Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.
Tiina Hulkko Kauppakamarilehden kolumnistina.

Vantaan ratikka kaupunkikehityksen moottorina

Raitiotieliikenne on nousussa koko Euroopassa, ja uusia raitiotiekaupunkeja on syntynyt kymmenen vuoden sisään useita. Suomessa Helsingin kantakaupungin raitioteiden lisäksi Tampereelle on rakennettu kokonainen raitiotiejärjestelmä, ja Helsingissä ja Espoossa on rakenteilla Raide-Jokeri sekä Kruunusillat. Pääkaupunkiseudun keskusten väliseksi joukkoliikennemuodoksi on valittu raitiotie, ja raitioteiden verkostoa koko seudulle suunnitellaan yhdessä.

Myös Vantaalle suunnitellaan 19 kilometrin pituista raitiotielinjaa, kehittämään kaupunkia ja lisäämään sen vetovoimaa. Vantaan asukas- ja työpaikkamäärien kasvu on ollut kovaa, ja sen ennustetaan edelleen jatkuvan. Kaupungin tavoitteena on kasvaa vahvojen joukkoliikenneyhteyksien varteen, ja toisaalta suojella luontoalueita ja arvokasta kulttuuriympäristöä tiivistämällä kaupunkirakennetta laajentumisen sijaan. Tarvitaan siis sekä tiivistä rakentamista asemien ympärille, että uusia liikenneratkaisuja. Kaupungin uudessa yleiskaavassa Vantaan ratikka on tämä ratkaisu, ja sen ympäristö sijaintia uudelle kehitykselle.

Raitiotien myötä Vantaalle muodostuu lisää erittäin vahvaa joukkoliikenteen verkostoa, ja myös viimeinen aluekeskus Hakunila saadaan raideliikenteen piiriin. Lentoasemalta alkava, Jumbon ja Tikkurilan kautta kulkeva ja Helsingin puolelle Mellunmäen metroasemalle päättyvä raitiotielinja yhdistää useita eri joukkoliikenteen solmukohtia. Tikkurilan merkitys seudullisena joukkoliikenteen hubina korostuu entisestään, ja jatkuvasti kehittyvä Aviapolis saa lisää nostetta ja parannusta sisäiseen saavutettavuuteensa. Muutos ratikan varren asukkaille on suuri, kun koko katu uusitaan ja raitiotien lisäksi esimerkiksi pyöräliikenteen yhteyksiä ja kävelyolosuhteita parannetaan.

Raitiotietä suunnitellaan yhteneväiseksi Helsingin pikaraitiotieverkoston kanssa, jotta Vantaan ratikka voidaan liittää seudun yhteiseen järjestelmään. Raitiotie sijoittuisi lähes koko matkaltaan omille kaistoilleen, joten se ei juutu ruuhkiin eikä ole myöskään muun liikenteen tiellä. Ruuhka-aikaan ratikoita kulkisi 7,5 minuutin välein, ja hieman harvemmilla vuoroväleillä läpi päivän. Vantaan ratikka korvaisi bussirunkolinjan 570, mutta vahvaan bussien liityntäliikenteeseen siirtymistä ei ole suunnitteilla.

Vantaan ratikan tarkempi suunnittelu on käynnissä, ja rakentamisesta päätetään ensi vuonna. Jos rakentamispäätös saadaan, Vantaa liittyy raitiotiekaupunkien joukkoon ja osaksi pääkaupunkiseudun pikaraitiotieverkostoa. Raitiotien myötä tulevan kaupunkikehityksen myötä ehkä jopa Suomen kolmanneksi suurimpana kaupunkina.


Tiina Hulkko

hankejohtaja
Vantaan kaupunki
@tiina_hulkko
#VantaanRatikka

Avainsanat

Laadukkaat ammattikirjat

KauppakamariKaupasta löydät ajankohtaiset ammattikirjat liiketoiminnan kaikilta osa-alueilta johtamisesta ja kirjanpidosta viestintään. Tutustu kattavaan painettujen ja
e-kirjojen valikoimaamme ja kehitä osaamistasi.

