Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Finnairin lentokone sinisellä taivaalla.

Helsinki-Vantaan kasvu jatkuu turbulensseista huolimatta

Ilmailua koettelevista kriiseistä huolimatta Helsinki-Vantaan investointiohjelma etenee suunnitellusti. Se säteilee elinvoimaa myös viereiseen Aviapolikseen.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on tapahtunut perusteellinen muodonmuutos, kun kymmenen vuotta kestävä ja noin miljardi euroa maksava Finavian investointiohjelma on kääntynyt loppusuoralle.

Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki on tyytyväinen hankkeen etenemiseen, sillä työt ovat pysyneet budjetissaan ja edenneet jopa etuajassa. Myös mittavien rakennustöiden aiheuttamat haitat on pystytty pitämään matkustajille kohtuullisina.

Jättilaajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan tulevaisuudessa palvella tarvittaessa jopa 30:a miljoonaa matkustajaa vuodessa, kun ennen koronapandemiaa Helsinki-Vantaan kautta kulki noin 22 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

– Investointien myötä Helsinki-Vantaasta tulee useiden vuosikymmenten tarpeita vastaava lentoasema, jossa kapasiteetti, palvelu ja asiakaskokemus ovat kohdillaan, Mäki tiivistää.

Toimitusjohtaja Kimmo Mäki Finnavialta. Taustalla lentoaseman tiloja. Kauppakamarilehti.
Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

Aviapolis maan nopeimmin kasvavia keskuksia

Lentoaseman viereen nousee parhaillaan myös Suomen suurin hotellikiinteistö, jonka omistaa Finavian ja sijoittajien kiinteistökehitysyhtiö Avia Real Estate.

– Hotellikokonaisuus ja sen tarjoamat palvelut ovat tärkeä osa lentokenttäkaupunkia, joka on Suomen yksi nopeimmin kehittyvistä työpaikkakeskittymistä, Mäki sanoo.

Kasvava lentoasema säteilee elinvoimaa myös laajemmalle ympäristöönsä. Vantaan kaupunki on ristinyt uuden suuralueen Aviapolikseksi, johon kuuluu lentokentän ohella Pakkala, Veromies, Viinikkala ja Ylästö.

Esimerkiksi Veromiehessä on nyt paljon pienteollisuutta ja varastoja. Tulevina vuosina perinteinen teollisuusalue muuttuu alueeksi, johon sijoittuu asuinrakentamisen ohella myös työpaikkoja.

Jättilaajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan tulevaisuudessa palvella tarvittaessa jopa 30:a miljoonaa matkustajaa vuodessa, toteaa Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

Kilpailuvalttina erinomaiset maayhteydet

Lentoaseman ja Aviapoliksen juna-aseman lähelle on suunnitteilla lisää korkeampia toimistorakennuksia. Niiden odotetaan houkuttelevan esimerkiksi yrityksiä, joiden työntekijät sukkuloivat asiakkaiden luona maailmalla ja tarvitsevat hyviä lentoyhteyksiä. Lentoaseman läheisyys kiinnostaa myös teknologiayhtiöitä, jotka toimittavat tuotteitaan kansainvälisille markkinoille lentorahtina.

Tommo Koivusalo on Helsingin seudun kauppakamarin Vantaan alueen johtaja.
Helsingin seudun kauppakamarin Vantaan alueyksikön johtaja Tommo Koivusalo.

– Yritysten vaatimukset toimistotiloista ovat muuttuneet huomattavasti. Aviapolikseen on mahdollista rakentaa uutta houkuttelevaa toimitilaa, joka palvelee joustavasti erityyppisiä tarpeita. Muuntokyky otetaan huomioon jo rakennusten suunnitteluvaiheessa, Helsingin seudun kauppakamarin Vantaan aluetoimiston johtaja Tommo Koivusalo sanoo.

Aviapoliksen houkuttelevuutta lisäävät erinomaiset maaliikenneyhteydet. Kehäradan ohella alueen välittömässä läheisyydessä kulkevat Kehä III ja Tuusulanväylä.

– Yhteydet paranevat tulevaisuudessa entisestään, kun suunnitteilla oleva pikaraitiotie yhdistää lentoaseman Itä-Vantaaseen.

