Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Petri Launiainen kolumnistina Kauppakamarilehdessä.

Pelkällä viestinnällä ei voi pelastaa yrityksen mainetta

Yritykset kohtaavat jatkuvasti hankalia tilanteita, jotka vaativat tehostettua johtamista ja viestintää. Osa tilanteista kriisiytyy, jolloin yrityksen maine, luottamus tai suorituskyky ovat vaarassa. Viestinnällä on erityinen merkitys kriisin keskellä, koska se on kriisitoimien näkyvin elementti. Sen vuoksi siinä on myös helpoin mokata.

Pelkällä viestinnällä ei voi kuitenkaan pelastaa yrityksen mainetta. Paras tapa pelastaa maine kriisin keskellä on tehdä oikeita, vastuullisia tekoja ja kertoa niistä tehokkaasti tärkeimmille sidosryhmille. Yrityksen johdon pitää tehdä oikeita päätöksiä ja viestinnän keinoin tehdä niistä ymmärrettäviä.

Kriisistä selvitään parhaiten kertomalla mitä on tapahtunut, miten asiaan aiotaan reagoida ja miten asia korjataan. Viestinnän keinoin varmistetaan, että toimet ymmärretään oikein ja kaikille muodostuu oikea kuva tapahtuneesta ja sen aiheuttamista toimenpiteistä.

Jos yrityksen toiminnan väitetään olevan vastuutonta, tärkeintä on tunnistaa mistä on kysymys. Onko oikeasti toimittu vastuuttomasti vai onko kyse vain perättömästä väitteestä? Arviota oman toiminnan vastuuttomuudesta voi olla hankala tehdä itse. Voi olla, että omasta mielestä on toimittu aivan oikein, mutta ulkopuolisen silmin tarkasteltuna toiminta näyttää pahalta. Jos sidosryhmän mielestä toiminta on ollut vastuutonta, on tilanteeseen viisasta suhtautua vakavasti – kyseessä on potentiaalinen mainekriisi.

Vastuuttomaan toimintaan pitää reagoida ääneen. Yrityksen tulee kertoa, että asia on todettu, asialle aiotaan konkreettisesti tehdä jotain ja teoille annetaan aikataulu. Jos toiminta on jatkunut pitkään, pitää antaa selitys sille, miksi näin on päässyt käymään. Joskus pienet korjausliikkeet eivät auta vaan luottamus vaatii suuria suunnanmuutoksia. Toimintatavat tai jopa johto saattaa vaihtua, kokonaan tai osin, jotta korjausliike vastaa tehtyä virhettä.

Kriisin keskellä pitää kuitenkin ihan ensimmäiseksi tehdä perusteellinen tilannearvio, ei hätiköityjä ratkaisuja. Viestinnän tulee olla nopeaa, mutta päätöksenteon useimmiten ei. Päätökset korjausliikkeistä voidaan tehdä vasta, kun on tarpeeksi tietoa tapahtuneesta. Anteeksi ei kannata pyytää, jos virhettä ei ole tehty. Ja jos virhe on tehty, pyydetään anteeksi virhettä tai virheellistä toimintaa, ei toisille aiheutunutta mielipahaa. ”Toimimme vastuuttomasti ja pyydämme anteeksi, että olette pahoittaneet siitä mielenne” ei ole aito anteeksipyyntö vaan loukkaus, joka kolahtaa omaan nilkkaan.

Info

Petri on toiminut poliisin yleisjohtajana ja tutkinnanjohtajana, operaatioiden viestintäjohtajana, poliisilaitoksen viestintäpäällikkönä ja poliisin viestinnän valmiusryhmän johtajana. Lisäksi Petri on työskennellyt syyttäjälaitoksessa sekä viestintätoimiston johtavana kriisiviestinnän asiantuntijana.

Avainsanat

Laadukkaat ammattikirjat

KauppakamariKaupasta löydät ajankohtaiset ammattikirjat liiketoiminnan kaikilta osa-alueilta johtamisesta ja kirjanpidosta viestintään. Tutustu kattavaan painettujen ja
e-kirjojen valikoimaamme ja kehitä osaamistasi.

