Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
CEO Herkko Plit P2X Solutions. Kauppakamarilehti 3/2023.

Sähköistetään mitä pystytään – vety hoitaa loput

Fossiilisten polttoaineiden loppu alkaa häämöttää. Teillämme näkyy jo enenevässä määrin sähköautoja. Enää eivät vaihtoehtoiset polttoaineet ole viherpesua, vaan monelle kuluttajalle jo arvokysymys. Sähköisellä liikenteellä tulee olemaan merkittävä rooli tieliikenteessä. Latausasemia syntyy jo nyt ympäri Suomea kuin sieniä sateella.

Kaikkea liikennettä ei voida kuitenkaan sähköistää. Hirvaskankaalla Keski-Suomessa on jatkuvasti noin parikymmentä rekkaa tauolla. Jos kaikkien näiden akut pitäisi ladata nopeasti täyteen, niin vieressä pitäisi olla pienen ydinvoimalaitoksen verran tehoa. Myös työkoneet, trukit ja vaikkapa jäteautot vaativat kovia tehoja – eikä niiden sähköistäminen ole siten kovin mielekästä.

Siitä, mihin vety pystyy liikennesektorilla, on esitetty paljon epäilyjä. Saksan hallitus julkaisi muutama viikko sitten päivityksen maan vetystrategiaan, joka linjasi vedystä tulevan priorisoitu polttoaine raskaalle liikenteelle. Kun automaa Saksa näin toteaa, niin eiköhän joku muukin heitä kohta seuraa.

Lähes kaikki rekka-autojen valmistajat kehittävät vauhdilla vetyrekkojaan. Hyundailla on ollut liikenteessä jo muutaman vuoden kymmeniä vetyrekkoja muun muassa Sveitsissä. Daimler, Iveco ja muut eivät halua jäädä jälkeen. Toyotalla on puolestaan vetytrukkeja käytössä monessa paikassa. Vetybusseja löytyy jo kymmenistä kaupungeista ympäri Eurooppaa. Henkilöautoista Hyundain Nexo ja Toyotan Mirai ovat jo myynnissä Euroopassa.

Miksi Suomessa ei sitten vielä ole vetyautoja?

Jos maasta ei löydy yhtään vedyn tankkausasemaa, niin ei ihme, että innokkaita ostajia kalustolle ei ole vielä ilmaantunut. P2X Solutions on luvannut rakentaa Järvenpäähän Helsingin seudun ensimmäisen vetytankkausaseman, joka aukeaa vuonna 2024, kun yhtiön vihreän vedyn tuotanto Harjavallassa alkaa. Ensimmäiset toimijat ovat kertoneet hankkivansa vetykalustoa heti, kun sen tankkaus on mahdollista. Yhtä Suomen vetyliikenteen muna-kana -ongelmista ollaan siis ratkomassa.

Toinen haaste liittyy vetykaluston hintaan. Onneksi nykyhallitus ei ole aikaillut tämän asian edistämisessä: jo nyt on lausunnoilla lainsäädäntöluonnos, jolla mahdollistetaan tuki vetykaluston hankinnalle. Ilman tukea vetyauton hinta olisi jopa kaksinkertainen polttomoottorivastaavaan verrattuna, joten alkuvaiheessa tuella on merkitystä markkinan käynnistämiseksi.

Tieliikenteessä vety toimii sellaisenaan, mutta meri- ja lentoliikenteessä vain lyhyillä matkoilla. Tieliikenteen ulkopuolella painopiste on selkeästi synteettisillä polttoaineilla (sähköpolttoaineet), jotka valmistetaan vedystä ja hiilidioksidia talteen ottamalla.

Ilman vetyä ja sen jatkojalosteita emme tule pääsemään irti fossiilisista polttoaineista eikä Suomi saavuttamaan päästötavoitteita. Liikenteen päästöt muodostavat vajaan neljänneksen ilmastopäästöjen kokonaisuudesta, eli olemme ison asian äärellä. ”Sähköistetään mitä pystytään ja muut hoitaa vety ja sen jatkojalosteet” on toimiva, toteuttamista vaille valmis resepti.


Herkko Plit

toimitusjohtaja, CEO
P2X Solutions

Twitter
LinkedIn

 

Avainsanat

Laadukkaat ammattikirjat

KauppakamariKaupasta löydät ajankohtaiset ammattikirjat liiketoiminnan kaikilta osa-alueilta johtamisesta ja kirjanpidosta viestintään. Tutustu kattavaan painettujen ja
e-kirjojen valikoimaamme ja kehitä osaamistasi.