Aviapoliksen houkuttelevuutta lisäävät erinomaiset maaliikenneyhteydet. Yhteydet paranevat entisestään, sitten kun pikaraitiotie yhdistää lentoaseman Itä-Vantaaseen, toteaa Vantaan aluetoimiston johtaja Tommo Koivusalo.

Merkittävä työllistäjä Vantaalla

Mäen mukaan hyvin toimiva lentoasemakokonaisuus saa aikaan positiivisen kierteen. Se houkuttelee lentoyhtiöitä lisäämään sinne lentojaan. Entistä kattavammat yhteydet tuovat puolestaan lisää matkustajia ja lentorahtia.

Mäki muistuttaa, että matkailualalla on myös merkittävä taloudellinen vaikutus. Yksistään Helsinki-Vantaa työllistää noin 20 000 henkilöä, ja kasvun odotetaan tuovan lentoasemalle 5000 pysyvää työpaikkaa lisää. Suomen bruttokansantuotteesta lentoliikenteen osuus on noin kolme prosenttia.

Myös Tommo Koivusalo odottaa, että pitkällä tähtäimellä matkustaminen jälleen kasvaa. Lyhyiden koneenvaihtojen sijaan hänestä olisi toivottavaa, että kansainväliset matkustajat pysähtyisivät alueella vähän pidempäänkin.
– Nyt rakenteilla olevan hotellikokonaisuuden ohella Aviapolikseen mahtuu muitakin kansainvälisen tason hotelleja ja niihin liittyviä palveluja.

Ilmailuala toipuu koettelemuksista

Koronapandemia iski ilmailualaan ja Helsinki-Vantaaseen rajusti, ja alan yritykset joutuivat nopealla aikataululla kehittämään sopeutumiskeinoja. Tuorein koettelemus ovat Ukrainan sodan seuraukset, joiden myötä länsimaat sulkivat ilmatilansa venäläisiltä lentoyhtiöiltä ja Venäjä ilmatilansa länsimaiden yhtiöiltä.

Kimmo Mäki uskoo, että ilmailu- ja matkailuala toipuu nyt pari vuotta kestäneistä vaikeuksista ja pääsee tulevina vuosina jälleen kasvu-uralle.

– Ala on kohdannut aiemminkin kriisejä ja oppinut reagoimaan niihin. Ukrainan kriisin kestoa on vaikea arvioida, mutta valmiudet vastata kriiseihin ovat nyt entistä paremmat.

Mäki huomauttaa, että lentoyhtiöt ja muut toimialan yritykset ovat pystyneet toistaiseksi varmistamaan jatkuvuuden kriisistä huolimatta.

– Myös Finavia on onnistunut säästötoimissaan. Taloudelliset toimintaedellytykset on osaltaan turvannut valtion yhteensä 350 miljoonan euron pääomitus.

Mäen arvion mukaan kriisit ovat hetkellisiä, mutta ihmisten tarpeet matkustamiseen eivät ole kadonneet mihinkään.
– Suomi on entistä vahvempi osa kansainvälistä yhteisöä, joten hyviä yhteyksiä tarvitaan tulevinakin vuosikymmeninä.

Avainsanat

Lue ja kehity

Haluatko pysyä ajan tasalla ja varmistaa, että käytössäsi ovat aina tuoreimmat ammattikirjat? Hanki käyttöösi sähköisten kirjojen Ammattikirjasto – tilaa yhden aihealueen kokoelma tai kattavasti koko Ammattikirjaston sisältö.

Lisää luettavaa

Neljälle suomalaiselle hankkeelle yhteensä 260 miljoonaa euroa - EU:n innovaatiorahastohaku käyntiin taas joulukuussa
EU:n innovaatiorahasto on yksi maailman suurimmista rahoitusohjelmista, jonka avulla tuetaan vähähiilisten...
Lue juttu ›
Suomen kieltä tarvitaan kotoutumiseen
Kattavilla englanninkielisillä palveluilla on hyvä houkutella kansainvälisiä osaajia Suomeen. Kotoutuakseen...
Lue juttu ›
Osaajien avulla maailmalle
Tässä Kauppakamarilehdessä lähdetään maailmalle. Mistä kasvua? Ja miten? Kun yritys havaitsee kasvumahdollisuuksia...
Lue juttu ›
Helsingin maahanmuuttojohtaja Glenn Gassen: Vienti sujuu parhaiten kohdemaan kielellä
Kansainvälistyvän yrityksen kannattaa hyödyntää maahanmuuttajien kielitaitoa ja kulttuuriosaamista. Oppia...
Lue juttu ›
Vientiä vauhdittavaa osaamista voi kerryttää monella tapaa
Vientimarkkinoille tähyävällä yrityksellä on monta tapaa hankkia kansainvälistä osaamista. Vientiä voi...
Lue juttu ›
Hallitusammattilainen ja Matkalla johtajaksi -podcastin vetäjä Petra Erätuli: Pk-yrityksenkin kannattaa panostaa hallitustyöhön
Yritysten hallituksiin tarvitaan lisää erilaista osaamista ja ihmisiä eri taustoista. Tästä olisi hyötyä...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

