Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Alueelta Keski-Uusimaa, Koronapolitiikka syö pohjaa liiketoiminnalta.

Poukkoileva koronapolitiikka syö pohjaa liiketoiminnalta

Hallituksen sekavat koronapäätökset ajoivat Hotelli Gustavelundin liiketoiminnan ahtaalle. Korsisaari-yhtiöissä noustiin kuopasta, mutta kuljettajien riittäminen huolettaa. Matkailu- ja ravintola-alan alan ammattilaisille tilanne on sietämätön. Epävarman tilanteen pitkittymisen vuoksi moni onkin vaihtanut muihin töihin.

Matkailu- ja ravintola-ala on korona-ajan suurimpia kärsijöitä, eikä Tuusulanjärven rannalla sijaitseva Hotelli Gustavelund tee tässä poikkeusta. Perheyhtiön toimitusjohtaja Antti Ropponen sanoo, että liiketoiminta on ajettu alas kolme kertaa kevään 2020 jälkeen.

– Meillä on jouduttu käymään kymmenen yt-neuvottelua. Normaaliaikoina viiden miljoonan euron liikevaihto on pudonnut alle puoleen, Ropponen kertoo.

Rajoitukset koronan leviämisen ehkäisemiseksi ovat olleet välttämättömiä, mutta hallituksen poukkoilevat päätökset ja viranomaisten sekavat määräykset ovat vaikeuttaneet Ropposen mielestä liiaksi alan yritysten liiketoimintaa.

– Lyhyellä aikavälillä tehtyihin päätöksiin ei ole ennätetty reagoida. Ravintolat on saatettu määrätä suljettaviksi viiden päivän päästä, mutta yt-neuvottelut vievät vähintään kuukauden.

Hotelli Gustavelundin toimitusjohtaja Antti Ropponen.
Hotelli Gustavelundin toimitusjohtaja Antti Ropponen.

Poukkoilevat päätökset ja viranomaisten sekavat määräykset ovat vaikeuttaneet Hotelli Gustavelundin toimitusjohtaja Antti Ropposen mielestä liiaksi alan yritysten liiketoimintaa.

Työvoiman saatavuudessa isoja haasteita

Yritysten ohella myös matkailu- ja ravintola-alan alan ammattilaisille tilanne on Ropposen mukaan sietämätön. Epävarman tilanteen pitkittymisen vuoksi moni onkin vaihtanut muihin töihin.

– Ei porukka jaksa odotella kotona töiden alkamista ja sitä, että heidät taas lomautetaan. Osa ymmärtää vaikean tilanteen, mutta osa saattaa jopa ajatella, että kyse on työnantajan kenkkuilusta.

Alasajojen ohella myös toiminnan uudelleen käynnistäminen tuo isoja haasteita, kun osaavaa työvoimaa tulisi saada taas riittävästi töihin lyhyellä varoitusajalla. Normaaliaikana Gustavelund työllistää 50 työntekijää.

– Rajoitusten höllennyttyä palvelujen kysyntä kasvaa rajusti, kun kaikki haluavat taas ravintolaan ja yritykset järjestää konferensseja.
Ehkä kaikkein eniten Ropposta harmittaa matkailu- ja ravintola-alan maineen kolhiutuminen. Korona-aikana huomion on vienyt juupas-eipäs-väittely olutkuppiloiden aukiolosta.

Vähemmälle huomiolle on jäänyt, että suurin osa toimiala yrityksistä on toiminut vastuullisesti ja noudattanut tarkasti ohjeistuksia.

– Kohtelu ei ole ollut oikeudenmukaista. Gustavelund keskittyy kokousten ja konferenssien järjestämiseen, mutta meitä ovat koskeneet samat määräykset kuin olutbaarejakin.

Ropposen arvion mukaan kolhiintuneella maineella voi olla pitkäaikaisia vaikutuksia alan houkuttelevuuteen. Tilanteen parantamiseen on vaikea keksiä tepsiviä lääkkeitä.

