Helsingin kaupungin keskustavisiona on ollut (v. 2017–2021) olla maailman toimivin kaupunki. Alkuvuodesta 2021 esiteltiin uusi keskustavisio, jonka käytännön linjaavaa strategiaehdotusta odotetaan valmistuvan syyskuun aikana.
Huhupuheiden mukaan keskustat ovat kuolemassa?
Julkisuudessa on puhuttu ydinkeskustojen kaupallisen elinvoiman heikentyneen, mutta todellisuudessa kuluttaminen ja tarve kohdata on vain muuttumassa, kuten kautta aikojen. Itseasiassa tämä kehitys on menossa vain kohti parempaa.
Kriittisenä menestystekijä Helsingin ydinkeskustassa toimiville yrityksille on se, miten kaupunkistrategian luomisessa otetaan mukaan alueen toimijat. Miten varmistetaan, että viihtyisän kaupunkitilan lisäksi ydinkeskusta säilyy elinvoimaisena ja vetovoimaisena myös kaupallisia palveluja ajatellen?
Ydinkeskustojen tulevaisuus rakennetaan yhteistyöllä
Kuuden kaupungin (Jyväskylä, Oulu, Kuopio, Lahti, Kouvola ja Lappeenranta) yhdistävä ydinkeskustojen kehittämisverkosto sai valtioneuvostolta puolen miljoonan rahoituksen vuosille 2021–2023. Ydinkeskustan kestävä tulevaisuus -teemaverkosto muodostaa ensimmäisen kaupunkienvälisen, ydinkeskustojen käytännön kehittämisverkoston, jossa kaupungit kehittävät ja kokeilevat innovatiivisia konsepteja vertaisoppimisen menetelmin.
Yhteen hiileen puhaltamisella ja ns. kolmikantamallien avulla rakennetaan tälläkin hetkellä monessa kaupungissa vetovoimaisempaa ydinkeskustaa. Usein kaupunki itse mahdollistaa yhteistyömallin kaupan, palvelujen, kiinteistöjen ja kaupunkien yhteistyölle, raskaiden strategioiden rinnalle. Kaikilla kun on kuitenkin sama tavoite, elinvoimaisempi keskusta.
Muutoksesta uuteen nousuun
Kuluttajuuden muutos ei johdu pandemiasta, mutta se toki vauhditti tätä. Kivijalkaliikkeiltä vaaditaan nyt herkkyyttä ja ketteryyttä uudistamaan palveluitaan vastaamaan muuttuvia tarpeita. Toisille se voi olla esim. toimijoiden välisiä kokeiluja, joissa yhdistetään eri konsepteja, joilla houkutellaan asiakkaita viipymään pidempään ja palvelemaan yllättävilläkin tavoilla.
Ihmisillä on entistä suurempi tarve kohdata toisiaan – toki turvallisesti, mutta tutkimusten mukaan patoutunut tarve näkyy muun muassa sillä, että kuluttajat ovat entistä valmiimpia panostamaan ja maksamaan hyvästä palvelusta tai tuotteesta – ja siitä, että saavat samalla myös jotain lisäarvoa itselleen, kuten viihtyisiä tiloja kohdata ja viettää aikaa, kokea kulttuurielämyksiä sekä ”ravintoa kaikille aisteilleen”.
Niin Helsingin kuin muidenkin kaupunkien keskustojen kehittämistavoitteet ja visiot ovat pääpiirteittäin samoja: luoda elinvoimainen ja viihtyisä kaupunkikeskusta, jossa kaupallinen elinvoima säilyy tai mieluiten lisääntyy.
Se, miten kukin kaupunki mahdollistaa yhteistyön ja ketterän kehittämisen alueen sidosryhmien kanssa tulee myös näkymään ydinkeskustan vetovoimaisuutena.
Krista Östman
toiminnanjohtaja
Helsinki City Markkinointi ry
@kristaostman
Helsinki City Markkinointi ry on ydinkeskustan kiinteistönomistajien, yrittäjien ja kaupungin yhteistyöelin, jonka tavoitteena on keskustan viihtyisyyden ja vetovoiman lisääminen.
Toiminnan tavoitteena on verkostoitua keskustan alueella toimivien yritysten ja muiden yhteisöjen kesken, lisätä alueen toimijoiden ja kaupungin välistä vuorovaikutusta ja tiedonkulkua. Lisätä ymmärrystä ydinkeskustan kannattavan liiketoiminnan ja sen kehittämiselle asettamista vaatimuksista.
Yhdistys tuottaa ja kerää myös riippumatonta tutkimustietoa, järjestää keskustelutilaisuuksia ja yleisötapahtumia sekä päätoimittaa Downtownhelsinki.fi -sivustoa ja sosiaalisen median kanavia.
Downtown Helsinki on liike elinvoimaisen ydinkeskustan puolesta. Se tarjoaa alustan laajalle keskustelulle Helsingin ydinkeskustan tulevaisuudesta ja jakaa monipuolisesti tietoa, sekä esittää erilaisia näkemyksiä rakentaen yhteistyötä eri toimijoiden välille.