Viidessä vuodessa Helsingin keskusta-alueen kävijämäärät ovat laskeneet lähes kolmanneksella. Vuonna 2019 kävijämäärä oli 98 miljoonaa ja viime vuonna 67 miljoonaa.
”Kyse on dramaattisesta muutoksesta”, sanoo tässä lehdessä haastateltu Tero Lassila.
Lassilan kipparoima Nortecon on esimerkki yrityksestä, joka tuottaa arvokasta tietoa Helsingin keskustassa liikkuvien määrästä. Myös hissi- ja rullaporrasyhtiö Koneen keräämää mielenkiintoista kaupunkitietoa esitellään artikkelissa. HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen kertoo seuraavansa useita eri mittareita, mutta mikään ei voita kassakoneen kilinää.
Esimerkiksi liiketilojen määrän kehitys on mittarina liian hidas:
”Liiketiloista luopuneilla yrityksillä on ollut yleensä vaikeuksia jo jonkin aikaa. Todellinen tilanne paljastuu vasta, kun yritykset uusivat vuokrasopimuksiaan ja siirtyvät pienempiin tiloihin”, Karjalainen sanoo jutussa.
Mutta kaupungin ja metropolialueen menestykseen tarvitaan toki muutakin kuin keskustan vetovoimaa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju korostaa kannusteiden merkitystä houkuttelevien metropolialueiden kehittämisestä.
”Talouskasvu syntyy yrityksissä. Siksi tarvitaan uudenlaista ajattelua, jonka keskipisteessä on yritysten innostaminen. Silloin saadaan uusia innovaatioita, jotka poistavat kitkaa talouden rattaista. Ennen muuta verotuksen painopistettä tulisi muuttaa niin, että se tukisi nykyistä selkeämmin yrittämistä, investointeja ja työllisyyttä”, Kangasharju sanoo lehtemme haastattelussa.
Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Tomi Viitala listaakin kolumnissaan metropolialueiden tapoja kilpailla osaajista. Esimerkiksi verohoukuttimet ovat suosittu tapa houkutella ulkomaisia osaajia: ”Monissa ulkomaisten osaajien suosimissa kohteissa markkinoidaan verohoukuttimia maahanmuuttajille. Amsterdamissa huippuosaaja voi saada 30 prosenttia palkastaan.”
Toki muillakin asioilla on merkitystä, kuten turisteja ja yrityksiä Helsinkiin houkuttelevan Helsingin kaupungin omistaman Helsinki Partnersin toimitusjohtaja Clarisse Berggårdh kertoo: ”Urbaani kaupunkiympäristö ja lähellä oleva luonto ovat ainutlaatuinen yhdistelmä, joka erottaa Helsingin monista muista suurkaupungeista”.
Mutta luontosektorillakin riittää kilpailijoita pohjoismaissa.
Pidetään alueemme houkuttelevuudesta ja kilpailukyvystä huolta.
Heini Larros
päätoimittaja
Helsingin seudun kauppakamari
heini.larros@chamber.fi
X (twitter): @HeiniJLarros
LinkedIn: Heini Larros