Lisää luettavaa

Suomen kieltä tarvitaan kotoutumiseen
Kattavilla englanninkielisillä palveluilla on hyvä houkutella kansainvälisiä osaajia Suomeen. Kotoutuakseen...
Lue juttu ›
Osaajien avulla maailmalle
Tässä Kauppakamarilehdessä lähdetään maailmalle. Mistä kasvua? Ja miten? Kun yritys havaitsee kasvumahdollisuuksia...
Lue juttu ›
Helsingin maahanmuuttojohtaja Glenn Gassen: Vienti sujuu parhaiten kohdemaan kielellä
Kansainvälistyvän yrityksen kannattaa hyödyntää maahanmuuttajien kielitaitoa ja kulttuuriosaamista. Oppia...
Lue juttu ›

Lisää luettavaa

4/2022
Kolumnit
Suomen kieltä tarvitaan kotoutumiseen
Kattavilla englanninkielisillä palveluilla on hyvä houkutella kansainvälisiä osaajia Suomeen. Kotoutuakseen...
Osaajien avulla maailmalle
Tässä Kauppakamarilehdessä lähdetään maailmalle. Mistä kasvua? Ja miten? Kun yritys havaitsee kasvumahdollisuuksia...
Helsingin maahanmuuttojohtaja Glenn Gassen: Vienti sujuu parhaiten kohdemaan kielellä
Kansainvälistyvän yrityksen kannattaa hyödyntää maahanmuuttajien kielitaitoa ja kulttuuriosaamista. Oppia...
Vientiä vauhdittavaa osaamista voi kerryttää monella tapaa
Vientimarkkinoille tähyävällä yrityksellä on monta tapaa hankkia kansainvälistä osaamista. Vientiä voi...
Hallitusammattilainen ja Matkalla johtajaksi -podcastin vetäjä Petra Erätuli: Pk-yrityksenkin kannattaa panostaa hallitustyöhön
Yritysten hallituksiin tarvitaan lisää erilaista osaamista ja ihmisiä eri taustoista. Tästä olisi hyötyä...
Onko työnantajan myönnettävä työntekijälle opintovapaa?
Opintovapaalla tarkoitetaan työntekijän omasta halusta ja hakemuksesta työstä saamaa vapaata, jonka aikana...
Osaamisen kehittäminen – lakisääteinen velvollisuus ja yrityksen kilpailukyvyn edellytys
Taitojen ja ammattiosaamisen jatkuva kehittäminen ei ole vain työntekijöiden etu, vaan myös työnantajan...
Seuraa näitä 13.11.2024
Työterveyslaitoksen sekä sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijoiden laatima työturvallisuuslain...
Ehdotuksia yritysten hallinnollisen taakan vähentämiseksi
Yritysten on laadittava määräajoin useita talousasioihin ja verotukseen liittyviä kuukausi- ja vuosi-ilmoituksia...
Neljälle suomalaiselle hankkeelle yhteensä 260 miljoonaa euroa - EU:n innovaatiorahastohaku käyntiin taas joulukuussa
EU:n innovaatiorahasto on yksi maailman suurimmista rahoitusohjelmista, jonka avulla tuetaan vähähiilisten...
Kansainvälistymispalveluilla apua maailmalle
Helsingin seudun kauppakamarin kansainvälistymispalvelut auttavat yrityksiä kansainvälisillä markkinoilla,...
Suomi tarvitsee aivotuontia
Valtaosa hyvistä ideoista on aina ollut ja tulee aina olemaan tuontitavaraa. Usein helpoin tapa tuoda...
Mitä kuuluu insinööreille?
Yhteiskunnan teknistyminen teki Suomesta 1900-luvun lopulla insinöörivetoisen maan. Tällä vuosituhannella...
Uusi kaupunginjohtaja Tomas Björkroth: Loviisan kannattaa hakea kasvua matkailusta
Loviisan palvelualoilla on paljon pienyrityksiä, jotka hyötyisivät matkailun kasvusta. Alueen monipuolinen...
Miksi DEI-teemat kannattaa huomioida yrityksissä?
Lainsäädäntö asettaa raamit sille, että työelämässä toimitaan syrjimättömästi, yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti....
Työntekijä on suunnitellussa hammasleikkauksessa, onko sairausloma palkallinen? Vastauksia kysymyksiin KauppakamariTiedon Vastauspankista
Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kaikkiin Helsingin seudun,...
Acquiring Skills to Boost Exports in Many Ways
A company aiming for export markets has several ways to gain international expertise. Export can be accelerated...
Ydinkeskustan vetovoiman salaisuus on monipuolisuus
Helsingin ydinkeskusta ei ole elpynyt koronavuosista, toisin kuin muut pohjoismaiset suuret pääkaupungit....
Mistä on menestyvät kaupungit tehty?
Kannusteista, veroratkaisuista, tiedosta, turvallisuudesta ja luonnosta, kertovat tässä lehdessä haastatellut...
Ekonomisti lisäisi Helsingin vetovoimaa kannustimilla
Aki Kangasharjun mielestä Helsingin seudun kilpailukyky vaatii lisää kannustimia yrittäjyyteen ja innovointiin....