Lisää luettavaa

Kauppakamarin maankäyttö- ja liikennetavoitteet näkyvät hallitusohjelmassa
Helsingin seudun kauppakamarin hallitusohjelmatavoitteisiin sisältyi 20 maankäyttöön ja liikenteeseen...
Lue juttu ›
Ydinkeskustaan haettava tasapaino liikenteelle ja kävelyalueille
Helsingin ydinkeskustan kävelyalueiden laajentaminen sopii yrityksille, jos liikenteen sujuvuus turvataan....
Lue juttu ›
Tunneli tuo vain osaratkaisun Länsisataman ruuhkiin
Tunnelin rakentaminen Länsisatamaan toisi helpotusta Jätkäsaaren ruuhkiin. Se ei kuitenkaan takaa sujuvaa...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

3/2023
Kolumnit
Kauppakamarin maankäyttö- ja liikennetavoitteet näkyvät hallitusohjelmassa
Helsingin seudun kauppakamarin hallitusohjelmatavoitteisiin sisältyi 20 maankäyttöön ja liikenteeseen...
Ydinkeskustaan haettava tasapaino liikenteelle ja kävelyalueille
Helsingin ydinkeskustan kävelyalueiden laajentaminen sopii yrityksille, jos liikenteen sujuvuus turvataan....
Tunneli tuo vain osaratkaisun Länsisataman ruuhkiin
Tunnelin rakentaminen Länsisatamaan toisi helpotusta Jätkäsaaren ruuhkiin. Se ei kuitenkaan takaa sujuvaa...
Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki: Kasvu ja luontoarvot mahtuvat samaan kaupunkiin
Apulaispormestari Anni Sinnemäen mukaan kasvu ja kestävä kehitys on mahdollista yhdistää Helsingissä....
Osakeyhtiön hallituksen jäsenen ja osakkaan tiedonsaantioikeus
Osakeyhtiölaissa lähtökohta on se, että toimitusjohtajan on annettava hallitukselle ja sen jäsenelle...
Osakeyhtiön omat osakkeet
Osakeyhtiöllä voi olla hallussa omia osakkeitaan. Yksityisellä osakeyhtiöllä (oy) tulee osakeyhtiölain...
Seuraa näitä 30.8.2023
Kuluttajansuojalakiin on tulossa muutoksia lokakuun alusta alkaen. Ulkoministeriö on laatinut ohjeita...
Kansainväliset kontaktit haussa? Kokeile Yrityskontaktipörssiä!
Haetko uutta myyntiedustajaa, alihankkijaa, tavarantoimittajaa tai tutkimuskontaktit kiinnostavat?
Espoon uudessa yleiskaavatyössä luodaan edellytykset kaupungin kestävälle ja viihtyisälle kasvulle
Espoon pitkään jatkuneen kasvun taustalla on kaupunkimme vetovoimaisuus – asukkaat ja yritykset ovat...
Sähköistetään mitä pystytään – vety hoitaa loput
Fossiilisten polttoaineiden loppu alkaa häämöttää. Teillämme näkyy jo enenevässä määrin sähköautoja....
Pandemia alensi Helsingin ydinkeskustan elävyyttä
Helsingin ydinkeskustan elävyys aleni kaikkein voimakkaimmin tähän mennessä tutkituista kaupungeista.
Vantaan ratikka tuo palveluihin ison kasvusysäyksen
Vantaan pikaraitiotie tuo asumisen lisäksi merkittävää kasvua kaupalle ja muille palveluille. Kysyimme...
KauppakamariTiedon vastauspankki: Kysy, me vastaamme
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Jäsentapahtumia ja muita tapahtumia Kauppakamarista
Jäsentapahtumamme toteutuvat pääosin webinaarimuotoisina tunnin mittaisina tietoiskuina sekä muutamana...
Oletko valmis metaversumin ja tekoälyn vallankumoukseen?
Mitä meidän tulee tietää metaversumista, web3:sta ja tekoälystä? Miten ne voivat radikaalisti muuttaa...
Traffic and pedestrian areas need to be balanced in central Helsinki
Companies are satisfied with the expansion of the pedestrian areas in central Helsinki as long as good...
Osaavan työvoiman saaminen ratkaisee koko Suomen menestyksen
Suomessa on herätty väestörakenteen muutokseen aivan liian myöhään. Vuonna 2040 maassamme on lähes 200 000...
Lääkkeitä osaajapulaan: työelämän treffipalvelu ja asenneremontti?
Tervetuloa uudistuneen Kauppakamarilehden sisältöjen pariin. Helsingin seudun kauppakamarin verkkolehti...
Kohtaanto-ongelman ratkaisu vaatii nyt tositoimia
Avoimien työpaikkojen täyttäminen vaatii koulutuksen ketteröittämistä. Lisäksi tarvitaan työpaikat ja...
Työperäisessä maahanmuutossa koko ketju kuntoon
Työperäisen maahanmuuton lupakäsittely nopeutuu. Koko ketju hakemusten jättämisestä kotoutumiseen on...