia eikä Suomikaan ole välttynyt siltä....
Talouden digitalisaatio ohjaa pääkaupunkiseudun toimialarakenteen kehitystä
Seudun mikroyritysten ja suurten yritysten vuosittainen yhteenlaskettu liikevaihto oli likimain samansuuruinen...
Kaupunginjohtaja Pekka Timonen: Vantaalla ennätysmäärä uusia yrityksiä
Huippuluokan teknologiaa, hyvät liikenneyhteydet ja koulutettua työvoimaa. Vantaa tarjoaa yrityksille...
Miten selättää arvoristiriidat työpaikalla?
Onko työelämämme aidosti yhdenvertainen? Miltä syrjintä, korruptio ja häirintä työelämässä näyttävät?...
Jäsentapahtumia ja muita tapahtumia Kauppakamarista
Jäsentapahtumamme toteutuvat pääosin webinaarimuotoisina tunnin mittaisina tietoiskuina sekä muutamana...
Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Acquiring Finnish language skills quickly alongside work
Employees with an immigrant background learn Finnish well when they are encouraged and given the opportunity...
Täydellistä suomea puhuvat tervetuloa!
Syyskuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä ilmenee, että työvoimapula on vahvasti rakenteellista....
Mahdollisuuksien metropolialue
Helsingin seudun kauppakamarin visiossa Helsingin seutu on Itämeren alueen kilpailukykyisin ja kiinnostavin...
Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen: Sujuvasta luvituksesta lisävauhtia vihreään siirtymään
Vihreä siirtymä tarvitsee lisää puhdasta sähköntuotantoa ja sähköä käyttäviä investointeja. Niitä vauhditetaan...