Lisää luettavaa

Kauppakamarin maankäyttö- ja liikennetavoitteet näkyvät hallitusohjelmassa
Helsingin seudun kauppakamarin hallitusohjelmatavoitteisiin sisältyi 20 maankäyttöön ja liikenteeseen...
Lue juttu ›
Ydinkeskustaan haettava tasapaino liikenteelle ja kävelyalueille
Helsingin ydinkeskustan kävelyalueiden laajentaminen sopii yrityksille, jos liikenteen sujuvuus turvataan....
Lue juttu ›
Tunneli tuo vain osaratkaisun Länsisataman ruuhkiin
Tunnelin rakentaminen Länsisatamaan toisi helpotusta Jätkäsaaren ruuhkiin. Se ei kuitenkaan takaa sujuvaa...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

4/2021
Kolumnit
Kauppakamarin maankäyttö- ja liikennetavoitteet näkyvät hallitusohjelmassa
Helsingin seudun kauppakamarin hallitusohjelmatavoitteisiin sisältyi 20 maankäyttöön ja liikenteeseen...
Ydinkeskustaan haettava tasapaino liikenteelle ja kävelyalueille
Helsingin ydinkeskustan kävelyalueiden laajentaminen sopii yrityksille, jos liikenteen sujuvuus turvataan....
Tunneli tuo vain osaratkaisun Länsisataman ruuhkiin
Tunnelin rakentaminen Länsisatamaan toisi helpotusta Jätkäsaaren ruuhkiin. Se ei kuitenkaan takaa sujuvaa...
Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki: Kasvu ja luontoarvot mahtuvat samaan kaupunkiin
Apulaispormestari Anni Sinnemäen mukaan kasvu ja kestävä kehitys on mahdollista yhdistää Helsingissä....
Osakeyhtiön hallituksen jäsenen ja osakkaan tiedonsaantioikeus
Osakeyhtiölaissa lähtökohta on se, että toimitusjohtajan on annettava hallitukselle ja sen jäsenelle...
Osakeyhtiön omat osakkeet
Osakeyhtiöllä voi olla hallussa omia osakkeitaan. Yksityisellä osakeyhtiöllä (oy) tulee osakeyhtiölain...
Seuraa näitä 30.8.2023
Kuluttajansuojalakiin on tulossa muutoksia lokakuun alusta alkaen. Ulkoministeriö on laatinut ohjeita...
Kansainväliset kontaktit haussa? Kokeile Yrityskontaktipörssiä!
Haetko uutta myyntiedustajaa, alihankkijaa, tavarantoimittajaa tai tutkimuskontaktit kiinnostavat?
Espoon uudessa yleiskaavatyössä luodaan edellytykset kaupungin kestävälle ja viihtyisälle kasvulle
Espoon pitkään jatkuneen kasvun taustalla on kaupunkimme vetovoimaisuus – asukkaat ja yritykset ovat...
Sähköistetään mitä pystytään – vety hoitaa loput
Fossiilisten polttoaineiden loppu alkaa häämöttää. Teillämme näkyy jo enenevässä määrin sähköautoja....
Pandemia alensi Helsingin ydinkeskustan elävyyttä
Helsingin ydinkeskustan elävyys aleni kaikkein voimakkaimmin tähän mennessä tutkituista kaupungeista.
Vantaan ratikka tuo palveluihin ison kasvusysäyksen
Vantaan pikaraitiotie tuo asumisen lisäksi merkittävää kasvua kaupalle ja muille palveluille. Kysyimme...
KauppakamariTiedon vastauspankki: Kysy, me vastaamme
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Jäsentapahtumia ja muita tapahtumia Kauppakamarista
Jäsentapahtumamme toteutuvat pääosin webinaarimuotoisina tunnin mittaisina tietoiskuina sekä muutamana...
Oletko valmis metaversumin ja tekoälyn vallankumoukseen?
Mitä meidän tulee tietää metaversumista, web3:sta ja tekoälystä? Miten ne voivat radikaalisti muuttaa...
Traffic and pedestrian areas need to be balanced in central Helsinki
Companies are satisfied with the expansion of the pedestrian areas in central Helsinki as long as good...
Osaavan työvoiman saaminen ratkaisee koko Suomen menestyksen
Suomessa on herätty väestörakenteen muutokseen aivan liian myöhään. Vuonna 2040 maassamme on lähes 200 000...
Lääkkeitä osaajapulaan: työelämän treffipalvelu ja asenneremontti?
Tervetuloa uudistuneen Kauppakamarilehden sisältöjen pariin. Helsingin seudun kauppakamarin verkkolehti...
Kohtaanto-ongelman ratkaisu vaatii nyt tositoimia
Avoimien työpaikkojen täyttäminen vaatii koulutuksen ketteröittämistä. Lisäksi tarvitaan työpaikat ja...
Työperäisessä maahanmuutossa koko ketju kuntoon
Työperäisen maahanmuuton lupakäsittely nopeutuu. Koko ketju hakemusten jättämisestä kotoutumiseen on...