– Jotenkin pitäisi saada läpi viestiä, että alalla on oikeasti kiinnostavia töitä tarjolla ja mahdollisuus kiinnostavaan urakehitykseen.
Ropposen mielestä pidemmällä aikavälillä on välttämätöntä, että palvelualoille saadaan uutta työvoimaa ulkomailta.

Korsisaari-yhtiöiden toimitusjohtaja Antti Korsisaari. Kauppakamarilehti.
Korsisaari-yhtiöiden toimitusjohtaja Antti Korsisaari.

Omikronin leviäminen huolettaa

Joukkoliikennettä, tilausajoja ja taksiliikennettä hoitavalle Korsisaari-yhtiöille korona-ajan alku oli rankka, kun asiakaskato iski nurmijärveläisen perheyhtiön kaikkiin liiketoimintoihin.

Toimitusjohtaja Antti Korsisaari sanoo, että henkilöstön lomautukset, maksujärjestelyt rahoittajien kanssa ja julkinen tuki auttoivat pahimman yli. Kuljettajien töihin paluuta vauhditti Nesteen kanssa tehty sopimus työmatkaliikenteen hoitamisesta Porvoon jalostamolle.

– Normaaliin on kuitenkin vielä pitkä matka. Liikevaihto on pudonnut 30–40 prosenttia vuoden 2019 luvuista, Korsisaari arvioi.

Viime viikkoina suurimmaksi huolenaiheeksi on noussut työvoiman riittäminen, jos omikron-virusmuunnoksen leviäminen veisi kuljettajia sairaskirjoille.

– Linja-autonkuljettajien työvoimareserviä ei juurikaan ole. Huoli on yhteinen koko alalla.

Viime viikkoina suurimmaksi huolenaiheeksi on noussut työvoiman riittäminen, jos omikron-virusmuunnoksen leviäminen veisi kuljettajia sairaskirjoille, kuljetusalalle tarvittaisiin työvoimareserviä, Antti Korsisaari toteaa.

Kuljetusala tarvitsisi työvoimareserviä

Korsisaarella on ollut jo pitkään reservinä muissa ammateissa tai eläkkeellä toimivia kuljettajia, joita on saatu tarvittaessa tuuraajiksi. Haasteena kuitenkin on, että bussikuljettajien pätevyysvaatimukset ovat viime vuosina kiristyneet. Linja-autokortin lisäksi täytyy olla voimassa ammattipätevyys, jonka uusiminen edellyttää viiden vuoden välein tapahtuvaa jatkokoulutusta.

– Ammattipätevyyden päivittäminen maksaa helposti 500 euroa tai enemmän, Korsisaari toteaa.

Hänen mielestään pätevyysvaatimusten helpottaminen koronan kaltaisissa poikkeustilanteissa voisi auttaa kuljettajien riittävyyden varmistamisessa.

– Eli vähän samaan tapaan kuin on keskusteltu, millä edellytyksillä eläkkeellä olevat hoitajat voivat hoitaa rokotuksia. Näitä asioita tulisi miettiä ennakkoon ja muuttaa lainsäädäntöä ennen kuin ongelma on käsissä.

Myös taksiliikenteessä osaavan työvoiman saatavuus uhkaa hidastaa alan toipumista. Taksinkuljettajan ajolupa on varsin helppo hankkia, mutta lisäksi taksikeskukset edellyttävät kuljettajilta oman koulutuksen ja kokeen läpäisyä.

– Tästä on tullut iso pullonkaula, kun koulutuksia ei ole korona-aikana järjestetty, vaikka halukkaita olisi tulossa töihin. Taksi Helsinki on ratkaissut asian joustavasti etäkoulutuksella.

Avainsanat

Lue ja kehity

Haluatko pysyä ajan tasalla ja varmistaa, että käytössäsi ovat aina tuoreimmat ammattikirjat? Hanki käyttöösi sähköisten kirjojen Ammattikirjasto – tilaa yhden aihealueen kokoelma tai kattavasti koko Ammattikirjaston sisältö.

