Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
CEO Herkko Plit P2X Solutions. Kauppakamarilehti 3/2023.

Sähköistetään mitä pystytään – vety hoitaa loput

Fossiilisten polttoaineiden loppu alkaa häämöttää. Teillämme näkyy jo enenevässä määrin sähköautoja. Enää eivät vaihtoehtoiset polttoaineet ole viherpesua, vaan monelle kuluttajalle jo arvokysymys. Sähköisellä liikenteellä tulee olemaan merkittävä rooli tieliikenteessä. Latausasemia syntyy jo nyt ympäri Suomea kuin sieniä sateella.

Kaikkea liikennettä ei voida kuitenkaan sähköistää. Hirvaskankaalla Keski-Suomessa on jatkuvasti noin parikymmentä rekkaa tauolla. Jos kaikkien näiden akut pitäisi ladata nopeasti täyteen, niin vieressä pitäisi olla pienen ydinvoimalaitoksen verran tehoa. Myös työkoneet, trukit ja vaikkapa jäteautot vaativat kovia tehoja – eikä niiden sähköistäminen ole siten kovin mielekästä.

Siitä, mihin vety pystyy liikennesektorilla, on esitetty paljon epäilyjä. Saksan hallitus julkaisi muutama viikko sitten päivityksen maan vetystrategiaan, joka linjasi vedystä tulevan priorisoitu polttoaine raskaalle liikenteelle. Kun automaa Saksa näin toteaa, niin eiköhän joku muukin heitä kohta seuraa.

Lähes kaikki rekka-autojen valmistajat kehittävät vauhdilla vetyrekkojaan. Hyundailla on ollut liikenteessä jo muutaman vuoden kymmeniä vetyrekkoja muun muassa Sveitsissä. Daimler, Iveco ja muut eivät halua jäädä jälkeen. Toyotalla on puolestaan vetytrukkeja käytössä monessa paikassa. Vetybusseja löytyy jo kymmenistä kaupungeista ympäri Eurooppaa. Henkilöautoista Hyundain Nexo ja Toyotan Mirai ovat jo myynnissä Euroopassa.

Miksi Suomessa ei sitten vielä ole vetyautoja?

Jos maasta ei löydy yhtään vedyn tankkausasemaa, niin ei ihme, että innokkaita ostajia kalustolle ei ole vielä ilmaantunut. P2X Solutions on luvannut rakentaa Järvenpäähän Helsingin seudun ensimmäisen vetytankkausaseman, joka aukeaa vuonna 2024, kun yhtiön vihreän vedyn tuotanto Harjavallassa alkaa. Ensimmäiset toimijat ovat kertoneet hankkivansa vetykalustoa heti, kun sen tankkaus on mahdollista. Yhtä Suomen vetyliikenteen muna-kana -ongelmista ollaan siis ratkomassa.

Toinen haaste liittyy vetykaluston hintaan. Onneksi nykyhallitus ei ole aikaillut tämän asian edistämisessä: jo nyt on lausunnoilla lainsäädäntöluonnos, jolla mahdollistetaan tuki vetykaluston hankinnalle. Ilman tukea vetyauton hinta olisi jopa kaksinkertainen polttomoottorivastaavaan verrattuna, joten alkuvaiheessa tuella on merkitystä markkinan käynnistämiseksi.

Tieliikenteessä vety toimii sellaisenaan, mutta meri- ja lentoliikenteessä vain lyhyillä matkoilla. Tieliikenteen ulkopuolella painopiste on selkeästi synteettisillä polttoaineilla (sähköpolttoaineet), jotka valmistetaan vedystä ja hiilidioksidia talteen ottamalla.

Ilman vetyä ja sen jatkojalosteita emme tule pääsemään irti fossiilisista polttoaineista eikä Suomi saavuttamaan päästötavoitteita. Liikenteen päästöt muodostavat vajaan neljänneksen ilmastopäästöjen kokonaisuudesta, eli olemme ison asian äärellä. ”Sähköistetään mitä pystytään ja muut hoitaa vety ja sen jatkojalosteet” on toimiva, toteuttamista vaille valmis resepti.


Herkko Plit

toimitusjohtaja, CEO
P2X Solutions

Twitter
LinkedIn

 

Avainsanat

Laadukkaat ammattikirjat

KauppakamariKaupasta löydät ajankohtaiset ammattikirjat liiketoiminnan kaikilta osa-alueilta johtamisesta ja kirjanpidosta viestintään. Tutustu kattavaan painettujen ja
e-kirjojen valikoimaamme ja kehitä osaamistasi.

