Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Clarisse Berggårdh on Helsinki Partnersin toimitusjohtaja. Helsingin seudun kauppakamarin Kauppakamarilehti haastatteli Clarissea lehden henkilökuvaan.

Myös pehmeät arvot vetävät yrityksiä Helsinkiin

Kansainvälisiä yrityksiä ja osaajia Helsinkiin houkutteleva Clarisse Berggårdh sanoo, että sijaintipaikan valintaan vaikuttavat muutkin kuin kovat taloudelliset perusteet.

Helsingin kaupungin omistama Helsinki Partners kehittää kaupungin brändiä ja houkuttelee pääkaupunkiin kansainvälisiä osaajia, vierailijoita, yrityksiä ja sijoittajia. Yrityksen toimitusjohtajan Clarisse Berggårdhin alaisuudessa toimii noin 60-henkinen asiantuntijatiimi, joka valitsee markkinoinnin keinot kohderyhmien mukaan.

Sosiaalinen media on keskeinen matkailijoiden houkuttelussa. Medianäkyvyyttä taas haetaan järjestämällä muun muassa toimittajavierailuja.

– Sijoittajien ja yritysten houkuttelussa ovat tärkeitä henkilökohtaiset tapaamiset erilaisissa tilaisuuksissa. Esimerkiksi startup-tapahtumat Slush ja Arctic 15 tuovat vuosittain Helsinkiin ison joukon alan toimijoita, Berggårdh sanoo.

Sijaintipaikan valintaan vaikuttaa monta asiaa

Berggårdh huomauttaa, että sijaintipaikkoja hakevien kansainvälisten yritysten ja osaajien päätöksiin vaikuttavat muutkin kuin kovat taloudelliset perusteet. Urbaani kaupunkiympäristö ja lähellä oleva luonto ovat hänen mielestään ainutlaatuinen yhdistelmä, joka erottaa Helsingin monista muista suurkaupungeista. Vahvuuksiin hän laskee myös turvallisuuden ja luotettavuuden kaltaiset suomalaiset perusarvot.

– Kansainväliset yritykset arvostavat sujuvaa asioiden hoitoa, mutta sijaintipaikan valintaan vaikuttavat myös pehmeämmät arvot.

Berggårdhin mielestä on tärkeää tuoda esille esimerkiksi koko ajan monipuolistuvaa ravintola- ja kulttuuritarjontaa. Helsinki Partners oli tiiviisti mukana, kun Michelin järjesti toukokuussa tähtien jakotilaisuuden pohjoismaisille ravintoloille.

Mentorointi rakas ja antoisa harrastus

Helsinki Partnersin vuosibudjetti on runsaat kahdeksan miljoonaa euroa. Tukholman ja Kööpenhaminan kaltaiset kilpailijat laittavat kansainväliseen markkinointiin rahaa moninkertaisen määrän. Lisäksi ne ovat tehneet suunnitelmallista brändityötä Helsinkiä paljon pidempään.

– Meillä on kilpailijoita vähemmän rahaa ostettuun medianäkyvyyteen. Siksi on löydettävä luovia ja uusia tapoja tehdä Helsinkiä tunnetuksi. Myös yhteistyö Business Finlandin, ulkoministeriön ja yritysten kanssa on tärkeää.

Esimerkiksi onnellisuusteemaa on hyödynnetty yhdessä kansainvälisessä markkinoinnissa niin matkailijoiden, investointien kuin erityisasiantuntijoiden ja startup-yrittäjien houkuttelussa.

Helsinki-brändin kirkastaminen motivoi

Clarisse Berggårdh valmistui Hankenilta ekonomiksi 1990-luvun syvimmän laman aikana. Ensimmäisen työpaikan löytäminen oli tuskaista, mutta kesäsijaisuus Valiolla avasi ovet työelämään.

Pesti Valiolla venyi lopulta kuuden vuoden mittaiseksi. Tuotteiden markkinoinnissa Berggårdh tutustui asiakkaana media- ja viestintätoimistoihin ja kiinnostui toimialasta.

– Monipuolisuus ja mielenkiintoiset ihmiset vetivät viestintäalalle, vaikka journalistit eivät välttämättä olekaan niitä kaikkien helpoimpia johdettavia, hän nauraa.

Aikakauslehtiä kustantavassa Sanoma Magazines Finlandissa Berggårdhille avautui ensimmäinen toimitusjohtajuus vuonna 2010. Johtotehtävät jatkuivat mediatoimisto IUM Finlandin ja viestintätoimisto Pohjoisranta BCW:n vetäjänä.

Helsinki Partnersin toimitusjohtajaksi Berggårdh siirtyi vuonna 2022. Hyppy yritysmaailmasta julkiselle sektorille ei ollut käynyt aiemmin hänen mielessään. Korona-aikana hän oli kuitenkin ryhtynyt ajattelemaan entistä enemmän työn merkityksellisyyttä.

– Päätöstä vauhditti aito rakkaus Helsinkiä kohtaan. Olen kasvanut Tehtaankadulla.

Oman työnsä ohessa Berggårdh on mentoroinut vuosien varrella kymmeniä nuorempia kollegoitaan. Hänestä on antoisaa jakaa kokemuksia johtamisesta muille.
– Niinhän se työura yleensä menee, että ensin opitaan, sitten tehdään ja sen jälkeen opetetaan.