2/2022
Alueelta
Neljälle suomalaiselle hankkeelle yhteensä 260 miljoonaa euroa - EU:n innovaatiorahastohaku käyntiin taas joulukuussa
EU:n innovaatiorahasto on yksi maailman suurimmista rahoitusohjelmista, jonka avulla tuetaan vähähiilisten...
Suomen kieltä tarvitaan kotoutumiseen
Kattavilla englanninkielisillä palveluilla on hyvä houkutella kansainvälisiä osaajia Suomeen. Kotoutuakseen...
Osaajien avulla maailmalle
Tässä Kauppakamarilehdessä lähdetään maailmalle. Mistä kasvua? Ja miten? Kun yritys havaitsee kasvumahdollisuuksia...
Helsingin maahanmuuttojohtaja Glenn Gassen: Vienti sujuu parhaiten kohdemaan kielellä
Kansainvälistyvän yrityksen kannattaa hyödyntää maahanmuuttajien kielitaitoa ja kulttuuriosaamista. Oppia...
Vientiä vauhdittavaa osaamista voi kerryttää monella tapaa
Vientimarkkinoille tähyävällä yrityksellä on monta tapaa hankkia kansainvälistä osaamista. Vientiä voi...
Hallitusammattilainen ja Matkalla johtajaksi -podcastin vetäjä Petra Erätuli: Pk-yrityksenkin kannattaa panostaa hallitustyöhön
Yritysten hallituksiin tarvitaan lisää erilaista osaamista ja ihmisiä eri taustoista. Tästä olisi hyötyä...
Onko työnantajan myönnettävä työntekijälle opintovapaa?
Opintovapaalla tarkoitetaan työntekijän omasta halusta ja hakemuksesta työstä saamaa vapaata, jonka aikana...
Osaamisen kehittäminen – lakisääteinen velvollisuus ja yrityksen kilpailukyvyn edellytys
Taitojen ja ammattiosaamisen jatkuva kehittäminen ei ole vain työntekijöiden etu, vaan myös työnantajan...
Seuraa näitä 13.11.2024
Työterveyslaitoksen sekä sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijoiden laatima työturvallisuuslain...
Ehdotuksia yritysten hallinnollisen taakan vähentämiseksi
Yritysten on laadittava määräajoin useita talousasioihin ja verotukseen liittyviä kuukausi- ja vuosi-ilmoituksia...
Kansainvälistymispalveluilla apua maailmalle
Helsingin seudun kauppakamarin kansainvälistymispalvelut auttavat yrityksiä kansainvälisillä markkinoilla,...
Suomi tarvitsee aivotuontia
Valtaosa hyvistä ideoista on aina ollut ja tulee aina olemaan tuontitavaraa. Usein helpoin tapa tuoda...
Mitä kuuluu insinööreille?
Yhteiskunnan teknistyminen teki Suomesta 1900-luvun lopulla insinöörivetoisen maan. Tällä vuosituhannella...
Uusi kaupunginjohtaja Tomas Björkroth: Loviisan kannattaa hakea kasvua matkailusta
Loviisan palvelualoilla on paljon pienyrityksiä, jotka hyötyisivät matkailun kasvusta. Alueen monipuolinen...
Miksi DEI-teemat kannattaa huomioida yrityksissä?
Lainsäädäntö asettaa raamit sille, että työelämässä toimitaan syrjimättömästi, yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti....
Työntekijä on suunnitellussa hammasleikkauksessa, onko sairausloma palkallinen? Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon Vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Acquiring Skills to Boost Exports in Many Ways
A company aiming for export markets has several ways to gain international expertise. Export can be accelerated...
Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....