Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Kauppakamarilehden päätoimittaja, viestintäjohtaja Heini Larros Helsingin seudun kauppakamarista.

Mistä on menestyvät kaupungit tehty?

Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut asiantuntijat. Kauppakamarilehden päätoimittaja Heini Larros kokoaa kirjoituksessaan kaupunkien vetovoimaa käsittelevän numeron annin.

Viidessä vuodessa Helsingin keskusta-alueen kävijämäärät ovat laskeneet lähes kolmanneksella. Vuonna 2019 kävijämäärä oli 98 miljoonaa ja viime vuonna 67 miljoonaa.

”Kyse on dramaattisesta muutoksesta”, sanoo tässä lehdessä haastateltu Tero Lassila.

Lassilan kipparoima Nortecon on esimerkki yrityksestä, joka tuottaa arvokasta tietoa Helsingin keskustassa liikkuvien määrästä. Myös hissi- ja rullaporrasyhtiö Koneen keräämää mielenkiintoista kaupunkitietoa esitellään artikkelissa. HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen kertoo seuraavansa useita eri mittareita, mutta mikään ei voita kassakoneen kilinää.

Esimerkiksi liiketilojen määrän kehitys on mittarina liian hidas:
”Liiketiloista luopuneilla yrityksillä on ollut yleensä vaikeuksia jo jonkin aikaa. Todellinen tilanne paljastuu vasta, kun yritykset uusivat vuokrasopimuksiaan ja siirtyvät pienempiin tiloihin”, Karjalainen sanoo jutussa.

Mutta kaupungin ja metropolialueen menestykseen tarvitaan toki muutakin kuin keskustan vetovoimaa.  Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju korostaa kannusteiden merkitystä houkuttelevien metropolialueiden kehittämisestä.

”Talouskasvu syntyy yrityksissä. Siksi tarvitaan uudenlaista ajattelua, jonka keskipisteessä on yritysten innostaminen. Silloin saadaan uusia innovaatioita, jotka poistavat kitkaa talouden rattaista. Ennen muuta verotuksen painopistettä tulisi muuttaa niin, että se tukisi nykyistä selkeämmin yrittämistä, investointeja ja työllisyyttä”, Kangasharju sanoo lehtemme haastattelussa.

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Tomi Viitala listaakin kolumnissaan metropolialueiden tapoja kilpailla osaajista. Esimerkiksi verohoukuttimet ovat suosittu tapa houkutella ulkomaisia osaajia: ”Monissa ulkomaisten osaajien suosimissa kohteissa markkinoidaan verohoukuttimia maahanmuuttajille. Amsterdamissa huippuosaaja voi saada 30 prosenttia palkastaan.”

Toki muillakin asioilla on merkitystä, kuten turisteja ja yrityksiä Helsinkiin houkuttelevan Helsingin kaupungin omistaman Helsinki Partnersin toimitusjohtaja Clarisse Berggårdh kertoo: ”Urbaani kaupunkiympäristö ja lähellä oleva luonto ovat ainutlaatuinen yhdistelmä, joka erottaa Helsingin monista muista suurkaupungeista”.

Mutta luontosektorillakin riittää kilpailijoita pohjoismaissa.

Pidetään alueemme houkuttelevuudesta ja kilpailukyvystä huolta.


Heini Larros
päätoimittaja
Helsingin seudun kauppakamari
heini.larros@chamber.fi
X (twitter): @HeiniJLarros
LinkedIn: Heini Larros

Avainsanat

Laadukkaat ammattikirjat

KauppakamariKaupasta löydät ajankohtaiset ammattikirjat liiketoiminnan kaikilta osa-alueilta johtamisesta ja kirjanpidosta viestintään. Tutustu kattavaan painettujen ja
e-kirjojen valikoimaamme ja kehitä osaamistasi.

Lisää luettavaa

Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Lue juttu ›
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Lue juttu ›
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

3/2024
Pääkirjoitukset
Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....
Data auttaa parantamaan keskustan vetovoimaa
Uusi teknologia tarjoaa entistä tarkempaa tietoa ihmisten liikkumisesta Helsingin keskustassa. Data auttaa...
Myös pehmeät arvot vetävät yrityksiä Helsinkiin
Kansainvälisiä yrityksiä ja osaajia Helsinkiin houkutteleva Clarisse Berggårdh sanoo, että sijaintipaikan...
Nopea opas arvonlisäverolain muutoksiin
Kevään kehysriihessä sovittiin lisäsopeutuksista ja veronkiristyksistä valtiontalouden huonon tilanteen...
Seuraa näitä 28.8.2024
Tekoälysäädös astui voimaan elokuun alussa. Pienten yrityksen arvonlisäverollisuuteen tulee puolestaan...
Jakamistalouden kuusi liiketoimintamallia
Jakamistalous on yksi kiertotalouden muoto ja tarjoaa mahdollisuuksia niin yrityksille, kuluttajille...
Metropolien kova kilpailu osaajista
Huippuosaajista ja kasvuyrittäjistä käydään kovaa kansainvälistä kilpailua. Yritysten investointiympäristöä...
Espoo tähtää kasvuun
Espoo varautuu yleiskaavaluonnoksessaan 200 000 uuteen asukkaaseen ja 90 000 uuteen työpaikkaan. Helsingin...
Tukholma on Pohjolan Ruotsi
Itämeren alueen metropolien talousvertailussa Tukholma on selvästi vahvin.
Uusi kaupunginjohtaja Jani Pitkäniemi: Porvoo pitää kiinni monipuolisesta yrityskentästä
Monipuolinen elinkeinoelämä ja omavaraisuus työpaikoissa ovat Porvoon vahvuus, sanoo uusi kaupunginjohtaja...
10 eri tyyppiä – millainen ihmisten johtaja olet?
Millaista on hyvä ihmisten johtaminen? Miten haasteet kannattaa kohdata? Miten kehittyä paremmaksi johtajaksi?...
Työntekijä ilmoittaa olevansa pois työstä hajonneen auton vuoksi. Onko kyseessä luvallinen vai luvaton poissaolo? Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Data Helps Improve the Attractiveness of the City Center
New technology is offering increasingly accurate information about people’s movements in Helsinki’s city...
Sääntötehtailusta kasvun edistämiseen
Euroopan vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin tavoitteena on olla kasvuohjelma, jonka avulla...
Asenteista tekoihin!
Suomalaiset suhtautuvat positiivisesti Suomen jäsenyyteen Euroopan unionissa. Olisi hyvä, jos myönteiset...
EU-parlamentin puhemies Roberta Metsola: Kilpailukyvyn parantaminen vaatii erityishuomion
Uuden EU-parlamentin tulee tehdä sisämarkkinoita ja yritysten tasapuolista kilpailua edistäviä päätöksiä,...
Ehdokastentti - Sääntelyn purku nousee EU-vaalien kärkiteemaksi
Kesäkuussa valittava EU-parlamentti vaikuttaa monella tapaa yritysten kilpailukykyyn. Viisi Helsingin...
Lisäkierroksia kasvuun EU-markkinoilta
EU-markkinoilla suomalaisilla tuotevalmistajilla on vielä paljon otettavaa. Verkostoituminen ja tuotteen...