Helsingin kaupungin omistama Helsinki Partners kehittää kaupungin brändiä ja houkuttelee pääkaupunkiin kansainvälisiä osaajia, vierailijoita, yrityksiä ja sijoittajia. Yrityksen toimitusjohtajan Clarisse Berggårdhin alaisuudessa toimii noin 60-henkinen asiantuntijatiimi, joka valitsee markkinoinnin keinot kohderyhmien mukaan.
Sosiaalinen media on keskeinen matkailijoiden houkuttelussa. Medianäkyvyyttä taas haetaan järjestämällä muun muassa toimittajavierailuja.
– Sijoittajien ja yritysten houkuttelussa ovat tärkeitä henkilökohtaiset tapaamiset erilaisissa tilaisuuksissa. Esimerkiksi startup-tapahtumat Slush ja Arctic 15 tuovat vuosittain Helsinkiin ison joukon alan toimijoita, Berggårdh sanoo.
Sijaintipaikan valintaan vaikuttaa monta asiaa
Berggårdh huomauttaa, että sijaintipaikkoja hakevien kansainvälisten yritysten ja osaajien päätöksiin vaikuttavat muutkin kuin kovat taloudelliset perusteet. Urbaani kaupunkiympäristö ja lähellä oleva luonto ovat hänen mielestään ainutlaatuinen yhdistelmä, joka erottaa Helsingin monista muista suurkaupungeista. Vahvuuksiin hän laskee myös turvallisuuden ja luotettavuuden kaltaiset suomalaiset perusarvot.
– Kansainväliset yritykset arvostavat sujuvaa asioiden hoitoa, mutta sijaintipaikan valintaan vaikuttavat myös pehmeämmät arvot.
Berggårdhin mielestä on tärkeää tuoda esille esimerkiksi koko ajan monipuolistuvaa ravintola- ja kulttuuritarjontaa. Helsinki Partners oli tiiviisti mukana, kun Michelin järjesti toukokuussa tähtien jakotilaisuuden pohjoismaisille ravintoloille.
Mentorointi rakas ja antoisa harrastus
Helsinki Partnersin vuosibudjetti on runsaat kahdeksan miljoonaa euroa. Tukholman ja Kööpenhaminan kaltaiset kilpailijat laittavat kansainväliseen markkinointiin rahaa moninkertaisen määrän. Lisäksi ne ovat tehneet suunnitelmallista brändityötä Helsinkiä paljon pidempään.
– Meillä on kilpailijoita vähemmän rahaa ostettuun medianäkyvyyteen. Siksi on löydettävä luovia ja uusia tapoja tehdä Helsinkiä tunnetuksi. Myös yhteistyö Business Finlandin, ulkoministeriön ja yritysten kanssa on tärkeää.
Esimerkiksi onnellisuusteemaa on hyödynnetty yhdessä kansainvälisessä markkinoinnissa niin matkailijoiden, investointien kuin erityisasiantuntijoiden ja startup-yrittäjien houkuttelussa.
Helsinki-brändin kirkastaminen motivoi
Clarisse Berggårdh valmistui Hankenilta ekonomiksi 1990-luvun syvimmän laman aikana. Ensimmäisen työpaikan löytäminen oli tuskaista, mutta kesäsijaisuus Valiolla avasi ovet työelämään.
Pesti Valiolla venyi lopulta kuuden vuoden mittaiseksi. Tuotteiden markkinoinnissa Berggårdh tutustui asiakkaana media- ja viestintätoimistoihin ja kiinnostui toimialasta.
– Monipuolisuus ja mielenkiintoiset ihmiset vetivät viestintäalalle, vaikka journalistit eivät välttämättä olekaan niitä kaikkien helpoimpia johdettavia, hän nauraa.
Aikakauslehtiä kustantavassa Sanoma Magazines Finlandissa Berggårdhille avautui ensimmäinen toimitusjohtajuus vuonna 2010. Johtotehtävät jatkuivat mediatoimisto IUM Finlandin ja viestintätoimisto Pohjoisranta BCW:n vetäjänä.
Helsinki Partnersin toimitusjohtajaksi Berggårdh siirtyi vuonna 2022. Hyppy yritysmaailmasta julkiselle sektorille ei ollut käynyt aiemmin hänen mielessään. Korona-aikana hän oli kuitenkin ryhtynyt ajattelemaan entistä enemmän työn merkityksellisyyttä.
– Päätöstä vauhditti aito rakkaus Helsinkiä kohtaan. Olen kasvanut Tehtaankadulla.
Oman työnsä ohessa Berggårdh on mentoroinut vuosien varrella kymmeniä nuorempia kollegoitaan. Hänestä on antoisaa jakaa kokemuksia johtamisesta muille.
– Niinhän se työura yleensä menee, että ensin opitaan, sitten tehdään ja sen jälkeen opetetaan.
CV
Clarisse Berggårdh, 57
Helsinki Partnersin toimitusjohtaja 2022–
Koulutus:
Ekonomi, Hanken (1994)
Työura:
Valio 1994–2000
Sveriges Exportråd 2000–2002
Mobiilipeliyhtiö Codetoys 2002–2003
Mediatoimisto Dagmar 2003–2006
Sanoma Magazines Finland 2006–2013 (toimitusjohtaja 2010–2013)
Mediatoimisto IUM, toimitusjohtaja 2014–2016
Viestintätoimisto Pohjoisranta BCW, toimitusjohtaja 2016–2021
Harrastukset:
Kuntoilu, kotoilu, kestitseminen
Motto:
Juhlat ilman tanssia on kokous!