Vastuullisuus ei ole jatkossa vaihtoehto vaan vaade. Euroopan unionin kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) tuli voimaan vuoden alussa. Sitä sovelletaan pörssiyrityksiin ja isoihin toimijoihin, joilta edellytetään direktiivin mukaista raportointia toiminnastaan. Raportointivelvollisuuden piiriin tulevat vuodesta 2024 lähtien yritykset, jotka täyttävät kaksi seuraavista kolmesta edellytyksestä: nettoliikevaihto on 50 miljoonaa euroa, tase 25 miljoonaa euroa tai henkilöstömäärä vähintään 250.
Vastuullisuusvaatimukset vaikuttavat myös pienempiin yrityksiin. Vastuullisuuteen panostaneet yritykset menestyvät tutkitusti paremmin. Ne kiinnostavat asiakkaita, toimitusketjun yläpäässä olevia yrityksiä, rahoittajia ja sijoittajia. Kun isojen toimijoiden on raportoitava tarkemmin koko toimitusketjustaan, raportoinnin kehittämistä vaaditaan käytännössä myös toimitusketjuun kuuluville pienemmille yrityksille. Vastuullisuus kattaa ympäristöön, sosiaaliseen ja taloudelliseen vastuunkantoon sekä hyvään hallintotapaan liittyviä asioita. Isojen yritysten on tunnettava toimitusketjunsa yllättävien riskien välttämiseksi.
Vastuullisuuden kaikki osa-alueet eli taloudellinen vastuullisuus ja hyvä hallinto, sosiaalinen vastuullisuus sekä ympäristöasioista huolehtiminen kulkevat käsi kädessä. Ilmastotoimilla on ihmisoikeusulottuvuuksia ja työhyvinvoinnilla on taloudellisia ulottuvuuksia. Kaikilla vastuullisuuden osa-alueilla on turvallisuusulottuvuus.
Vastuullisuus merkitsee myös varautumista. Vastuullinen toiminta vähentää yrityksen riskejä, joita on tällä vuosikymmenellä tullut pyytämättä ja aivan yllättäenkin: ilmastonmuutokseen liittyvät luonnonkatastrofit, pandemia, Venäjän laajamittainen hyökkäys Ukrainaan, sota Lähi-Idässä ja Punaisen meren kriisi. Toisella puolella maailmaa puhjennut kriisi vaikuttaa yllättävän nopeasti toimitusvarmuuteen ja -hintoihin kotimaassa.
Regulaation kiristyminen niin Euroopan unionissa kuin muuallakin maailmassa tarkoittaa sitä, että yritykset, jotka eivät kehitä omaa vastuullisuuttaan systemaattisesti, jäävät jälkeen tuotekehittelyssä ja saattavat toimia lainvastaisesti. Niistä tulee epähoukuttelevia ja riskialttiita liikekumppaneita muille yrityksille. Liiketoiminnan vastuullisuuden kehittäminen ei siis ole vain hyvää bisnestä – se on tulevaisuuden ainoaa bisnestä.
Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
@Pia_Pakarinen X (Twitter)
@Pia_Pakarinen LinkedIn