Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Kauppakamarilehden päätoimittaja, viestintäjohtaja Heini Larros Helsingin seudun kauppakamarista.

Mistä on menestyvät kaupungit tehty?

Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut asiantuntijat. Kauppakamarilehden päätoimittaja Heini Larros kokoaa kirjoituksessaan kaupunkien vetovoimaa käsittelevän numeron annin.

Viidessä vuodessa Helsingin keskusta-alueen kävijämäärät ovat laskeneet lähes kolmanneksella. Vuonna 2019 kävijämäärä oli 98 miljoonaa ja viime vuonna 67 miljoonaa.

”Kyse on dramaattisesta muutoksesta”, sanoo tässä lehdessä haastateltu Tero Lassila.

Lassilan kipparoima Nortecon on esimerkki yrityksestä, joka tuottaa arvokasta tietoa Helsingin keskustassa liikkuvien määrästä. Myös hissi- ja rullaporrasyhtiö Koneen keräämää mielenkiintoista kaupunkitietoa esitellään artikkelissa. HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen kertoo seuraavansa useita eri mittareita, mutta mikään ei voita kassakoneen kilinää.

Esimerkiksi liiketilojen määrän kehitys on mittarina liian hidas:
”Liiketiloista luopuneilla yrityksillä on ollut yleensä vaikeuksia jo jonkin aikaa. Todellinen tilanne paljastuu vasta, kun yritykset uusivat vuokrasopimuksiaan ja siirtyvät pienempiin tiloihin”, Karjalainen sanoo jutussa.

Mutta kaupungin ja metropolialueen menestykseen tarvitaan toki muutakin kuin keskustan vetovoimaa.  Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju korostaa kannusteiden merkitystä houkuttelevien metropolialueiden kehittämisestä.

”Talouskasvu syntyy yrityksissä. Siksi tarvitaan uudenlaista ajattelua, jonka keskipisteessä on yritysten innostaminen. Silloin saadaan uusia innovaatioita, jotka poistavat kitkaa talouden rattaista. Ennen muuta verotuksen painopistettä tulisi muuttaa niin, että se tukisi nykyistä selkeämmin yrittämistä, investointeja ja työllisyyttä”, Kangasharju sanoo lehtemme haastattelussa.

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Tomi Viitala listaakin kolumnissaan metropolialueiden tapoja kilpailla osaajista. Esimerkiksi verohoukuttimet ovat suosittu tapa houkutella ulkomaisia osaajia: ”Monissa ulkomaisten osaajien suosimissa kohteissa markkinoidaan verohoukuttimia maahanmuuttajille. Amsterdamissa huippuosaaja voi saada 30 prosenttia palkastaan.”

Toki muillakin asioilla on merkitystä, kuten turisteja ja yrityksiä Helsinkiin houkuttelevan Helsingin kaupungin omistaman Helsinki Partnersin toimitusjohtaja Clarisse Berggårdh kertoo: ”Urbaani kaupunkiympäristö ja lähellä oleva luonto ovat ainutlaatuinen yhdistelmä, joka erottaa Helsingin monista muista suurkaupungeista”.

Mutta luontosektorillakin riittää kilpailijoita pohjoismaissa.

Pidetään alueemme houkuttelevuudesta ja kilpailukyvystä huolta.


Heini Larros
päätoimittaja
Helsingin seudun kauppakamari
heini.larros@chamber.fi
X (twitter): @HeiniJLarros
LinkedIn: Heini Larros

Avainsanat

Laadukkaat ammattikirjat

KauppakamariKaupasta löydät ajankohtaiset ammattikirjat liiketoiminnan kaikilta osa-alueilta johtamisesta ja kirjanpidosta viestintään. Tutustu kattavaan painettujen ja
e-kirjojen valikoimaamme ja kehitä osaamistasi.

