Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
CEO Herkko Plit P2X Solutions. Kauppakamarilehti 3/2023.

Sähköistetään mitä pystytään – vety hoitaa loput

Fossiilisten polttoaineiden loppu alkaa häämöttää. Teillämme näkyy jo enenevässä määrin sähköautoja. Enää eivät vaihtoehtoiset polttoaineet ole viherpesua, vaan monelle kuluttajalle jo arvokysymys. Sähköisellä liikenteellä tulee olemaan merkittävä rooli tieliikenteessä. Latausasemia syntyy jo nyt ympäri Suomea kuin sieniä sateella.

Kaikkea liikennettä ei voida kuitenkaan sähköistää. Hirvaskankaalla Keski-Suomessa on jatkuvasti noin parikymmentä rekkaa tauolla. Jos kaikkien näiden akut pitäisi ladata nopeasti täyteen, niin vieressä pitäisi olla pienen ydinvoimalaitoksen verran tehoa. Myös työkoneet, trukit ja vaikkapa jäteautot vaativat kovia tehoja – eikä niiden sähköistäminen ole siten kovin mielekästä.

Siitä, mihin vety pystyy liikennesektorilla, on esitetty paljon epäilyjä. Saksan hallitus julkaisi muutama viikko sitten päivityksen maan vetystrategiaan, joka linjasi vedystä tulevan priorisoitu polttoaine raskaalle liikenteelle. Kun automaa Saksa näin toteaa, niin eiköhän joku muukin heitä kohta seuraa.

Lähes kaikki rekka-autojen valmistajat kehittävät vauhdilla vetyrekkojaan. Hyundailla on ollut liikenteessä jo muutaman vuoden kymmeniä vetyrekkoja muun muassa Sveitsissä. Daimler, Iveco ja muut eivät halua jäädä jälkeen. Toyotalla on puolestaan vetytrukkeja käytössä monessa paikassa. Vetybusseja löytyy jo kymmenistä kaupungeista ympäri Eurooppaa. Henkilöautoista Hyundain Nexo ja Toyotan Mirai ovat jo myynnissä Euroopassa.

Miksi Suomessa ei sitten vielä ole vetyautoja?

Jos maasta ei löydy yhtään vedyn tankkausasemaa, niin ei ihme, että innokkaita ostajia kalustolle ei ole vielä ilmaantunut. P2X Solutions on luvannut rakentaa Järvenpäähän Helsingin seudun ensimmäisen vetytankkausaseman, joka aukeaa vuonna 2024, kun yhtiön vihreän vedyn tuotanto Harjavallassa alkaa. Ensimmäiset toimijat ovat kertoneet hankkivansa vetykalustoa heti, kun sen tankkaus on mahdollista. Yhtä Suomen vetyliikenteen muna-kana -ongelmista ollaan siis ratkomassa.

Toinen haaste liittyy vetykaluston hintaan. Onneksi nykyhallitus ei ole aikaillut tämän asian edistämisessä: jo nyt on lausunnoilla lainsäädäntöluonnos, jolla mahdollistetaan tuki vetykaluston hankinnalle. Ilman tukea vetyauton hinta olisi jopa kaksinkertainen polttomoottorivastaavaan verrattuna, joten alkuvaiheessa tuella on merkitystä markkinan käynnistämiseksi.

Tieliikenteessä vety toimii sellaisenaan, mutta meri- ja lentoliikenteessä vain lyhyillä matkoilla. Tieliikenteen ulkopuolella painopiste on selkeästi synteettisillä polttoaineilla (sähköpolttoaineet), jotka valmistetaan vedystä ja hiilidioksidia talteen ottamalla.

Ilman vetyä ja sen jatkojalosteita emme tule pääsemään irti fossiilisista polttoaineista eikä Suomi saavuttamaan päästötavoitteita. Liikenteen päästöt muodostavat vajaan neljänneksen ilmastopäästöjen kokonaisuudesta, eli olemme ison asian äärellä. ”Sähköistetään mitä pystytään ja muut hoitaa vety ja sen jatkojalosteet” on toimiva, toteuttamista vaille valmis resepti.


Herkko Plit

toimitusjohtaja, CEO
P2X Solutions

Twitter
LinkedIn

 

Avainsanat

Laadukkaat ammattikirjat

KauppakamariKaupasta löydät ajankohtaiset ammattikirjat liiketoiminnan kaikilta osa-alueilta johtamisesta ja kirjanpidosta viestintään. Tutustu kattavaan painettujen ja
e-kirjojen valikoimaamme ja kehitä osaamistasi.

