business college helsinki, tieto- ja viestintätekniikan, Helsinki, ICT-, liike- ja ICT-alan Ilmoitukset

Business College Helsinki – uudella nimellä ja ilmeellä kohti nykypäivän haasteita

Business College kouluttaa liike- ja ICT-alan ammattilaisia aidon yritysyhteistyön avulla.
FacebookTwitterLinkedIn

Uusi nimi Business College Helsinki otettiin virallisesti käyttöön viime syksynä. Rohkea päätös uudesta nimestä syntyi pitkän prosessin tuloksena kuvastamaan paremmin oppilaitoksen nykyistä toimintaa.

– Aikaisempi nimi Suomen Liikemiesten Kauppaopisto ei enää puhutellut entisellä tavalla. Uuden nimen osalta päätimme edetä Business College edellä, ja Helsinki puolestaan kuvaa toiminta-aluettamme. Uudella nimellä ja ilmeellä haluamme tavoittaa nuoria sekä aikuisia potentiaalisia opiskelijoita sekä yritysasiakkaita uudella tuoreella tavalla, luonnehtii rehtori Antti Loukola nimenvaihdoksen taustoista.

Toiminnassaan Business College Helsinki on maamme suurin liiketoimintaan ja tietotekniikkaan keskittynyt toisen asteen oppilaitos.

Nimen muutoksen osalta palautteet kaikkineen ovat olleet myönteisiä sekä yritysten, yhteistyökumppaneiden, opiskelijoiden että opettajien keskuudessa.

– Mitään negatiivista palautetta ei ole tullut, mutta vasta yhteisvalinnan tulokset näyttävät nimen ja brändin muutosten vaikutukset.

Tieto- ja viestintätekniikan tärkeys

Business College Helsinki kouluttaa ammattiosaajia erityisesti pääkaupunkiseudun yritysten palvelukseen, ja yhtenä tärkeänä koulutuksen osa-alueena on tieto- ja viestintätekniikkaosaamisen tarjoaminen peruskoulunsa päättäville, työssäkäyville sekä yritysten henkilöstölle.

– Aikaisemmin ajateltiin, että IT-työ vaatii paljolti teknistä ja matemaattista osaamista, mutta nyt digitaalisuuden ja tekoälyn aikakaudella olemme havainneet kyseessä olevan luovuutta ja kokonaisvaltaista näkemystä vaativaa tietotaitoa, kuvailee Loukola.

Oppilaitoksen uudessa strategiassa painotetaan sitä, että kaupallisen koulutuksen saaneilla tulee olla vahva ymmärrys tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksista työelämässä.

– Digitalisaation vaikutus merkonomikoulutukseen ja ylipäätään kaupalliseen koulutukseen on merkittävä, joten opetusta jatkuvasti uudistamalla haluamme antaa opiskelijoillemme viimeisimmän tiedon muun muassa verkkokaupan haasteista. Toimintaympäristön muutokseen pyrimme vastaamaan sisällyttämällä opintoihin myös vahvasti työelämä- ja vuorovaikutustaitojen hankkimista.

Muutoksessa pitää olla hereillä

Business College jatkaa arvokasta yli 130 vuotista työtään unohtamatta myöskään perinteitään.

– Niiden kautta voimme kertoa tarinaa esimerkiksi henkilöistä, jotka ovat päässeet ammattiurallaan merkittäviin tehtäviin tai perustaneet ja johtaneet menestyneitä yrityksiä. Pitkässä historiassaan koulu on aina löytänyt oman paikkansa suurissakin yhteiskunnallisissa muutoksissa, kertoo Antti Loukola.

Opettajan rooli on muuttumassa nykyään yhä enemmän puhtaasta opetuksesta kohti opiskelijan kohtaamista arkipäivässä.

– Opiskelijalle tehdään henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma, jonka viitoittamana hän etenee omalla polullaan ammattiosaajaksi. Oppimisympäristöjä on monenlaisia. Oppia tulee myös esimerkiksi yhteistyössä urheiluseurojen kanssa, jolloin opettaja ja seura yhdessä vastaavat osaamisen hankkimisesta.

Business Collegessa on vuosittain noin 3000 opiskelijaa, joita varten oppilaitoksen tulee olla hereillä yhteiskunnan ja maailman muutoksesta.

– Muutos on jatkuvaa, mutta jos jokapäiväisessä toiminnassamme mennään ihminen edellä, silloin olemme vahvoilla. Työelämän ymmärtäminen on luonnollisesti keskeistä, jolloin kyse on yritysten ja koulun aidosta vuorovaikutuksesta. Täten varmistamme tulevaisuutemme ja pystymme vastaamaan työelämän asettamiin haasteisiin.

 

Business College Helsinki

Business College Helsinki – uudella nimellä ja ilmeellä kohti nykypäivän haasteita 1Business College Helsinki »

Rehtori Antti Loukola
Rautatieläisenkatu 5, 00520 Helsinki
puh. 09 1489 0200

info@bc.fi