”Innovaatioiden kansainvälinen kaupallistaminen on Suomessa monen yrityksen heikkous. Kansainväliset osaajat voivat auttaa asiassa. He hallitsevat kohdemaan kielen, kulttuurin ja toimintatavat. Ymmärrys asiakkaiden erilaisista tarpeista markkinassa auttaa luomaan menestyviä tuotteita”, sanoo tässä lehdessä haasteltu Helsingin kaupungin maahanmuuttojohtaja Glenn Gassen.
Hän kertoo myös, että Saksassa yritysten lähtökohtana on yleensä käydä kauppaa kohdemarkkinan kielellä. Gassen tuntee Saksan hyvin, sillä hän on Saksasta kotoisin.
Tässä lehdessä kolme yritystä kertoo, miten kansainvälisillä rekrytoinneilla, kehittämällä johtamista tai vuokraamalla vientijohtaja voi vauhdittaa yrityksen vientiä.
Teknologiayhtiö Blueforsia tuskin olisi olemassa ilman kansainvälisiä osaajia. Blueforsin takana ovat hollantilaiset tutkijat Rob Blaauwgeers ja Pieter Vorselman, jotka perustivat vuonna 2008 yrityksen kaupallistaakseen Teknillisen korkeakoulun kylmälaboratoriossa tekemänsä innovaation. Nyt Blueforsin laitteita tarvitaan esimerkiksi kvanttitietokoneiden jäähdytyksessä. Yrityksen kieli on englanti ja siitä on ollut paljon hyötyä, sillä kansainväliset rekrytoinnit ovat tukeneet yrityksen kasvua. Lue koko artikkeli Vientiä vauhdittavaa osaamista voi kerryttää monella tapaa
Konsulttiyhtiö Punda Global tarjoaa kansainvälistymispalveluita suomalaisyrityksille Euroopassa, Pohjoismaissa ja Kiinassa.
”Yrityksen kansainvälistyminen asettaa johtamiselle entistä kovempia osaamisvaatimuksia. Ulkomailla menestyminen vaatii kotimarkkinoitakin tarkemmin mietityn strategian ja toimintamallit”, sanoo Punda Globalin toimitusjohtaja Riikka Hackselius-Fonsén.
Myös vuokrajohtaja voi avittaa yrityksen kansainvälistymistä. Vuokrajohtajia välittävän Cherry Groupin osakas Petri Kujala kertoo, että parin viime vuoden aikana johtajia on kysytty esimerkiksi vientimarkkinoiden avaamiseen yrityksen tuotteille tai palveluille.
Vuokrajohtajaa tarvitaan, kun yritys tarvitsee akuutisti juuri tietynlaista markkinaosaamista viennin käynnistämiseen. Kahden vuoden kuluttua tarpeet ovat tai voivat olla toiset.
Näitä ja muita vientioppeja voi pallotella esimerkiksi Helsingin seudun kauppakamarin vienninedistämispalveluiden kanssa. Niistä teille kertoo enemmän vaikuttamistyömme johtaja Markku Lahtinen.
Menestys vieköön.
Heini Larros
päätoimittaja
Helsingin seudun kauppakamari
heini.larros@chamber.fi
X (twitter): @HeiniJLarros
LinkedIn: Heini Larros