Lisää luettavaa

Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Lue juttu ›
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Lue juttu ›
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....
Lue juttu ›
Data auttaa parantamaan keskustan vetovoimaa
Uusi teknologia tarjoaa entistä tarkempaa tietoa ihmisten liikkumisesta Helsingin keskustassa. Data auttaa...
Lue juttu ›
Myös pehmeät arvot vetävät yrityksiä Helsinkiin
Kansainvälisiä yrityksiä ja osaajia Helsinkiin houkutteleva Clarisse Berggårdh sanoo, että sijaintipaikan...
Lue juttu ›
Nopea opas arvonlisäverolain muutoksiin
Kevään kehysriihessä sovittiin lisäsopeutuksista ja veronkiristyksistä valtiontalouden huonon tilanteen...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

1/2022
Alueelta
Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....
Data auttaa parantamaan keskustan vetovoimaa
Uusi teknologia tarjoaa entistä tarkempaa tietoa ihmisten liikkumisesta Helsingin keskustassa. Data auttaa...
Myös pehmeät arvot vetävät yrityksiä Helsinkiin
Kansainvälisiä yrityksiä ja osaajia Helsinkiin houkutteleva Clarisse Berggårdh sanoo, että sijaintipaikan...
Nopea opas arvonlisäverolain muutoksiin
Kevään kehysriihessä sovittiin lisäsopeutuksista ja veronkiristyksistä valtiontalouden huonon tilanteen...
Seuraa näitä 28.8.2024
Tekoälysäädös astui voimaan elokuun alussa. Pienten yrityksen arvonlisäverollisuuteen tulee puolestaan...
Jakamistalouden kuusi liiketoimintamallia
Jakamistalous on yksi kiertotalouden muoto ja tarjoaa mahdollisuuksia niin yrityksille, kuluttajille...
Metropolien kova kilpailu osaajista
Huippuosaajista ja kasvuyrittäjistä käydään kovaa kansainvälistä kilpailua. Yritysten investointiympäristöä...
Espoo tähtää kasvuun
Espoo varautuu yleiskaavaluonnoksessaan 200 000 uuteen asukkaaseen ja 90 000 uuteen työpaikkaan. Helsingin...
Tukholma on Pohjolan Ruotsi
Itämeren alueen metropolien talousvertailussa Tukholma on selvästi vahvin.
Uusi kaupunginjohtaja Jani Pitkäniemi: Porvoo pitää kiinni monipuolisesta yrityskentästä
Monipuolinen elinkeinoelämä ja omavaraisuus työpaikoissa ovat Porvoon vahvuus, sanoo uusi kaupunginjohtaja...
10 eri tyyppiä – millainen ihmisten johtaja olet?
Millaista on hyvä ihmisten johtaminen? Miten haasteet kannattaa kohdata? Miten kehittyä paremmaksi johtajaksi?...
Työntekijä ilmoittaa olevansa pois työstä hajonneen auton vuoksi. Onko kyseessä luvallinen vai luvaton poissaolo? Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Data Helps Improve the Attractiveness of the City Center
New technology is offering increasingly accurate information about people’s movements in Helsinki’s city...
Sääntötehtailusta kasvun edistämiseen
Euroopan vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin tavoitteena on olla kasvuohjelma, jonka avulla...
Asenteista tekoihin!
Suomalaiset suhtautuvat positiivisesti Suomen jäsenyyteen Euroopan unionissa. Olisi hyvä, jos myönteiset...
EU-parlamentin puhemies Roberta Metsola: Kilpailukyvyn parantaminen vaatii erityishuomion
Uuden EU-parlamentin tulee tehdä sisämarkkinoita ja yritysten tasapuolista kilpailua edistäviä päätöksiä,...
Ehdokastentti - Sääntelyn purku nousee EU-vaalien kärkiteemaksi
Kesäkuussa valittava EU-parlamentti vaikuttaa monella tapaa yritysten kilpailukykyyn. Viisi Helsingin...
Lisäkierroksia kasvuun EU-markkinoilta
EU-markkinoilla suomalaisilla tuotevalmistajilla on vielä paljon otettavaa. Verkostoituminen ja tuotteen...