Lisää luettavaa

Suomen kieltä tarvitaan kotoutumiseen
Kattavilla englanninkielisillä palveluilla on hyvä houkutella kansainvälisiä osaajia Suomeen. Kotoutuakseen...
Lue juttu ›
Osaajien avulla maailmalle
Tässä Kauppakamarilehdessä lähdetään maailmalle. Mistä kasvua? Ja miten? Kun yritys havaitsee kasvumahdollisuuksia...
Lue juttu ›
Helsingin maahanmuuttojohtaja Glenn Gassen: Vienti sujuu parhaiten kohdemaan kielellä
Kansainvälistyvän yrityksen kannattaa hyödyntää maahanmuuttajien kielitaitoa ja kulttuuriosaamista. Oppia...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

3/2024
Pääkirjoitukset
Suomen kieltä tarvitaan kotoutumiseen
Kattavilla englanninkielisillä palveluilla on hyvä houkutella kansainvälisiä osaajia Suomeen. Kotoutuakseen...
Osaajien avulla maailmalle
Tässä Kauppakamarilehdessä lähdetään maailmalle. Mistä kasvua? Ja miten? Kun yritys havaitsee kasvumahdollisuuksia...
Helsingin maahanmuuttojohtaja Glenn Gassen: Vienti sujuu parhaiten kohdemaan kielellä
Kansainvälistyvän yrityksen kannattaa hyödyntää maahanmuuttajien kielitaitoa ja kulttuuriosaamista. Oppia...
Vientiä vauhdittavaa osaamista voi kerryttää monella tapaa
Vientimarkkinoille tähyävällä yrityksellä on monta tapaa hankkia kansainvälistä osaamista. Vientiä voi...
Hallitusammattilainen ja Matkalla johtajaksi -podcastin vetäjä Petra Erätuli: Pk-yrityksenkin kannattaa panostaa hallitustyöhön
Yritysten hallituksiin tarvitaan lisää erilaista osaamista ja ihmisiä eri taustoista. Tästä olisi hyötyä...
Onko työnantajan myönnettävä työntekijälle opintovapaa?
Opintovapaalla tarkoitetaan työntekijän omasta halusta ja hakemuksesta työstä saamaa vapaata, jonka aikana...
Osaamisen kehittäminen – lakisääteinen velvollisuus ja yrityksen kilpailukyvyn edellytys
Taitojen ja ammattiosaamisen jatkuva kehittäminen ei ole vain työntekijöiden etu, vaan myös työnantajan...
Seuraa näitä 13.11.2024
Työterveyslaitoksen sekä sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijoiden laatima työturvallisuuslain...
Ehdotuksia yritysten hallinnollisen taakan vähentämiseksi
Yritysten on laadittava määräajoin useita talousasioihin ja verotukseen liittyviä kuukausi- ja vuosi-ilmoituksia...
Neljälle suomalaiselle hankkeelle yhteensä 260 miljoonaa euroa - EU:n innovaatiorahastohaku käyntiin taas joulukuussa
EU:n innovaatiorahasto on yksi maailman suurimmista rahoitusohjelmista, jonka avulla tuetaan vähähiilisten...
Kansainvälistymispalveluilla apua maailmalle
Helsingin seudun kauppakamarin kansainvälistymispalvelut auttavat yrityksiä kansainvälisillä markkinoilla,...
Suomi tarvitsee aivotuontia
Valtaosa hyvistä ideoista on aina ollut ja tulee aina olemaan tuontitavaraa. Usein helpoin tapa tuoda...
Mitä kuuluu insinööreille?
Yhteiskunnan teknistyminen teki Suomesta 1900-luvun lopulla insinöörivetoisen maan. Tällä vuosituhannella...
Uusi kaupunginjohtaja Tomas Björkroth: Loviisan kannattaa hakea kasvua matkailusta
Loviisan palvelualoilla on paljon pienyrityksiä, jotka hyötyisivät matkailun kasvusta. Alueen monipuolinen...
Miksi DEI-teemat kannattaa huomioida yrityksissä?
Lainsäädäntö asettaa raamit sille, että työelämässä toimitaan syrjimättömästi, yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti....
Työntekijä on suunnitellussa hammasleikkauksessa, onko sairausloma palkallinen? Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon Vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Acquiring Skills to Boost Exports in Many Ways
A company aiming for export markets has several ways to gain international expertise. Export can be accelerated...
Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....