Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Finnairin lentokone sinisellä taivaalla.

Helsinki-Vantaan kasvu jatkuu turbulensseista huolimatta

Ilmailua koettelevista kriiseistä huolimatta Helsinki-Vantaan investointiohjelma etenee suunnitellusti. Se säteilee elinvoimaa myös viereiseen Aviapolikseen.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on tapahtunut perusteellinen muodonmuutos, kun kymmenen vuotta kestävä ja noin miljardi euroa maksava Finavian investointiohjelma on kääntynyt loppusuoralle.

Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki on tyytyväinen hankkeen etenemiseen, sillä työt ovat pysyneet budjetissaan ja edenneet jopa etuajassa. Myös mittavien rakennustöiden aiheuttamat haitat on pystytty pitämään matkustajille kohtuullisina.

Jättilaajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan tulevaisuudessa palvella tarvittaessa jopa 30:a miljoonaa matkustajaa vuodessa, kun ennen koronapandemiaa Helsinki-Vantaan kautta kulki noin 22 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

– Investointien myötä Helsinki-Vantaasta tulee useiden vuosikymmenten tarpeita vastaava lentoasema, jossa kapasiteetti, palvelu ja asiakaskokemus ovat kohdillaan, Mäki tiivistää.

Toimitusjohtaja Kimmo Mäki Finnavialta. Taustalla lentoaseman tiloja. Kauppakamarilehti.
Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

Aviapolis maan nopeimmin kasvavia keskuksia

Lentoaseman viereen nousee parhaillaan myös Suomen suurin hotellikiinteistö, jonka omistaa Finavian ja sijoittajien kiinteistökehitysyhtiö Avia Real Estate.

– Hotellikokonaisuus ja sen tarjoamat palvelut ovat tärkeä osa lentokenttäkaupunkia, joka on Suomen yksi nopeimmin kehittyvistä työpaikkakeskittymistä, Mäki sanoo.

Kasvava lentoasema säteilee elinvoimaa myös laajemmalle ympäristöönsä. Vantaan kaupunki on ristinyt uuden suuralueen Aviapolikseksi, johon kuuluu lentokentän ohella Pakkala, Veromies, Viinikkala ja Ylästö.

Esimerkiksi Veromiehessä on nyt paljon pienteollisuutta ja varastoja. Tulevina vuosina perinteinen teollisuusalue muuttuu alueeksi, johon sijoittuu asuinrakentamisen ohella myös työpaikkoja.

Jättilaajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan tulevaisuudessa palvella tarvittaessa jopa 30:a miljoonaa matkustajaa vuodessa, toteaa Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

Kilpailuvalttina erinomaiset maayhteydet

Lentoaseman ja Aviapoliksen juna-aseman lähelle on suunnitteilla lisää korkeampia toimistorakennuksia. Niiden odotetaan houkuttelevan esimerkiksi yrityksiä, joiden työntekijät sukkuloivat asiakkaiden luona maailmalla ja tarvitsevat hyviä lentoyhteyksiä. Lentoaseman läheisyys kiinnostaa myös teknologiayhtiöitä, jotka toimittavat tuotteitaan kansainvälisille markkinoille lentorahtina.

Tommo Koivusalo on Helsingin seudun kauppakamarin Vantaan alueen johtaja.
Helsingin seudun kauppakamarin Vantaan alueyksikön johtaja Tommo Koivusalo.

– Yritysten vaatimukset toimistotiloista ovat muuttuneet huomattavasti. Aviapolikseen on mahdollista rakentaa uutta houkuttelevaa toimitilaa, joka palvelee joustavasti erityyppisiä tarpeita. Muuntokyky otetaan huomioon jo rakennusten suunnitteluvaiheessa, Helsingin seudun kauppakamarin Vantaan aluetoimiston johtaja Tommo Koivusalo sanoo.

Aviapoliksen houkuttelevuutta lisäävät erinomaiset maaliikenneyhteydet. Kehäradan ohella alueen välittömässä läheisyydessä kulkevat Kehä III ja Tuusulanväylä.

– Yhteydet paranevat tulevaisuudessa entisestään, kun suunnitteilla oleva pikaraitiotie yhdistää lentoaseman Itä-Vantaaseen.

Aviapoliksen houkuttelevuutta lisäävät erinomaiset maaliikenneyhteydet. Yhteydet paranevat entisestään, sitten kun pikaraitiotie yhdistää lentoaseman Itä-Vantaaseen, toteaa Vantaan aluetoimiston johtaja Tommo Koivusalo.

