Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Porvoon kaupunkimaisemaa. Kerrostaloja ja Kokonniemi.

Porvoo hakee askelmerkkejä kestävään kasvuun

Porvoo valmistautuu metropolialueen kasvuun tiivistämällä kaupunkirakennetta.

Kiinteästä kaupunkirakenteesta pidetään kiinni

Porvoon kaupunkisuunnittelupäällikkö Dan Mollgren sanoo, että kaikkea kaupungin suunnittelua ja rakentamista tulee tarkastella ajassa. Nyt eletään aikaa, jolloin kasvua ja sen ehtoja on tarkasteltava kriittisesti.

– Kasvusta todennäköisesti yli 70 prosenttia kohdentuu jo rakennetulle kaupunkialueelle. Emme ota rakentamisen käyttöön uusia isoja alueita kuten joskus ennen, Mollgren sanoo.

Hänen mielestään Porvoon yksi vahvuuksista on kiinteä kaupunkirakenne.

– Porvoo on varsin kompakti korttelikaupunki.

Porvoossa valmistellaan nyt keskeisten kaupunkialueiden osayleiskaavaa. Se luo maankäytölliset raamit asumisen, työpaikkojen ja palvelujen sijoittamiselle, joten kyse on merkittävästä kaupunkikehitykseen ja yritysten toimintaedellytyksiin vaikuttavasta linjauksesta.

– Porvoo on Suomen suurin kaupunki, jolla ei ole junayhteyttä. Tämä vuosikymmen menee suunnittelussa ja kustannusten arvioinnissa. Siihen tähdätään, että ensi vuosikymmenen puolivälissä meillä voisi olla Porvoossa rata, Mollgren sanoo.

Porvoon kaupunkisuunnittelupäällikkö Dan Mollgren.
Porvoon kaupunkisuunnittelupäällikkö Dan Mollgrenin mielestä Porvoon yksi vahvuuksista on kiinteä kaupunkirakenne ja Porvoo on kompakti korttelikaupunki.

 

Länsi luonteva suunta kasvulle

Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön kannanoton mukaan Porvoon kestävä kasvu edellyttää kaupunkirakenteen tiivistämistä. Myös korkeaa rakentamista on sallittava erityisesti keskusta-alueella.

Kauppakamariyksikön varapuheenjohtajana toimivan Kivikosken mielestä täydennysrakentamisen edut ovat kiistattomat, sillä näin voidaan hyödyntää jo olemassa olevaa infrastruktuuria ja palveluja.

– Näin rakentamisesta syntyy vähemmän kustannuksia kuin kokonaan uusille alueille. Lisäksi tiivis rakentaminen mahdollistaa palvelujen säilymisen ja uusien palvelujen syntymisen.

Kivikosken mielestä kaupungin kasvulle luonteva suunta on keskustasta länteen kohti Kuninkaanporttia.

– Myös ydinkeskustaa tulee kehittää vetovoimaisemmaksi. Vanha kaupunki houkuttelee runsaasti matkailijoita, mutta tori ympäristöineen kaipaa toimenpiteitä.

Itä-Uudenmaan alueen Kauppakamariyksikön varapuheenjohtaja Mathias Kivikosken mielestä kaupungin kasvulle luonteva suunta on keskustasta lähteen kohti Kuninkaanporttia.

Mathias Kivikoski Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslagin toimitusjohtaja.
Varuboden-Oslan toimitusjohtaja Mathias Kivikoski pitää ennustetta väkimäärän kasvusta realistisena. Väkimäärän odotetaan nousevan 70 000:een kolmen vuosikymmenen kuluessa.

Itärata olisi Porvoolle iso asia

Tulevan suunnittelua vaikeuttaa huomattavasti se, ettei Itäradan aikataulusta tai ylipäätään toteuttamisesta ole varmuutta. Itärata on Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan kaavailtu rata, jonka vaikutukset maankäyttöön olisivat merkittävät.

– Ratahanketta tulisi saada kaikin puolin eteenpäin, sillä raideyhteys toisi paljon uusia mahdollisuuksia. Toki siihenkin on varauduttava, ettei hanke toteudu, Kivikoski huomauttaa.

Porvoon kaupunki on mukana Itärata-hankkeen kehitysyhtiössä ja rahoittaa hankkeen suunnittelua noin kymmenellä miljoonalla eurolla lähivuosina.

– Porvoo on Suomen suurin kaupunki, jolla ei ole junayhteyttä. Tämä vuosikymmen menee suunnittelussa ja kustannusten arvioinnissa. Siihen tähdätään, että ensi vuosikymmenen puolivälissä meillä voisi olla Porvoossa rata, Mollgren sanoo.

Asiamies Hilkka-Leena Orava muistuttaa, että elinkeinoelämän tasapainoinen kehitys edellyttää, että kaupungissa on kaiken kokoisia yrityksiä. Meillä on suuria ja pieniä yrityksiä. Keskikokoisille yrityksille pitäisi kaavoittaa riittävästi sopivia tontteja.

Hilkka-Leena Orava on Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan alueen asiamies.
Itä-Uudenmaan alueen asiamies Hilkka-Leena Orava toteaa, että Porvoon hyvä talous luo hyvän pohjan tulevien vuosien investoinneille.

Yritystonteissa ennakoitava tulevaa

Porvoon taloudelle ja työllisyydelle iso asia on Kilpilahden teollisuusalue, jonne Neste ja Borealis ovat tehneet viime vuosina paljon uusia investointeja. Hilkka-Leena Oravan mielestä elinkeinoelämän tasapainoinen kehitys kuitenkin edellyttää, että kaupungissa on kaiken kokoisia yrityksiä.

