arvojohtamista, poleemisuus, vientiyritys, kansainvälistyminen, arvojohtaminen, Napue-ginillään, Henkilö, Yritykset

Arvojohtamista kasvun keskellä

Kuusi vuotta sitten saunottiin kaveriporukalla. Saunaillassa syntyneestä ideasta poiki gini- ja viskivalmistaja Kyrö Distillery, josta on nyt kasvanut kansainvälisen läpimurron kynnyksellä oleva vientiyritys. Se on ollut melkoinen opintopolku myös toimitusjohtaja Miika Lipiäiselle, joka kasvunkin keskellä jaksaa painottaa avoimuuden, rehellisyyden ja luottamuksen merkitystä.
Timo Sormunen
Meeri Utti ja Kyrö Distillery
FacebookTwitterLinkedIn

Yhtiön perustajiin ja pääomistajiin kuuluvan Miika Lipiäisen puheessa toistuvat tämän tästä rehellisyys, avoimuus ja luottamus sekä jo yhtiön perustamis­vaiheessa ylös kirjatut perusarvot. Rahan ja menestyksen sijaan niissä korostuvat muun muassa poleemisuus, yhteisöllisyys, surrealistisuus, huumorintajuisuus sekä halu hifistelyyn.

– Peilaamme näitä arvoja vasten kaikkia päätöksiä, olipa kyse yksittäisestä rekrytoinnista, sisäisistä toiminta­tavoista tai laajentumisesta uusille markkina-aluille. Yrityksen arvot ovat nuoremmalle osaajasukupolvelle todella tärkeitä ja siksi niiden pitää näkyä kaikessa tekemisessä. Lipsuminen näkyy kyllä nopeasti.

Napue-ginillään kansainvälistäkin huomiota herättänyt Kyrö Distillery Company kelpaa oivaksi esimerkiksi siitä, että sinivalkoisia innovaatioita muhii muuallakin kuin vain ict-teknologian ja peliteollisuuden saralla.

Näiltä aloilta tuttua huippuosaamista ja hullunrohkeutta on toki mukana myös Kyrö Distilleryn kasvutarinassa: kukapa olisi vielä vuosikymmenen vaihteessa usko­nut, että Pohjolan perukoilla tehtäisiin muutamaa vuotta myöhemmin viskejä ja ginejä, jotka maistuvat jopa alan huippuasiantuntijoille.

Toimitusjohtajana Lipiäinen on saanut huomata yrityspienokaisensa kasvavan muutaman hengen innovaatioyhteisöstä ammattilaisjoukoksi. Samalla on pitänyt herätä huomaamaan, ettei joukkoja enää johdetakaan pelkästään kaveripohjalta.

– Kasvun ohessa on ollut pakko organisoitua sisäisesti, rakentaa toimiva esimiesportaikko sekä hyväksyä sen mukanaan tuoma pieni byrokratia, hän tunnustaa.

Muutos on Lipiäisen mukaan ollut melkoinen myös hänen omassa toimenkuvassaan.

– Aika ja osaaminen eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Siksi on viisainta keskittyä yrityksen ja henkilöstön johtamiseen. Aiemman tusinan sijaan minulla on hoidettavana enää pari-kolme asiakkuutta, joista raportoin muiden myyntivastuullisten tavoin talousjohtajalle, hän kertoo.

Kasvuyrityksen kiireisen johtajan on opittava jakamaan vastuita ja luottamaan muiden osaamiseen. Samalla on toisaalta pystyttävä löytämään tilaa myös henkilöstön murheille, sillä viime kädessä niihin antaa vastaukset toimitusjohtaja. Kyrö Distilleryn tapauksessa on pidettävä lisäksi huolta, ettei Helsingin ”pääkonttorin” porukka irtaannu liiaksi Isokyrön tislaamon väen arjesta.

Tässäkin Lipiäisen puhe kääntyy nopeasti avoimuuteen ja rehellisyyteen. Kaikki mitä kerrotaan, on oltava totta. Ja jos päätökset – myös ne ikävät – perustuvat yhteisesti hyväksyttyihin arvoihin, ne on aina helpompi hyväksyä.

– Lastia kertyy välillä aika tavalla kannettavaksi eikä kaikkea pysty aina omalla porukalla tai kotona työpäivän jälkeen purkamaan. Siksi on tärkeää pitää yllä kontakteja kokeneempiin yritysjohtajiin, joiden kanssa voi jakaa kokemuksia ja saada heiltä tukea. Samalla huomaa, että samojen murheiden kanssa ovat muutkin painiskelleet, Lipiäinen kertoo.

Arvojohtamista kasvun keskellä

 

Kansainvälistyminen on ehto uudelle ja mullistavalle

Arvojohtamista kasvun keskellä 2Kyrö Distilleryn ginit ovat raivanneet tiensä baaritiskeille jo liki 30 maassa. Hiljalleen kypsyvien viskien myötä panoksia lisätään etenkin Yhdysvaltojen markkinoille, jonne yksi yhtiön perustajista on jo asettunut.

Samalla leikitään hieman myös tulella, sillä läpilyönti jenkkien viskimarkkinoilla tietää toteutuessaan aivan uudenlaisia volyymihaasteita ja kiireitä koko yhtiölle. Toimitusjohtajan mukaan tuo askel on kuitenkin otettava, jos he mielivät alkuperäistä ideaa noudattaen eteenpäin.

Kyrö Distillery työllistää tällä hetkellä kolmisenkymmentä henkilöä ja tekee noin viiden miljoonan euron liikevaihtoa.

– Olemme alalla kiinnostava haastaja ja saaneet kansainvälisten palkintojen myötä paljon medianäkyvyyttä. Tämän bisneksen skaalaaminen on kuitenkin huomattavasti vaikeampaa kuin vaikkapa peliteollisuudessa. Rauta on kuitenkin taottava silloin, kun se on vielä kuumaa, toimitusjohtaja Miika Lipiäinen tietää.

Samaan hengenvetoon hän painottaa, ettei Amerikan alkoholi­markkinoille mennä pelkästään rahan takia. Ideana on tehdä oikeasti jotain uutta ja mullistavaa eli rakentaa kansainvälisesti arvostettu alkoholibrändi.

– Liikevaihtoa olisi voinut tehdä jo nyt paljon helpommin hankkiutumalla muutaman ison kauppaketjun, kuten vaikkapa Lidlin hyllyihin. Se ei kuitenkaan ole meidän juttumme.