Lisää luettavaa

Sääntötehtailusta kasvun edistämiseen
Euroopan vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin tavoitteena on olla kasvuohjelma, jonka avulla...
Lue juttu ›
Asenteista tekoihin!
Suomalaiset suhtautuvat positiivisesti Suomen jäsenyyteen Euroopan unionissa. Olisi hyvä, jos myönteiset...
Lue juttu ›
EU-parlamentin puhemies Roberta Metsola: Kilpailukyvyn parantaminen vaatii erityishuomion
Uuden EU-parlamentin tulee tehdä sisämarkkinoita ja yritysten tasapuolista kilpailua edistäviä päätöksiä,...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

3/2023
Kolumnit
Sääntötehtailusta kasvun edistämiseen
Euroopan vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin tavoitteena on olla kasvuohjelma, jonka avulla...
Asenteista tekoihin!
Suomalaiset suhtautuvat positiivisesti Suomen jäsenyyteen Euroopan unionissa. Olisi hyvä, jos myönteiset...
EU-parlamentin puhemies Roberta Metsola: Kilpailukyvyn parantaminen vaatii erityishuomion
Uuden EU-parlamentin tulee tehdä sisämarkkinoita ja yritysten tasapuolista kilpailua edistäviä päätöksiä,...
Ehdokastentti - Sääntelyn purku nousee EU-vaalien kärkiteemaksi
Kesäkuussa valittava EU-parlamentti vaikuttaa monella tapaa yritysten kilpailukykyyn. Viisi Helsingin...
Lisäkierroksia kasvuun EU-markkinoilta
EU-markkinoilla suomalaisilla tuotevalmistajilla on vielä paljon otettavaa. Verkostoituminen ja tuotteen...
Onko kustannustehokkaita tapoja turvata kauppahintasaatavaansa?
Yritykset antavat asiakkailleen yleensä ns. tavaraluottoa eli myyvät tuotteita laskua vastaan. Yritys...
Konkurssimenettely pähkinänkuoressa
Konkurssi on velallisyhtiön kaikkia velkoja koskeva lakisääteinen maksukyvyttömyysmenettely, jossa velallisyhtiön...
Seuraa näitä 8.5.2024
Positiivinen luottotietorekisteri avasi huhtikuussa ja yritysvastuudirektiivi etenee. EU:n datasäännös...
Kun resurssit niukkenevat, kiertotalous on vaihtoehto
EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaava komissaari Jutta Urpilainen povaa kiertotaloudesta uutta...
EU:n investointikilpailu ja sääntelyaalto haastavat Suomen yritysverotuksen
Suomen vahvuutena yritysverotuksessa on pitkään pidetty suhteellisen matalaa yhteisöverokantaa, verraten...
Metropolipolialue menestyy – Suomi menestyy
Odotukset Suomen tuottavuuskasvusta keskittyvät vahvasti Uudellemaalle, mutta valitettavasti valtion...
EU:n lainsäädäntö on järkälemäinen kokoelma päätöksiä
Euroopan unionissa on voimassa olevia asetuksia, direktiivejä, päätöksiä ja sopimuksia yhteensä yli 30...
Nurmijärveläinen Roal nousi entsyymeissä maailman kärkeen
Rajamäellä entsyymeitä valmistava Roal kuuluu alansa markkinajohtajiin maailmassa. Menestys viennissä...
Jos teet etätyötä ulkomailla, huomioi nämä – 5 kohtaa ulkomailla tehtävän etätyön verotuksesta
Kansainvälisen työskentelyn käsikirja valottaa kansainvälistä työskentelyä työnantajavelvoitteiden näkökulmasta....
Saako työntekijä aina käydä lääkärissä työajalla? Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Jäsentapahtumia ja muita tapahtumia Kauppakamarista
Jäsentapahtumamme toteutuvat pääosin webinaarimuotoisina tunnin mittaisina tietoiskuina sekä muutamana...
Speaker of the European Parliament Roberta Metsola: "Improving competitiveness requires special attention"
“The new European Parliament must make decisions that promote internal markets and fair competition among...
Vastuullisuus on jo valtavirtaa
Taakse ovat jääneet ajat, jolloin vastuullisuus nähtiin vain lisääntyvänä sääntelyn tuottamana rasitteena....
Vastuunkantajat, turvallisuuden tuottajat
Noin 25 vuotta sitten mokasin töissä. Toki virheitä olen tehnyt senkin jälkeen. Tuolloin 25 vuotta sitten...
Suomen kieli karttuu vauhdilla työn ohessa
Maahanmuuttajataustaiset työntekijät oppivat hyvin suomea, kun työpaikalla kannustetaan ja annetaan kielen...