Lisää luettavaa

Vastuullisuus on jo valtavirtaa
Taakse ovat jääneet ajat, jolloin vastuullisuus nähtiin vain lisääntyvänä sääntelyn tuottamana rasitteena....
Lue juttu ›
Vastuunkantajat, turvallisuuden tuottajat
Noin 25 vuotta sitten mokasin töissä. Toki virheitä olen tehnyt senkin jälkeen. Tuolloin 25 vuotta sitten...
Lue juttu ›
Suomen kieli karttuu vauhdilla työn ohessa
Maahanmuuttajataustaiset työntekijät oppivat hyvin suomea, kun työpaikalla kannustetaan ja annetaan kielen...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

3/2023
Kolumnit
Vastuullisuus on jo valtavirtaa
Taakse ovat jääneet ajat, jolloin vastuullisuus nähtiin vain lisääntyvänä sääntelyn tuottamana rasitteena....
Vastuunkantajat, turvallisuuden tuottajat
Noin 25 vuotta sitten mokasin töissä. Toki virheitä olen tehnyt senkin jälkeen. Tuolloin 25 vuotta sitten...
Suomen kieli karttuu vauhdilla työn ohessa
Maahanmuuttajataustaiset työntekijät oppivat hyvin suomea, kun työpaikalla kannustetaan ja annetaan kielen...
Voiko aseisiin sijoittaa vastuullisesti?
Suhtautuminen puolustusalaan puhuttaa myös suomalaisia sijoituspiirejä. Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti...
Turvallisuuspolitiikan asiantuntija Pekka Toveri: Jokainen yritys voi olla hyökkäyksen kohde
Venäjän totaalinen sodankäynti koskettaa myös Suomea. Hybridiuhkiin varautuminen on sen vuoksi myös yrityksissä...
Ulkomaalaisen opiskelijan työnteko-oikeus Suomessa
EU-, ETA-maan tai Sveitsin kansalaisella on oikeus työskennellä Suomessa ilman erillistä lupaa myös opintojensa...
Yritysvastuudirektiivi tulee
EU:n toimielimet pääsivät alustavaan sopuun 14.12.2023 niin sanotun yritysvastuudirektiivin sisällöstä....
Seuraa näitä 14.2.2024
Miten vahvistetun tilinpäätöksen voi ilmoittaa kaupparekisteriin maksutta? Korkolain mukaisesta viitekorosta...
Pk-yrityksille 10 000 euron EENergy-avustus energiansäästöön tähtääviin toimenpiteisiin
EENergy on EU:n rahoittama hanke, joka myöntää 10 000 euron avustuksia eri puolille Eurooppaa pk-yrityksille,...
Kotirintama rientää apuun
Vallitsevaa taloussuhdannetta on vaikea kuvailla erinomaiseksi. Siten ei yllätä, että myös Helsingin...
Näin yritys varautuu vieraan valtion vihamieliseen vaikuttamiseen – asiantuntijan 4 vinkkiä
Vihamieliset valtiot ovat harjoittaneet hybridivaikuttamista vuosia eikä Suomikaan ole välttynyt siltä....
Talouden digitalisaatio ohjaa pääkaupunkiseudun toimialarakenteen kehitystä
Seudun mikroyritysten ja suurten yritysten vuosittainen yhteenlaskettu liikevaihto oli likimain samansuuruinen...
Kaupunginjohtaja Pekka Timonen: Vantaalla ennätysmäärä uusia yrityksiä
Huippuluokan teknologiaa, hyvät liikenneyhteydet ja koulutettua työvoimaa. Vantaa tarjoaa yrityksille...
Miten selättää arvoristiriidat työpaikalla?
Onko työelämämme aidosti yhdenvertainen? Miltä syrjintä, korruptio ja häirintä työelämässä näyttävät?...
Jäsentapahtumia ja muita tapahtumia Kauppakamarista
Jäsentapahtumamme toteutuvat pääosin webinaarimuotoisina tunnin mittaisina tietoiskuina sekä muutamana...
Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Acquiring Finnish language skills quickly alongside work
Employees with an immigrant background learn Finnish well when they are encouraged and given the opportunity...
Täydellistä suomea puhuvat tervetuloa!
Syyskuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä ilmenee, että työvoimapula on vahvasti rakenteellista....
Mahdollisuuksien metropolialue
Helsingin seudun kauppakamarin visiossa Helsingin seutu on Itämeren alueen kilpailukykyisin ja kiinnostavin...
Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen: Sujuvasta luvituksesta lisävauhtia vihreään siirtymään
Vihreä siirtymä tarvitsee lisää puhdasta sähköntuotantoa ja sähköä käyttäviä investointeja. Niitä vauhditetaan...