Vertailu on valttia maksuvälitysviidakossa 4 Ajankohtaista, Yritykset

Vertailu on valttia maksuvälityspalveluissa

Maksutavat sähköistyvät vauhdilla ja moni yrittäjä tuskailee vaihtoehtojen viidakossa.
Timo Sormunen
FacebookTwitterLinkedIn

Etenkin maksuvälityspalveluissa on perinteisten pankkien rinnalla monenlaista tarjoajaa, joita kannattaa vertailla tarkasti. Perusmaksuiltaan edulliseen sopimukseen voi kätkeytyä yllättäviä kuluja.

Kun halvan ostaa, niin halvan saa, muistuttaa vanha kansanviisaus.

Lausahdus ei kuitenkaan pidä täysin kutiaan maksupäätemarkkinoilla, joissa halvin tarjolla oleva vaihtoehto voi kääntyä vuositasolla kaikkein kalleimmaksi.


Ja mikä pahinta, palvelu ei välttämättä edes toimi toivotulla tavalla:

  • järjestelmä ei huoli ulkomaisia luottokortteja,
  • eurot siirtyvät yrityksen tilille yllättävän pitkällä viiveellä ja
  • maksupalautukset asiakkaalle kestävät nekin kiusallisen kauan – jopa niin kauan, ettei asiakas enää toiste palaa ostoksille.

Vertailu on valttia maksuvälitysviidakossa

Boutique Armoiren toimitusjohtaja Kirsi Laatikainen kehotti olemaan tarkkana, kun pk-yritys valitsee itselleen maksupäätettä ja maksunvälityspalvelua.

Edellä mainitut esimerkit voivat tuntua tutuilta jossain turistikohteessa, mutta ovat monen pk-yrittäjän ja pienkauppiaan arkea myös täällä Suomessa.

Niistä oli kokemusta myös Boutique Armoiren toimitusjohtajalla Kirsi Laatikaisella, joka oli yksi Helsingin seudun kauppakamarin Maksaminen tänään-tilaisuuden (14.1.2020) puhujista.

– Monella aloittavalla tai pientä kuukausiliikevaihtoa tekevällä kauppiasyrittäjällä voi olla houkutus päätyä maksupäätteeseen, jossa on erittäin edullinen laitemaksu. Samalla voi jäädä huomaamatta, mikä on itse maksuvälitysten hinta. Vuositasolla tällainen yhdistelmä saattaa tulla selvästi muita kalliimmaksi. Siksi maksuvälitysten ja laitteiden hintavertailu kannattaa, Laatikainen opasti.

Hän neuvoi myös välttämään pitkiä sopimuksia ja valmiita paketteja, joissa helposti maksaa yrityksen kannalta turhista palveluista. Ennen lopullista valintaa kannattaa kerätä myös käyttäjäkokemuksia.

– Tärkeintä on, että maksaminen on asiakkaan kannalta vaivatonta, nopeaa ja turvallista, Laatikainen painotti.

Myös kortit katoavat kukkaroista

Vertailu on valttia maksuvälitysviidakossa

Digital Discoveryn toimitusjohtajan ja digikonsultin Maarit Heikkilän mukaan käteisen ja korttien tilalle tulevat sähköiset lompakot, mobiili- ja pikamaksut sekä virtuaalivaluutat.

Yksi aamutilaisuudessa esiin nousseista teemoista oli mobiilimaksaminen, joka on meillä vielä marginaalista, mutta tulee tekemään lähivuosina läpimurron.

Digital Discoveryn toimitusjohtajan ja digikonsultin Maarit Heikkilän mukaan maksaminen on meillä murroksessa. Käteinen on jo jäänyt marginaaliin ja tilalle tulevat sähköiset lompakot, mobiili- ja pikamaksut sekä virtuaalivaluutat.

– Muutos on lopulta ollut meilläkin varsin nopea. Vuonna 1999 käteismaksujen osuus oli yli 70 prosenttia ja korttimaksamisen runsaat 20 prosenttia. Vuonna 2018 jo 96 prosenttia oli suoria tilisiirtoja tai korttimaksuja ja viimeksi mainituista kolmannes lähimaksuja. Seuraava askel on, että myös kortit katoavat, Heikkilä totesi.

Mobiili tulee parissa vuodessa

Vertailu on valttia maksuvälitysviidakossa 3

SOK:n rahoitusjohtaja Juha Aholan mukaan mobiilimaksu lyö itsensä läpi parin vuoden sisällä. Tällä hetkellä sen osuus S-ryhmän maksutapahtumista on prosentin luokkaa.

Tämä muutos on SOK:n rahoitusjohtaja Juha Aholan mukaan havaittu myös kaupan alalla. Käteistä käyttää vuosi vuodelta harvempi asiakas. Lähimaksuissa selvänä piristeenä on ollut maksurajan taannoinen nosto 50 euroon.

S-ryhmässä on käytössä myös Mobile Pay-palvelu. Käyttäjämäärät ovat toistaiseksi vielä varsin pieniä ja noin prosentin luokkaa, mutta tulevat Aholan mukaan kasvamaan tulevina vuosina merkittävästi.

Yhtenä buusterina on verkkokauppa, jota tehdään entistä enemmän mobiililaitteilla. Toisena moottorina on vaivattomuus. Muutaman kerran palvelua käyttäneet toteavat sen turvalliseksi ja nopeaksi maksutavaksi.

– Tällä hetkellä MobilePayn käyttäjiä on eniten 25–54 -vuotiaissa miehissä, joista valtaosalla on Applen puhelin. Tässä on myös yksi tämän maksujärjestelmän haaste, sillä android-puhelimien yhteensovitus vaatii usein jopa mallikohtaista käsityötä, Ahola totesi.

Nuorten käyttäjien määrää verottaa enimmäkseen se, ettei heillä vielä ole maksukorttia, johon mobiilpalvelun voisi yhdistää.

 OP-ryhmän Kauppiaspalveluiden johtaja Mikko Ketolan mukaan kauppaa muokkaa lähivuosina myös jakelulogistiikan murros.

– Jatkossa pakettiautomaatteja on muuallakin kuin kauppojen yhteydessä ja ne palvelevat 24/7-periaatteella. Eli ostoksensa voi hakea vaikka aamuyöllä, Ketola totesi.