Kauppakamari on puhunut pitkään muun muassa kaavoitusprosessien nopeuttamisen puolesta. Hallitusohjelman mukaan kaavoitus-, rakennus- ja ympäristölupaprosesseja koskevia valituskäytäntöjä uudistetaan siten, että samasta asiasta voisi valittaa hallinto-oikeuteen vain kerran. Tarkoituksena on myös selvittää keinoja puuttua kaavoista ja rakennusluvista tehtyjen valitusten määrään ja nopeuttaa valitusten käsittelyä esimerkiksi tarkentamalla valitusoikeuden edellytyksiä ja lisäämällä viranomaisten henkilöresursseja.
Viranomaisten käsittelyajoille on hallitusohjelman mukaan tarkoitus asettaa lakisääteinen ja sitova määräaika. Määräajan ylittyessä lupa- tai käsittelymaksua alennetaan ja viivästyksestä aiheutuneita kustannuksia korvataan luvanhakijalle.
Työvoiman liikkuminen kasvaville kaupunkiseuduille edellyttää, että työn perässä muuttajille on tarjolla heidän tulotasoonsa soveltuvaa vuokra- ja omistusasumista. Hallitusohjelman mukaan rakentamismääräyksiä on Kauppakamarin tavoitteiden mukaisesti tarkoitus keventää, jotta rakentamisen ja asumisen kustannusten kasvua saadaan hillittyä. Erityisesti kasvavat kaupungit on sitoutettava MAL-sopimusten kautta riittävään tontti- ja asuntotuotantoon, jotta asuntojen hintakehitys pysyy kohtuullisena.
Korkotason ja elinkustannusten nousu sekä talouden yleinen epävarmuus ovat kuitenkin tuoneet uusia haasteita. Vanhojen ja uusien asuntojen myynti on hidastunut viime kuukausina. Uusien rakennuskohteiden aloittamista lykätään. Rakentamisen tuotannon ennakoidaan vähenevän tänä vuonna 6,0 prosenttia ja jatkavan samalla tasolla vuonna 2024, mutta elpyvän uudelleen vuonna 2025 (Valtiovarainministeriön julkaisu 2023:51).
Liikenneväylille on kertynyt vuosien varrella kolmen miljardin euron korjausvelka, jonka kasvua hallituksen investointiohjelmassa hillitään 520 miljoonan euron korjausvelkaohjelmalla. Helsingin seudulle on luvassa raideinvestointeja. Koko maan raideverkon toimivuuden kannalta tärkeä investointi on Helsinki–Vantaan lentoaseman saavutettavuutta parantava Lentorata. Pääradan välityskyvyn parantaminen Helsinki–Tampere -välillä edistää työvoiman liikkuvuutta. Turun tunnin juna -hanke käynnistetään muun muassa rakentamalla Espoo–Lohja -rata, joka kytkee Lohjan ja Vihdin tiiviimmin osaksi Helsingin työssäkäyntialuetta.
Liikenneinfran korjaus- ja investointitarpeet kasvavat edelleen samaan aikaan kun liikenteen verotuotot pienenevät. Infrastruktuurin rahoitukseen tarvitaan pitkäjänteisiä rahoitusmalleja, jotta korjausvelka saadaan kurotuksi kiinni ja kyetään rakentamaan myös uutta infraa.
Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
@Pia_Pakarinen (Twitter)
@Pia_Pakarinen (LinkedIn)
Helsingin seudun kauppamarin maankäyttö- ja liikennetavoitteet näkyvät hallitusohjelmassa.