Merkittävä työllistäjä Vantaalla

Mäen mukaan hyvin toimiva lentoasemakokonaisuus saa aikaan positiivisen kierteen. Se houkuttelee lentoyhtiöitä lisäämään sinne lentojaan. Entistä kattavammat yhteydet tuovat puolestaan lisää matkustajia ja lentorahtia.

Mäki muistuttaa, että matkailualalla on myös merkittävä taloudellinen vaikutus. Yksistään Helsinki-Vantaa työllistää noin 20 000 henkilöä, ja kasvun odotetaan tuovan lentoasemalle 5000 pysyvää työpaikkaa lisää. Suomen bruttokansantuotteesta lentoliikenteen osuus on noin kolme prosenttia.

Myös Tommo Koivusalo odottaa, että pitkällä tähtäimellä matkustaminen jälleen kasvaa. Lyhyiden koneenvaihtojen sijaan hänestä olisi toivottavaa, että kansainväliset matkustajat pysähtyisivät alueella vähän pidempäänkin.
– Nyt rakenteilla olevan hotellikokonaisuuden ohella Aviapolikseen mahtuu muitakin kansainvälisen tason hotelleja ja niihin liittyviä palveluja.

Ilmailuala toipuu koettelemuksista

Koronapandemia iski ilmailualaan ja Helsinki-Vantaaseen rajusti, ja alan yritykset joutuivat nopealla aikataululla kehittämään sopeutumiskeinoja. Tuorein koettelemus ovat Ukrainan sodan seuraukset, joiden myötä länsimaat sulkivat ilmatilansa venäläisiltä lentoyhtiöiltä ja Venäjä ilmatilansa länsimaiden yhtiöiltä.

Kimmo Mäki uskoo, että ilmailu- ja matkailuala toipuu nyt pari vuotta kestäneistä vaikeuksista ja pääsee tulevina vuosina jälleen kasvu-uralle.

– Ala on kohdannut aiemminkin kriisejä ja oppinut reagoimaan niihin. Ukrainan kriisin kestoa on vaikea arvioida, mutta valmiudet vastata kriiseihin ovat nyt entistä paremmat.

Mäki huomauttaa, että lentoyhtiöt ja muut toimialan yritykset ovat pystyneet toistaiseksi varmistamaan jatkuvuuden kriisistä huolimatta.

– Myös Finavia on onnistunut säästötoimissaan. Taloudelliset toimintaedellytykset on osaltaan turvannut valtion yhteensä 350 miljoonan euron pääomitus.

Mäen arvion mukaan kriisit ovat hetkellisiä, mutta ihmisten tarpeet matkustamiseen eivät ole kadonneet mihinkään.
– Suomi on entistä vahvempi osa kansainvälistä yhteisöä, joten hyviä yhteyksiä tarvitaan tulevinakin vuosikymmeninä.

Avainsanat

Lue ja kehity

Haluatko pysyä ajan tasalla ja varmistaa, että käytössäsi ovat aina tuoreimmat ammattikirjat? Hanki käyttöösi sähköisten kirjojen Ammattikirjasto – tilaa yhden aihealueen kokoelma tai kattavasti koko Ammattikirjaston sisältö.

Lisää luettavaa

Vastuullisuus on jo valtavirtaa
Taakse ovat jääneet ajat, jolloin vastuullisuus nähtiin vain lisääntyvänä sääntelyn tuottamana rasitteena....
Lue juttu ›
Vastuunkantajat, turvallisuuden tuottajat
Noin 25 vuotta sitten mokasin töissä. Toki virheitä olen tehnyt senkin jälkeen. Tuolloin 25 vuotta sitten...
Lue juttu ›
Suomen kieli karttuu vauhdilla työn ohessa
Maahanmuuttajataustaiset työntekijät oppivat hyvin suomea, kun työpaikalla kannustetaan ja annetaan kielen...
Lue juttu ›
Voiko aseisiin sijoittaa vastuullisesti?
Suhtautuminen puolustusalaan puhuttaa myös suomalaisia sijoituspiirejä. Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti...
Lue juttu ›
Turvallisuuspolitiikan asiantuntija Pekka Toveri: Jokainen yritys voi olla hyökkäyksen kohde
Venäjän totaalinen sodankäynti koskettaa myös Suomea. Hybridiuhkiin varautuminen on sen vuoksi myös yrityksissä...
Lue juttu ›
Ulkomaalaisen opiskelijan työnteko-oikeus Suomessa
EU-, ETA-maan tai Sveitsin kansalaisella on oikeus työskennellä Suomessa ilman erillistä lupaa myös opintojensa...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