– Meillä on suuria ja pieniä yrityksiä, mutta keskikokoisia yrityksiä tarvitaan lisää. Se vaatii, että niille kaavoitetaan riittävästi sopivia tontteja.

Dan Mollgrenin mukaan kaupunki pyrkii parhaansa mukaan ottamaan huomioon yritysten tilatarpeet.

Yritystonttien kaavoituksessa haasteena ovat kuitenkin yritysten jatkuvasti muuttuvat tarpeet, kun strategiat, teknologiat ja kuluttajien toiveet muuttuvat.

– Harvalta kaupungilta löytyy tuosta vain hyllystä kaikkiin tarpeisiin soveltuvia yritystontteja.

Meidän on pyrittävä ennakoimaan tulevia trendejä ja tuottaa yritystontteja ketterästi.

Mollgren korostaa, että myös työnteon muuttuvat käytännöt on huomioitava. Porvoossa on muun muassa selvitetty, miten etätyö tulisi jatkossa ottaa huomioon asumisen ja liikkumisen kehittämisessä.

Avainsanat

Lue ja kehity

Haluatko pysyä ajan tasalla ja varmistaa, että käytössäsi ovat aina tuoreimmat ammattikirjat? Hanki käyttöösi sähköisten kirjojen Ammattikirjasto – tilaa yhden aihealueen kokoelma tai kattavasti koko Ammattikirjaston sisältö.

Lisää luettavaa

Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Lue juttu ›
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Lue juttu ›
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....
Lue juttu ›
Data auttaa parantamaan keskustan vetovoimaa
Uusi teknologia tarjoaa entistä tarkempaa tietoa ihmisten liikkumisesta Helsingin keskustassa. Data auttaa...
Lue juttu ›
Myös pehmeät arvot vetävät yrityksiä Helsinkiin
Kansainvälisiä yrityksiä ja osaajia Helsinkiin houkutteleva Clarisse Berggårdh sanoo, että sijaintipaikan...
Lue juttu ›
Nopea opas arvonlisäverolain muutoksiin
Kevään kehysriihessä sovittiin lisäsopeutuksista ja veronkiristyksistä valtiontalouden huonon tilanteen...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

4/2022
Alueelta
Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....
Data auttaa parantamaan keskustan vetovoimaa
Uusi teknologia tarjoaa entistä tarkempaa tietoa ihmisten liikkumisesta Helsingin keskustassa. Data auttaa...
Myös pehmeät arvot vetävät yrityksiä Helsinkiin
Kansainvälisiä yrityksiä ja osaajia Helsinkiin houkutteleva Clarisse Berggårdh sanoo, että sijaintipaikan...
Nopea opas arvonlisäverolain muutoksiin
Kevään kehysriihessä sovittiin lisäsopeutuksista ja veronkiristyksistä valtiontalouden huonon tilanteen...
Seuraa näitä 28.8.2024
Tekoälysäädös astui voimaan elokuun alussa. Pienten yrityksen arvonlisäverollisuuteen tulee puolestaan...
Jakamistalouden kuusi liiketoimintamallia
Jakamistalous on yksi kiertotalouden muoto ja tarjoaa mahdollisuuksia niin yrityksille, kuluttajille...
Metropolien kova kilpailu osaajista
Huippuosaajista ja kasvuyrittäjistä käydään kovaa kansainvälistä kilpailua. Yritysten investointiympäristöä...
Espoo tähtää kasvuun
Espoo varautuu yleiskaavaluonnoksessaan 200 000 uuteen asukkaaseen ja 90 000 uuteen työpaikkaan. Helsingin...
Tukholma on Pohjolan Ruotsi
Itämeren alueen metropolien talousvertailussa Tukholma on selvästi vahvin.
Uusi kaupunginjohtaja Jani Pitkäniemi: Porvoo pitää kiinni monipuolisesta yrityskentästä
Monipuolinen elinkeinoelämä ja omavaraisuus työpaikoissa ovat Porvoon vahvuus, sanoo uusi kaupunginjohtaja...
10 eri tyyppiä – millainen ihmisten johtaja olet?
Millaista on hyvä ihmisten johtaminen? Miten haasteet kannattaa kohdata? Miten kehittyä paremmaksi johtajaksi?...
Työntekijä ilmoittaa olevansa pois työstä hajonneen auton vuoksi. Onko kyseessä luvallinen vai luvaton poissaolo? Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Data Helps Improve the Attractiveness of the City Center
New technology is offering increasingly accurate information about people’s movements in Helsinki’s city...
Sääntötehtailusta kasvun edistämiseen
Euroopan vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin tavoitteena on olla kasvuohjelma, jonka avulla...
Asenteista tekoihin!
Suomalaiset suhtautuvat positiivisesti Suomen jäsenyyteen Euroopan unionissa. Olisi hyvä, jos myönteiset...
EU-parlamentin puhemies Roberta Metsola: Kilpailukyvyn parantaminen vaatii erityishuomion
Uuden EU-parlamentin tulee tehdä sisämarkkinoita ja yritysten tasapuolista kilpailua edistäviä päätöksiä,...
Ehdokastentti - Sääntelyn purku nousee EU-vaalien kärkiteemaksi
Kesäkuussa valittava EU-parlamentti vaikuttaa monella tapaa yritysten kilpailukykyyn. Viisi Helsingin...
Lisäkierroksia kasvuun EU-markkinoilta
EU-markkinoilla suomalaisilla tuotevalmistajilla on vielä paljon otettavaa. Verkostoituminen ja tuotteen...