CV

Clarisse Berggårdh on Helsinki Partnersin toimitusjohtaja. Helsingin seudun kauppakamarin Kauppakamarilehti haastatteli Clarissea lehden henkilökuvaan.
Helsinki Partnersin toimitusjohtaja Clarisse Berggårdh.

 

Clarisse Berggårdh, 57

Helsinki Partnersin toimitusjohtaja 2022–

Koulutus:

Ekonomi, Hanken (1994)

Työura:

Valio 1994–2000
Sveriges Exportråd 2000–2002
Mobiilipeliyhtiö Codetoys 2002–2003
Mediatoimisto Dagmar 2003–2006
Sanoma Magazines Finland 2006–2013 (toimitusjohtaja 2010–2013)
Mediatoimisto IUM, toimitusjohtaja 2014–2016
Viestintätoimisto Pohjoisranta BCW, toimitusjohtaja 2016–2021

Harrastukset:

Kuntoilu, kotoilu, kestitseminen

Motto:
Juhlat ilman tanssia on kokous!

Avainsanat

Kauppakamarin Johtajaklubi - aikasi arvoinen

Toimitusjohtajien, johtajien ja organisaatioiden avainhenkilöiden valtakunnallinen verkosto tarjoaa jäsenilleen asiantuntijoiden keynote-puheenvuoroja, luottamuksellisia keskusteluja ja arvokasta tietoa johtajuudesta ja liiketoiminnan kehittämisestä. 
Joko Sinä olet mukana? Katso ohjelma ja ilmoittaudu seuraavaan Klubi-infoon KauppakamariKaupassa.

Kauppakamarin Johtajaklubi

Lisää luettavaa

Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Lue juttu ›
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Lue juttu ›
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....
Lue juttu ›
Data auttaa parantamaan keskustan vetovoimaa
Uusi teknologia tarjoaa entistä tarkempaa tietoa ihmisten liikkumisesta Helsingin keskustassa. Data auttaa...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

3/2024
Henkilökuvat
Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....
Data auttaa parantamaan keskustan vetovoimaa
Uusi teknologia tarjoaa entistä tarkempaa tietoa ihmisten liikkumisesta Helsingin keskustassa. Data auttaa...
Myös pehmeät arvot vetävät yrityksiä Helsinkiin
Kansainvälisiä yrityksiä ja osaajia Helsinkiin houkutteleva Clarisse Berggårdh sanoo, että sijaintipaikan...
Nopea opas arvonlisäverolain muutoksiin
Kevään kehysriihessä sovittiin lisäsopeutuksista ja veronkiristyksistä valtiontalouden huonon tilanteen...
Seuraa näitä 28.8.2024
Tekoälysäädös astui voimaan elokuun alussa. Pienten yrityksen arvonlisäverollisuuteen tulee puolestaan...
Jakamistalouden kuusi liiketoimintamallia
Jakamistalous on yksi kiertotalouden muoto ja tarjoaa mahdollisuuksia niin yrityksille, kuluttajille...
Metropolien kova kilpailu osaajista
Huippuosaajista ja kasvuyrittäjistä käydään kovaa kansainvälistä kilpailua. Yritysten investointiympäristöä...
Espoo tähtää kasvuun
Espoo varautuu yleiskaavaluonnoksessaan 200 000 uuteen asukkaaseen ja 90 000 uuteen työpaikkaan. Helsingin...
Tukholma on Pohjolan Ruotsi
Itämeren alueen metropolien talousvertailussa Tukholma on selvästi vahvin.
Uusi kaupunginjohtaja Jani Pitkäniemi: Porvoo pitää kiinni monipuolisesta yrityskentästä
Monipuolinen elinkeinoelämä ja omavaraisuus työpaikoissa ovat Porvoon vahvuus, sanoo uusi kaupunginjohtaja...
10 eri tyyppiä – millainen ihmisten johtaja olet?
Millaista on hyvä ihmisten johtaminen? Miten haasteet kannattaa kohdata? Miten kehittyä paremmaksi johtajaksi?...
Työntekijä ilmoittaa olevansa pois työstä hajonneen auton vuoksi. Onko kyseessä luvallinen vai luvaton poissaolo? Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Data Helps Improve the Attractiveness of the City Center
New technology is offering increasingly accurate information about people’s movements in Helsinki’s city...
Sääntötehtailusta kasvun edistämiseen
Euroopan vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin tavoitteena on olla kasvuohjelma, jonka avulla...
Asenteista tekoihin!
Suomalaiset suhtautuvat positiivisesti Suomen jäsenyyteen Euroopan unionissa. Olisi hyvä, jos myönteiset...
EU-parlamentin puhemies Roberta Metsola: Kilpailukyvyn parantaminen vaatii erityishuomion
Uuden EU-parlamentin tulee tehdä sisämarkkinoita ja yritysten tasapuolista kilpailua edistäviä päätöksiä,...
Ehdokastentti - Sääntelyn purku nousee EU-vaalien kärkiteemaksi
Kesäkuussa valittava EU-parlamentti vaikuttaa monella tapaa yritysten kilpailukykyyn. Viisi Helsingin...
Lisäkierroksia kasvuun EU-markkinoilta
EU-markkinoilla suomalaisilla tuotevalmistajilla on vielä paljon otettavaa. Verkostoituminen ja tuotteen...