2/2022
Alueelta
Vastuullisuus on jo valtavirtaa
Taakse ovat jääneet ajat, jolloin vastuullisuus nähtiin vain lisääntyvänä sääntelyn tuottamana rasitteena....
Vastuunkantajat, turvallisuuden tuottajat
Noin 25 vuotta sitten mokasin töissä. Toki virheitä olen tehnyt senkin jälkeen. Tuolloin 25 vuotta sitten...
Suomen kieli karttuu vauhdilla työn ohessa
Maahanmuuttajataustaiset työntekijät oppivat hyvin suomea, kun työpaikalla kannustetaan ja annetaan kielen...
Voiko aseisiin sijoittaa vastuullisesti?
Suhtautuminen puolustusalaan puhuttaa myös suomalaisia sijoituspiirejä. Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti...
Turvallisuuspolitiikan asiantuntija Pekka Toveri: Jokainen yritys voi olla hyökkäyksen kohde
Venäjän totaalinen sodankäynti koskettaa myös Suomea. Hybridiuhkiin varautuminen on sen vuoksi myös yrityksissä...
Ulkomaalaisen opiskelijan työnteko-oikeus Suomessa
EU-, ETA-maan tai Sveitsin kansalaisella on oikeus työskennellä Suomessa ilman erillistä lupaa myös opintojensa...
Yritysvastuudirektiivi tulee
EU:n toimielimet pääsivät alustavaan sopuun 14.12.2023 niin sanotun yritysvastuudirektiivin sisällöstä....
Seuraa näitä 14.2.2024
Miten vahvistetun tilinpäätöksen voi ilmoittaa kaupparekisteriin maksutta? Korkolain mukaisesta viitekorosta...
Pk-yrityksille 10 000 euron EENergy-avustus energiansäästöön tähtääviin toimenpiteisiin
EENergy on EU:n rahoittama hanke, joka myöntää 10 000 euron avustuksia eri puolille Eurooppaa pk-yrityksille,...
Kotirintama rientää apuun
Vallitsevaa taloussuhdannetta on vaikea kuvailla erinomaiseksi. Siten ei yllätä, että myös Helsingin...
Näin yritys varautuu vieraan valtion vihamieliseen vaikuttamiseen – asiantuntijan 4 vinkkiä
Vihamieliset valtiot ovat harjoittaneet hybridivaikuttamista vuosia eikä Suomikaan ole välttynyt siltä....
Talouden digitalisaatio ohjaa pääkaupunkiseudun toimialarakenteen kehitystä
Seudun mikroyritysten ja suurten yritysten vuosittainen yhteenlaskettu liikevaihto oli likimain samansuuruinen...
Kaupunginjohtaja Pekka Timonen: Vantaalla ennätysmäärä uusia yrityksiä
Huippuluokan teknologiaa, hyvät liikenneyhteydet ja koulutettua työvoimaa. Vantaa tarjoaa yrityksille...
Miten selättää arvoristiriidat työpaikalla?
Onko työelämämme aidosti yhdenvertainen? Miltä syrjintä, korruptio ja häirintä työelämässä näyttävät?...
Jäsentapahtumia ja muita tapahtumia Kauppakamarista
Jäsentapahtumamme toteutuvat pääosin webinaarimuotoisina tunnin mittaisina tietoiskuina sekä muutamana...
Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Acquiring Finnish language skills quickly alongside work
Employees with an immigrant background learn Finnish well when they are encouraged and given the opportunity...
Täydellistä suomea puhuvat tervetuloa!
Syyskuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä ilmenee, että työvoimapula on vahvasti rakenteellista....
Mahdollisuuksien metropolialue
Helsingin seudun kauppakamarin visiossa Helsingin seutu on Itämeren alueen kilpailukykyisin ja kiinnostavin...
Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen: Sujuvasta luvituksesta lisävauhtia vihreään siirtymään
Vihreä siirtymä tarvitsee lisää puhdasta sähköntuotantoa ja sähköä käyttäviä investointeja. Niitä vauhditetaan...