Verrattuna moniin aikaisempiin kauppapakotteisiin näiden saama huomio ja merkitys yrityksille on ollut suuri. Sinällään kauppapakotteita on ollut vuosikymmeniä voimassa kohdistuen eri maihin mutta kaupankäynnin kannalta Pohjois-Korean, Syyrian tai Iraninkin pakotteilla on ollut vähemmän merkitystä.
Kuuden viikon kokemuksella voi jo jakaa pakoteasiassa ruusuja ja risuja. Ruusuja saavat monet elinkeinoelämän järjestöt jotka jo pakotteiden ensimmäisellä viikolla järjestivät infotilaisuuksia yrityksille. Samoin ulkoministeriön henkilökunta, joka oli puhujana lähes joka tilaisuudessa muiden puhujien mukana.
Risuja saa taas EU:n komissio ja muut pakotteita valmistelleet toimielimet. Vaikka pakotteita oli valmisteltu kuukausia ja pakoteluettelot olivat heti Venäjän hyökkäyksen jälkeen julkaistavissa, oli niiden informaatioarvo kehno. Pakotteet julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä ja siellä olevien henkilö-, tuote- ja yrityspakotteiden laajuus on jopa satoja sivuja. Käyttöliittymänä on tarjota yrityksille linkki viralliseen lehteen. Yritykselle on erittäin haasteellista selvittää onko oma tuote tai ostaja listattu näissä luetteloissa. Pakotekierroksia tulee myös koko ajan lisää.
Kehitysajatus EU:lle on se että pakotteista tulisi muodostaa hakuohjelma jossa voisi hakea tietoa yrityksen, henkilön tai tuotteen (tullikoodin) perusteella. Tämän palvelun käyttämisen tulisi olla yritykselle riittävä selvitys pakotteiden tutkimisesta omassa kauppaprosessissa. Hakupalvelun tulisi olla yrityksille ja muille tahoille ilmainen. Kaupallisia ohjelmia toki löytyy jotka tekevät tätä työtä, mutta niiden lisenssit maksavat useasta tuhannesta eurosta ylöspäin, mikä on erityisesti pienviejille kohtuuton kustannus. Seuraavassa vaiheessa myös USA:n pakotteet olisi hyvä saada mukaan palveluun koska se soveltaa pakotteitaan globaalisti. Tämä tarkoittaa sitä että USA:n pakotteita rikkova suomalainen yritys voi joutua vaikeuksiin tulevaisuudessa USA:n markkinoilla tai pankit kieltäytyvät välittämästä sen maksuja.
Marko Silen
johtaja
Neuvontapalvelut
Helsingin seudun kauppakamari
@MarkoSilen